Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Enkele opmerkingen/voorstellen

Gestart door Pascal Michiels, 19 december 2005, 17:56:08 PM


n/a

De keuze tss analoog en digitaal was voor mij heel simpel : een kijkje bij de nmbs genomen en gezien dat vele stations, zeker 10 jaar geleden, nog behoorlijk 'analoog' waren. Relais overal, of zelfs hendels om via kettingen de wissels om te leggen...
Als je die sfeer ook een beetje wil meenemen kan je met zo'n Loc-mouse niet veel beginnen.
Maar ik geef grif toe dat je om de locs goed rijdende te houden behoorlijk wat electronica nodig hebt aan de bronzijde wanneer de afnemers (de locs en co) geen bagage aan boord hebben. Maar dat lukt wel hier.
Verder vind ik een draadje meer geen probleem tov de meerkost om dat draadje te vermijden.

Het spijtige aan modelspoor is dat er teveel op de treinen gefocuseerd is in het verleden. Wanneer het andere speelgoed ook maar wat passief rondjes draait (carrera, barbie etc...) kan de speelgoedtrein het ook goed doen, maar wanneer er een vet cool verhaal tegenover staat (gaming...) dan heb je't vlaggen. Nochtans is de spoorexploitatie zo'n fascinerend onderwerp, maar net zo zeer een miskend...
Onlangs werd hier een lans gebroken voor 'time-shifters', gewoon fantastisch is dat. Zoiets heeft zoveel meer te bieden dan een ovaal met een tsjoek tsjoek er op... En dat is in het verleden te vaak uit het oog verloren. Je moet op je hobby of spel in enige mate fier durven en vooral kunnen zijn. Met zo'n minisc?nes kan dat, met grotere exploitaties moet dat ook lukken.

MSM is wat dit betreft goed bezig in de beschrijving van fictieve baantjes. Ook de interview-vorm in de laatste MSM vond ik wel bijdetijds.

Gewoon wat bedenkingen hoor, geen uitgesproken standpunt ;-)




Gerolf

citaat:
Geplaatst door mnbsGewoon wat bedenkingen hoor, geen uitgesproken standpunt ;-)
Maar wel een standpunt waar ik me erg in kan terugvinden. [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Wanneer het andere speelgoed ook maar wat passief rondjes draait (carrera, barbie etc...) kan de speelgoedtrein het ook goed doen, maar wanneer er een vet cool verhaal tegenover staat (gaming...) dan heb je't vlaggen.


Ja, dat is vaak de eertse indruk. Maar het vet cool verhaal van gaming is toch ook overdreven. Ik heb dar zelf vroeger veel tijd ingestoken en er komt een moment van "been there, done that, total waste of time". En voor het geld moet je het ook niet doen want dan zijn treintjes relatief goedkoop.

citaat:
Nochtans is de spoorexploitatie zo'n fascinerend onderwerp, maar net zo zeer een miskend...
Onlangs werd hier een lans gebroken voor 'time-shifters', gewoon fantastisch is dat. .... Met zo'n minisc?nes kan dat, met grotere exploitaties moet dat ook lukken.


Wel, dat blijf ik missen in MSM. Neem nu dat station van Vincou. Waarom geen vevolg met hoe je daar nu exploitatie doet. Of een alternatief voor dat locdepot zoals een fabriek aansluiting waar je wat meer kan rangeren. Sorry, maar van exploitatie heb ik geen kaas gegeten en veel info is er niet over te vinden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Tom

Ik heb een m?rklin magazine, en daarin ontwerpt men een baan van A tot Z. [:0]
Er wordt een plan gemaakt, men schrijft hoeveel sporen je van elk nodig hebt, ze bespreken de besturing,  ze maken plannen voorde onderbouw,...
Ze maken de baan echt en bespreken alles als een soort handleiding.
Ik vind nu niet dat MSM echte banen hoeft te maken, maar plannen voor de bestuuring, en onderbouw zouden wel handig zijn.
Tom

svvander

Klopt, dit heb ik ook ooit gelezen in het M?rklin-magazine. Al vond ik het toch niet zo denderend uitgeschreven,zoals het bij ons lijfblad in 90% van de gevallen wel is.
Misschien een goed iedee om dit ook eens te doen, gespreid over meerdere edities?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

