Wisselaandrijving

Gestart door gjvdz, 07 september 2012, 12:03:54 PM

gjvdz

Hallo,
Ik heb hier en daar wat gelezen over wisselaandrijvingen. Nu is mijn vraag wat zijn jullie ervaringen met de verschillende soorten aandrijvingen en welke is prijs/kwaliteit de beste? Ik heb niet echt tijd om aan elke wissel op de baan grote ombouwwerken te doen, dus een soort die rijdelijk kant-en-klaar is zou het handigst zijn.
Mvg Giel-Jan

stefanic

Ik heb ervaring met 2 types (beide voor onderbouw):

1) De motortjes van Conrad: http://www.conrad.be/ce/nl/product/249113/Voordeelset-wisselaandrijving-3-st-Schaal-Universeel
Ook met polarisatieschakeling te krijgen (7EUR)
Deze zijn naar mijn ervaring enkele te gebruiken bij wissels met volledig vrij bewegende wisseltongen (dus bv. bij Peco-wissels moet het veersysteem eruit)

2) Tortoise motoren: bv. http://www.oude-station.nl/tortoise_wisselmotor.htm (ik heb ze ooit ergens in een NL-winkel gekocht aan 16EUR). Deze motoren zijn sterk, betrouwbaar, met 2 bijkomende schakelingen, maar wel omvangrijk.

Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Klaas Zondervan

De Tortoise is naar mijn mening de Rolls-Royce onder de wisselmotoren. Lijkt duur, maar een spoelenaandrijving van b.v. Märklin of Fleischmann kost net zoveel en haalt het qua prijs/kwaliteit in de verste verte niet bij Tortoise.

De aandrijving van Conrad is weliswaar goedkoper, maar minder betrouwbaar, en kan ook niet echt langzaam omlopen. Wij hebben er op de clubbaan een aantal in bedrijf. Eén is defect geraakt, dat houdt in dat het eindafschakelcontact geen contact meer maakt. Is vrijwel niet te repareren, als je het ding eenmaal open hebt krijg je hem niet goed meer in elkaar.

oebr

Citaat van: stefanic op 07 september 2012, 12:47:45 PM
Ik heb ervaring met 2 types (beide voor onderbouw):

1) De motortjes van Conrad: http://www.conrad.be/ce/nl/product/249113/Voordeelset-wisselaandrijving-3-st-Schaal-Universeel
Ook met polarisatieschakeling te krijgen (7EUR)
Deze zijn naar mijn ervaring enkele te gebruiken bij wissels met volledig vrij bewegende wisseltongen (dus bv. bij Peco-wissels moet het veersysteem eruit)

dat lukt wel met dat veertje hoor, maar je moet dan wel een hefboompje toepassen.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

stefanic

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 september 2012, 17:16:01 PM
De Tortoise is naar mijn mening de Rolls-Royce onder de wisselmotoren. Lijkt duur, maar een spoelenaandrijving van b.v. Märklin of Fleischmann kost net zoveel en haalt het qua prijs/kwaliteit in de verste verte niet bij Tortoise.

Ik heb nog eens gekeken: op eBay Amerika koop je voor ong. 190$ 12 stuks incl. verzending. Da's dus een 150EUR of 12.50EUR per stuk... Ik had ze dus beter in de USA gekocht dan in NL...
zie http://www.ebay.com/itm/12-Pack-Tortoise-Switch-Machines-Circuitron-800-6012-NEW-/180900099123
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

ToThePoint

Citaat van: stefanic op 07 september 2012, 18:25:04 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 07 september 2012, 17:16:01 PM
De Tortoise is naar mijn mening de Rolls-Royce onder de wisselmotoren. Lijkt duur, maar een spoelenaandrijving van b.v. Märklin of Fleischmann kost net zoveel en haalt het qua prijs/kwaliteit in de verste verte niet bij Tortoise.

