Ik ben nu ruim een jaar fanatiek bezig met modelspoor. Dit is de eerste hobby dat mij blijft boeien. Dit komt met name door de veelzijdigheid van deze hobby. NL. het bewerken van hout, uitdenken van puzzels voor aanleg van een realistisch sporenplan, electronica, maken van modellen, weatheren etc (en natuurlijk rijden). Zonder al deze facetten zou ik al snel stoppen met deze hobby.
Ik heb in deze tijd heel wat bladen en boeken gelezen. Het blad wat over is gebleven is de modelspoormagazine. Dit omdat ik graag uitgebreid ge?nformeerd wil worden over allerhande onderwerpen en graag keuze wil hebben in technieken die ik toepas. In te veel andere bladen gaat al een te groot deel op aan het grootbedrijf of gaat maar in op bepaalde facetten van de hobby of gaan te summier in op de hobby.
Dat het blad in gaat op vooral Belgische modellen vind ik geen probleem. Ik lees namelijk ook de folders en bladen van de leveranciers. En voor recenties kan ik terecht op internet of andere bladen. Op dit moment doe ik alleen Duits. Misschien op termijn ook wel Belgisch. Nergens anders vind je namelijk zulke aardige modellen als in Belgi?. (Overigens is Belgi? in de winter mijn favoriete vakantieland om te wildwater kano?n. Dus ben ik misschien wel enigszins bevooroordeeld.[

])
Als het blad met de meer hap snap artikelen zou komen zou ik al snel afhaken.
Over de markt gesproken. Marklin heeft een zeer gerichte marketing op kinderen met de 1.FC Club. Mijn zoon is er ook lid van. Echter deze club is opgezet om kinderen nu te interesseren voor modelspoor, zodat ze later op oudere leeftijd ook nog aan modelspoor doen. Om al die mooie dure aankopen te doen waar ik me natuurlijk ook schuldig aan maak[

].
Wat de de modelspoorwereld echt niet goed doet is dat in geen enkele normale speelgoedwinkel (in Nederland) geen trein te kopen is van een redelijke kwaliteit. Je moet altijd naar speciale modelspoor winkels. Dit is niet echt handig als je een goede opbouw van je marktpositie wil hebben. Het zal dus zeker nooit een gelegenheids aankoop zijn. De afstand bestuurbare auto of de racebaan zal het dus winnen van de trein. Deze fabrikanten hebben het dus beter begrepen. Dus goedkoop, breed en makkelijk bereikbaar om zoveel mogelijk te zaaien. Later exclusief en duur om later te oogsten. Met ander woorden is het slim om op verschillende niveaus in de markt in te steken.
Overigens hoef je als volwassen modelspoorder natuurlijk niet al die dure zaken te kopen. Ga eens na een beurs zoals in Houten. Daar kun je nieuwe model die tussen 2 tot 4 geleden zijn uitgekomen voordelig kopen. Vaak nog voordeliger dan tweede hands modellen.
Jordey