De vraag is of ge alle bladen van MSM hebt gelezen. een aantal zaken zijn wel al aan bod gekomen en eens een blad uitgelezen moet ge het bijhouden en regelmatig terug bekijken, het is uiteindelijk niet de flair. OK ik heb heb er momenteel al zo een paar honderd liggen, maar bekijk het allemaal nog regelmatig.
Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

citaat:
De vraag is of ge alle bladen van MSM hebt gelezen. een aantal zaken zijn wel al aan bod gekomen en eens een blad uitgelezen moet ge het bijhouden en regelmatig terug bekijken


Neen. Ik volg het maar sinds dit jaar. En eerlijk gezegd, je kan er niet van uitgaan dat iedereen alle bladen heeft liggen. Laat staan dan nog van alle tijdschriften.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

ja maar je kan niet verwachten dat er elk jaar hetzelfde wordt geschreven in een blad. daar zijn de langer geabonneerden ook niet gelukkig mee.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Roderik

Misschien een idee voor de MSM...
Waarom worden alle nummers per jaargang niet gebundeld in een harde kaft?
Of bijvoorbeeld een bepaald aantal nummers? per 10 of 12?
Ik kreeg vroeger steeds de verzamelboeken van Robbedoes en Kuifje als kerstkado.
't Is maar een idee...[;)]
Always be modelling!

loco

Roderik, ik kan mij natuurlijk vergissen, maar MSM heeft speciaal aan jou gedacht. Vorig jaar reeds. Zij hebben voor jouw nieuwjaar een verzameldoos ontworpen waarin exact 11 nummers passen. Als je geen enkel nummer mist dan zie je op de achterkant "modelspoor 2005" verschijnen. Wat vind je er van. In het laatste nummer vind je hierover zelfs informatie van hoe je dit kunt bestellen. Het is natuurlijk geen map, of een kaft of een inbindband. Maar een eenvoudig stevige en mooi ogende doos die aan ??n zijde open is. Ik vind het alvast een handiog ding en zeker een mooi cadeau om te krijgen

Loco

glamo

als ik RODERIK goed begrijp bedoelt hij waarschijnlijk de 11 nrs in ??n dik boek?
 

Koen

Wat eventueel een interessante oplossing zou zijn , is dat men een CD-ROM per jaargang zou uitbrengen met daarop al de aanbod gekomen artikels, foto's, schema's, ...
Bovendien maakt dit systeem het mogelijk om een vlotte zoekfunctie aan te bieden zodat men zeer snel het gezochte onderwerp kan terugvinden. Deze techniek wordt door een aantal elektronica tijdschriften toegepast (en met succes).

Koen
Nooit te oud om te leren

marimon

citaat:
Geplaatst door Tom

... ze bespreken de besturing,  ze maken plannen voorde onderbouw,...
Ze maken de baan echt en bespreken alles als een soort handleiding.
Ik vind nu niet dat MSM echte banen hoeft te maken, maar plannen voor de bestuuring, en onderbouw zouden wel handig zijn.


Wel Tom, dat is wat ik o.a. bedoelde in het draadje digi-taal bij de beginners. Snappie...[:D]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Koen

Wat eventueel een interessante oplossing zou zijn , is dat men een CD-ROM per jaargang zou uitbrengen met daarop al de aanbod gekomen artikels, foto's, schema's, ...




Mooi idee, maar ik denk dat de reden waarom dit niet gebeurd de angst is  dat mensen enkel deze CD-rom kopen, en dus niet de 11 nummers van het voorbije jaar.
Persoonlijk zou zo'n CD-rom of DVD wel super zijn.
Ik ben in ieder geval voor ...