Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Zelfbouw NMBS Reeks 71

Gestart door Cedric, 05 september 2012, 22:04:04 PM

Cedric

Al een tijdje niet meer zo actief bezig geweest op het forum, maar toch niet stilgezeten qua modelbouw ;D

Geïnspireerd door een artikel uit MSM14 ben ik begonnen met het maken van een loc reeks 71 volledig in zelfbouw. Enkel voor de aandrijving heb ik kant-en-klare BB units gekocht.

De loc heb ik volledig uitgetekend in 3D met Solid Edge V17. Van deze versie had ik nog een academische licentie van in mijn studentenperiode ;)



Het chassis is opgebouwd uit messing plaat van 1 mm dik, wat zorgt voor een solide geheel:

IMG_4493 by Brossel, on Flickr


IMG_4490 by Brossel, on Flickr

De kap (groen in 3D) wordt uit plasticard gemaakt. Op basis van de 3D tekeningen heb ik deze stukken laten laseren bij Goover CNC.
Foto's van de kap onder constructie:


IMG_4492 by Brossel, on Flickr


IMG_4489 by Brossel, on Flickr

Alles eens passen:

IMG_4494 by Brossel, on Flickr

De loc zou moeten klaar zijn tegen Mechelen, waar ik deelneem met mijn havenbaan

Groeten
Cedric

EDIT: foto's aangepast, bedankt voor de hulp  :)

Cedric

Blijkbaar worden mijn foto's niet getoond, heb deze via knop afbeelding ingebracht met de link naar flickr, iemand die weet wat ik fout gedaan heb ?

De foto's die ik wilde tonen staan hier:
http://www.flickr.com/photos/56387593@N08/sets/72157631425554690/with/7938953024/

Jurgen

[IMG ]http://i4.photobucket.com/albums/y118/Jurgen_VG/Belgie/Fietspad%20lijn%2048/PICT6705.jpg[/img]

Dit zou je moeten plaatsen als je de foto's meteen zichtbaar wil hebben, maar dan zonder spatie achter IMG.

Als je kleine foto's wil hebben om aan te klikken, dan moet je dit plaatsen:

[URL =http://s4.photobucket.com/albums/y118/Jurgen_VG/Belgie/Fietspad%20lijn%2048/?action=view&current=PICT6705.jpg][/URL]

De spatie na "URL" (voor het =-teken) moet je wel weglaten.

Voor Flickr en alle andere fotosites is dit net hetzelfde.  ;)


Ik heb je foto's eens bekeken. Ziet er goed uit.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Citaat van: Cedric op 05 september 2012, 22:12:03 PMiemand die weet wat ik fout gedaan heb ?
Wel ja, de url's tussen je img-tags zijn geen afbeeldingen, maar mappen.
http://farm9.staticflickr.com/8182/7938953304_9ae4a181bb_c_d.jpg is bijvoorbeeld wel een afbeelding, en geeft dan dit:
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cedric

#4
Ondertussen verder gedaan aan de plasticard kap:

allereerst primer van tamiya (spuitbus), gevolgd door tamiya X8:


Nadat de gele laag uitgehard was heel het boeltje nauwkeurig afgeplakt en hierop de groene laklaag (tamiya x5):



Er volgt dan nog een matte vernislaag, wel eerst kijken om de decals aan te brengen.

Daarna zal ik kijken voor het chassis verder af te werken (inbouw decoder en alles aansluiten), daarnaast zou ik heel graag werkende verlichting hebben. Ik heb hiervoor heel erg kleine led's gekocht bij Austromodell (http://www.austromodell.at/index.php?site=webshop&kategorie=82), werk genoeg voorlopig  ;)

Steven123

Mooi bezig, het ziet er al goed uit  ;)
Waar kan je zo'n decals vinden? of ga je die zelf printen of dergelijk?

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Cedric

Voor de gele belettering op groene achtergrond zal ik decals gebruiken die ik liggen heb, dit is een vel met gele letters en cijfers in verschillende groottes. Dit vel decals heb ik ooit eens gekocht op een beurs denk ik.

De groene cijfers op gele achtergrond zal ik proberen om zelf te printen met doorzichtig decalpapier. Zelf printen van decals heb ik nog niet echt veel gedaan, zal dus wat experimenteren worden :P

Jurgen

Eigenlijk is dit wel een lelijke loc hé. Of ben ik de enige die zo over deze reeks denkt?

Goed gedaan wel!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Citaat van: Jurgen op 20 september 2012, 13:18:31 PM
Eigenlijk is dit wel een lelijke loc hé. Of ben ik de enige die zo over deze reeks denkt?

Goed gedaan wel!
Als het een acteur was, zou men hem een "karakterspeler" noemen  ;)
Niet moeders mooiste, maar toch heeft hij iets  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Mooi gedaan. Heb zeer lang in twijfel gestaan om die kap van MTE te kopen, doch dat hebben mij er een paar afgeraden.

Heeft David die stukken enkel voor jou gemaakt of wil hij die ook (of jij) aan anderen verkopen?
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Citaat van: Peter op 20 september 2012, 18:06:39 PM
Heeft David die stukken enkel voor jou gemaakt of wil hij die ook (of jij) aan anderen verkopen?
Ik dacht dat Cedric dit volledig zelf bouwde ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Cedric schreef:

CiteerDe kap (groen in 3D) wordt uit plasticard gemaakt. Op basis van de 3D tekeningen heb ik deze stukken laten laseren bij Goover CNC.

Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

fraai werk !

een loc die door zijn lelijkheid toch mooi is zou ik het omschrijven ! (voor de vliegtuigkennners een beetje vergelijken met de tankjager-vliegtuig A-10 (USA) die een beetje hetzelfde probleem heeft !

Groeten Peter ;)

MARKLINRIJDER

Vrienden,

Buiten dat ik de stukken heb gesneden en geprint heb ik niks met Cedric zijn MEESTERWERK te maken.

Alle eer aan Cedric.

Grtjs,

David