Ik heb nog eens gekeken: op eBay Amerika koop je voor ong. 190$ 12 stuks incl. verzending. Da's dus een 150EUR of 12.50EUR per stuk... Ik had ze dus beter in de USA gekocht dan in NL...
zie http://www.ebay.com/itm/12-Pack-Tortoise-Switch-Machines-Circuitron-800-6012-NEW-/180900099123

U bent vergeten de invoertax bij te rekening als het om dergelijk bedrag gaat als u invoert buiten de EU zone.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

itchy

Heeft er al iemand ervaring hier met de Cobalt wisselmotoren van DCC (is Australisch fabrikaat, van lokale productie gesproken...  ;) ) Zie hier: http://www.dccconcepts.com/index_files/Cobalt_turnout_motor.htm ik zou deze willen aanschaffen, maar er is (nog) geen dealer in België, wel in UK.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

gjvdz

Ze zouden moeten kunnen geïnstalleerd worden op Märklin c-rails. Ik weet niet of dat mogelijk is met die die hier al gepasseerd zijn.
Mvg Giel-Jan

prulleman

tortoise is mijn absolute nummer 1. ik wil geen andere meer. maar een tortoise onder c-rails plkaatsen zal wel foefelen worden omdat je een tortoise langs onder aanbrengt. dus eerst een sleufje maken, steldraad doorsteken, motor vastschroeven, steldraad op lengte afknippen. ik weet niet waar je de steldraad bij c-rail moet aansluiten, maar het lijkt dat datonder de bedding is, dat wil zeggen dat de steldraad al op lengte moet zijn voor de montage, om dan het gaatje te vinden onde de railbedding....
laat eens een foto zien van zo een wissel, zowel boven als onderkant, dan kunnen we iets zeggen

PietB

@prulleman.
kijk even op http://modelbaan.ath.cx/wissels daar geef ik een suggestie hoe je c-rail kunt aansturen met een steldraad.

grt Pieter.

modelbaanHO

Citaat van: itchy op 08 september 2012, 09:35:05 AM
Heeft er al iemand ervaring hier met de Cobalt wisselmotoren van DCC (is Australisch fabrikaat, van lokale productie gesproken...  ;) ) Zie hier: http://www.dccconcepts.com/index_files/Cobalt_turnout_motor.htm ik zou deze willen aanschaffen, maar er is (nog) geen dealer in België, wel in UK.

Echte ervaring kan ik het nog niet noemen. Ik heb deze aandrijvingen gekocht voor mijn minibaantje. Maar enkele eerste indrukken:
- stevige en compacte behuizing (in vergelijking met tortoise)
- redelijk geluidsniveau
- correcte snelheid voor het omzetten van de wissel (met correct bedoel ik: het voelt juist aan, niet te snel, niet te traag...)
- vlotte montage en goede mogelijkheden voor de afregeling
- 2 contacten (een voor de polarisering van het hartstuk, een 2de voor ....)
- in principe eindgeschakeld, maar bij 2 moteren heb ik een klikkend geluid wanneer de eindstand wordt bereikt (alsof een tandwiel blijft doordraaien). Ik schakel de wissels analoog/manueel en bepaal dus zelf hoe lang ik spanning op de motor zet, waardoor ik hopelijk schade kan vermijden. Eigenlijk zou ik hiervoor de leverancier moeten aanspreken, maar gezien de beperkte tijd die er nog rest voor het afwerken van het minibaantje wil ik het risico niet lopen om zonder motoren te zitten (defecte motoren moet je opsturen en worden onderzocht door de fabrikant/leverancier, afhankelijk van dat resultaat worden ze vervangen).

De echte test zal dus in Mechelen plaatshebben.

