Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Zelfbouw NMBS Reeks 71

Gestart door Cedric, 05 september 2012, 22:04:04 PM

ERVIN

Ons " Hilda " ziet er mooi ongewassen uit nu , en daar hou ik wel van , ook je graanwagens zien er veel beter uit , mooi verweerd  ,echt waar , kan je misschien ook even meegeven met welke kleur(en) je deze verwering hebt gedaan .  ;)

Je hebt op 4 maanden tijd een mooie loc gemaakt , hoe zijn de rij-eigenschappen eigenlijk en heeft " ze " ook licht??

GVL

Loc en graanwagens zien er zeer goed uit, Cedric.
Heb wel de indruk dat de ramen van de 71 nu dieper zitten dan voorheen (iets te diep?).
Groeten.

Cedric

@Ervin: bedankt, de verwering werd gedaan met washes van mengelingen van Humbrol 29, 98, 62,... (voornamelijk roest-bruine tinten), met roestkleurige poeders werden de horizontale delen nog eens bedekt. Via de airbrush werden er enkele laagjes van Tamiya XF-57 Buff, XF-68 Nato Brown en XF-2 Flat White gespoten (alles heel sterk verdund!)
De rij eigenschappen vallen eigenlijk beter mee dan verwacht! Ik gebruik maar één gemotoriseerde bogie en hiermee kan ik toch gemakkelijk een 6 a 8 tal wagons trekken (voor mijn rangeerbaan moet ik niet meer kunnen). Doordat het chassis gebouwd is uit twee lagen van 1mm dikke messing plaat en deze nog eens op verschillende punten met lood is verzwaard heeft de loc ook een serieus gewicht (exact heb ik hem nog niet gewogen, maar hij voelt zwaarder dan een roco reeks 80). Door de messing en het lood ligt het zwaartepunt ook erg laag, dit verbetert ook de rij-eigenschappen.

LED's had ik voorzien en ingebouwd, maar door te vlug te werken om de loc af te krijgen voor de MSM expo in Mechelen heb ik per ongeluk er enkele aan een te hoge spanning gehangen bij het testen :-[ :o  Enkele LEDs hebben dus de geest gegeven, nu heb ik eigenlijk ook geen zin meer om die kapotte uit te boren en te vervangen aangezien de loc al volledig gespoten is :-X Complete LED verlichting zal voor een volgend project zijn ;)

@GVL: ook bedankt :), nu zitten de ramen idd dieper dan met de eerste foto's, in het grootbedrijf zitten de ruiten precies op verschillende niveau's:

http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/6040720827/


http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/6041276938/in/photostream/

http://www.belrail.be/common/pictures/index.php?lang=nl&cat=shunter&type=hlr71

hoewel ik ze niet op verschillende niveau's heb gemaakt vind ik het nu beter dat ze een beetje verzonken zitten. Dit komt volgens mij wat meer overeen met de werkelijkheid

ERVIN

Bedankt voor je uitleg Cedric , en nog veel succes.  ;)

niko

Mooie lok Cedric , past perfect bij je al even geslaagde baan .

mvg niko
mvg Niko

Rangeerduivel

Prachtig Cedric,Maak ze in serie en verdien (veel) geld man!!!

Cedric

Bedankt Rudy :D,  producent of kleinseriefabrikant worden zie ik niet direct zitten, voor mij moet het een hobby blijven!!

Groeten cedric

Sattrickske

Heb nu pas jouw draadje gezien, en heb maar van één ding spijt: da'k 't verdorie niet eerder gezien heb...
Da's een verdomd mooie loc!  Knap staaltje precisiewerk!  'k Zou zeggen, nog meer van dat!