Op mijn website staan in het dagboek van de maand augustus enkele foto's.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

Citaat van: modelbaanHO op 10 september 2012, 13:14:53 PM
- 2 contacten (een voor de polarisering van het hartstuk, een 2de voor ....)
- in principe eindgeschakeld, .....
Het ene contact kan je inderdaad gebruiken voor het puntstuk, het andere voor terugmelding naar je bedieningstableau.
Je kunt de contacten niet gebruiken voor de eindafschakeling, want ze zijn breek voor maak, dus halverwege de slag zou hij dan stoppen.
Je suggereert dat er wel een soort eindafschakeling in zit, maar daar heb ik in de handleiding niks van teruggevonden. Er staat wel dat je de spanning er op mag laten staan, maar dat hoeft niet. Dit in tegenstellnig tot de Tortoise, waar ze juist adviseren om de spanning op de motor te laten staan.

modelbaanHO

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 september 2012, 16:35:16 PM
Citaat van: modelbaanHO op 10 september 2012, 13:14:53 PM
- 2 contacten (een voor de polarisering van het hartstuk, een 2de voor ....)
- in principe eindgeschakeld, .....
Het ene contact kan je inderdaad gebruiken voor het puntstuk, het andere voor terugmelding naar je bedieningstableau.
Je kunt de contacten niet gebruiken voor de eindafschakeling, want ze zijn breek voor maak, dus halverwege de slag zou hij dan stoppen.
Je suggereert dat er wel een soort eindafschakeling in zit, maar daar heb ik in de handleiding niks van teruggevonden. Er staat wel dat je de spanning er op mag laten staan, maar dat hoeft niet. Dit in tegenstellnig tot de Tortoise, waar ze juist adviseren om de spanning op de motor te laten staan.

Het 2de contact is voor allerlei gebruiken beschikbaar, o.a. voor de terugmelding naar het bedieningspaneel, maar er zijn nog andere mogelijkheden zoals het stroomloos schakelen van secties zodat de wissel niet kan bereden worden wanneer die niet in de juiste stand staat, enz. (daarom de puntjes...)

Het klopt dat in de handleiding geen melding wordt gemaakt van een eindafschakeling. Zeker ben ik er niet van, maar wanneer ik naar het motorgeluid luister dan valt het motorgeluid stil wanneer de eindstand wordt bereikt. Misschien zit er een of andere schakeling in die de spanning minimaliseert wanneer de weerstand op de motor een bepaald punt bereikt. Ik heb er geen flauw idee van, het zijn vermoedens... Feit is wel dat bij 2 motoren de "eindstand" ogenschijnlijk niet wordt bereikt en ik dus dat klik-geluid heb wanneer ik spanning aan laat. Bij een van de motoren is het 1 klik en dan stopt die ook, bij de andere motor blijft die klikken zolang ik spanning geef.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

Citaat van: modelbaanHO op 10 september 2012, 18:44:14 PM
Het klopt dat in de handleiding geen melding wordt gemaakt van een eindafschakeling. Zeker ben ik er niet van, maar wanneer ik naar het motorgeluid luister dan valt het motorgeluid stil wanneer de eindstand wordt bereikt.
Logisch dat het geluid wegvalt, want de motor stopt dan. Dus voor mij is dat nog geen bewijs dat er echt sprake is van een eindafschakeling.
Je zou er achter kunnen komen door de motorstroom te meten. Valt die weg, of wordt die duidelijk minder, dan betekent dat dat er een eindafschakeling in zit.
Als er geen eindafschakeling in zit, dan loopt de motor gewoon tegen de eindstuit aan en zou de motorstroom juist iets groter worden. Tenminste, bij de Tortoise werkt het zo.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 september 2012, 21:26:09 PM
Als er geen eindafschakeling in zit, dan loopt de motor gewoon tegen de eindstuit aan en zou de motorstroom juist iets groter worden. Tenminste, bij de Tortoise werkt het zo.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat de decoder na een zekere tijd de voeding van de motor stopt.
De door mij gebruikte M-Dec van Litfinnsky doet dat.

grt Pieter.