Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Enkele opmerkingen/voorstellen

Gestart door Pascal Michiels, 19 december 2005, 17:56:08 PM

Pol De Bard

Pascal,
Luister naar de lezers, zei je toch?
"Forget the digital bullshit" zei de meerderheid aan modelspoorders in de wereld. Miniaturwunderland draait op 40 ingenieurs en 29 computers (tot nu toe).
KIS helpt de lezer zijn baan te bedienen en er nog wat van te verstaan, MET EEN GEBRUIKSVRIENDELIJKE INTERFACE.
En goedkoper dan digitaal, ook nog. Terwijl het ?chte voordeel van digitaal, HET RIJDEN, ?cht niet vergeten maar GEPROMOOT wordt.
We luisteren naar de lezers, houden contact met clubs, en weten dat de harde kern zijn kop steeds weer breekt op digitale spullen die goedkoop lijken maar toch niet naar je zin werken.
Trouwens, een recent gedigitaliseerde tentoonstellingsbaan wordt weer analoog, teveel ellende!

Pascal Michiels

Alle begin is moeilijk. Laat ons eerlijk zijn een PC is ook maar zo slim als de persoon die hem geprogrameerd heeft. Ik geef grif toe dat sommige digitale bedieningssystemen nog te wensen over laten. Zelfs voor het rijden zijn er nog verbeteringen mogelijk.

Zelf heb ik een Lenz set02. Een draaiknop voor de snelheid vind ik nog het beste. Nadeel is dan weer de schakelaar om van rijrichting te veranderen. Liever in de draaiknop ingewerkt zoals bij de analoge besturing. Het feit dat van zodra de centrale zonder spanning staat, je je locadressen in de stack kwijt bent is ook niet bepaald praktisch.

Ik denk dat voor het bedienen van seinen en wissels de interface niet gebruiksvriendelijk genoeg is.
Maar digitaal is nu eenmaal de toekomst. Vroeg of laat komt het er toch van. Sommigen zien dat misschien liever laat dan vroeg

janjozef

O maar daar ben zelfs ik, als tegenstander, van overtuigd. Maar zolang als het niet echt gebruiksvriendelijk is moet ik er niet te veel van weten.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

martintje

Geinig hoe een discussie kan kantelen...

Ik ben zelf ook tegenstander van digitaal rijden en toch gerbruik ik het.
Ik heb een lenz uit de oertijd en deze is niet te verbouwen naar de laatste versie, en stap daarom over naar een simpele lokmuis3
Het feit dat ik toch digitaal wil rijden Is omdat de motortjes van mijn messing lokjes gewoon beter rijden op een decoder, en dat rangeren gewoon prettiger is, zeker omdat ik het niet zo nauw neem met het erg strak leggen van mijn sporen ( deden ze in 1920 ook niet, de tijd waarin ik bouw).
En hoe grote tegenstander ik ook ben, het rijd gewoon beter.
Hoe makkelijk het ook wordt in de toekomst met digitaal, dat zal zeker gebeuren, misschien wel met een chippie in je hoofd, zodat je alleen nog maar het lokadres met opdracht hoeft te denken en het lokkie begint te tuffen, ik zal altijd analoog blijven schakelen van de wissels en seinen.
Waarom?? omdat ik op de beurs gewoon lekker treintje spelen wil doen, en niet de halve dag naar een pc scherm te gaan turen om te kijken of alles goed blijft lopen, ik wil gewoon lekker ouderwets met wipschakelaartjes klooien.

Het feit blijft om bij het draadje te blijven, als er vaak over geschreven moet worden volgens de lezers, is digitaal dus nog lang niet gebruiksvriendelijk voor de digibeten onder ons.

Nu we toch over kritieken hebben,ik zit al een tijdje met een zeer onbelangrijke vraag. misschien in de verkeerde draad. bij deze alvast excuus daarvoor.
Hoe komt het dat de banen in MSM zo "rood "lijken?
Vaak kijk ik naar de foto's en dan zijn bv stenen muren vrij rood, en als ik ze dan in het echt zie dan valt het reuze mee.
Het viel me vooral op bij de olifantbaan, en als ik heel eerlijk ben, deden de foto's het origineel geen recht.
De kleuren op de foto waren overdreven bont.
Komt dit door het fotograferen of door de opzet bij de drukker?
Niet echt kritiek hoor, gewoon nieuwsgierigheid, en ik zal wel de enige zijn die dat opvalt.

Gr
Marty
Mvg Marty

FREMO e.V. - afd België

@ Pascal,

Vrede op aard en ga en vermenigvuldig U niet.

Als je dacht een polimiek uit te lokken (met mij [|)]) dan kan je beter op sommige Franstalige forums gaan zitten canceren [}:)], daar zijn ze dit gewoon.

Als je eens, eerst een verkennend gesprek had over ?FREMO?, dan zou je misschien wel anders reageren. Of ben je ook bang, van mensen met kennis van zaken en een uitgesproken vaste visie [?]
Want ?met de wind meedraaiende mensen/leden? kunnen wij missen.
Laat ik het duidelijk stellen, IK ben GOD of wie dan ook NIET.

Wat is er mis met de Nederlandstalige mensen in Vlaanderen [?]
Waarom die ego?stische # IK-# mentaliteit en bekrompenheid [?]
Waarom is er meer interesse van de Franstalige-, Franse -kant, met duidelijke vragen [;)] en een grote onbevoordeligheid, voor iets dat sommigen wel aankunnen maar bang zijn voor de gebruikte taal[?]

Als beste voorbeeld kan ik je de laatste opendeurdag/beursdag van de T.S.P. meegeven.
Alle info die ik mee had gesleurd is ?GRATIS? uitgedeeld, vele vragen werden meer dan behoorlijk beantwoord en de vele dank betuigingen (persoonlijke e-mail?s / contacten) die erop volgden zijn ook niet mis.

Niets zal mij ervan houden, om steeds de lat hoger te leggen in de modelbouw wereld. Laatst heeft een bezoeker ons een statement gedaan, die ik even mee geef als nadenkertje.
&& De beste modelbouwers zijn mensen, die van niets, iets zeer aantrekkelijk kunnen maken, die de nodige tijd uittrekken om opzoekingwerk te verrichten, indien nodig in het veld, en deze om te zetten naar hun gebruikte schaal. &&
# Jeugd = ongeduldig ? moet direct zijn #

Het AANVAARDEN van WAARDEN, BEGRIPPEN en werderzijds RESPECT, is ??n van de deugden in onze hobby. IEDEREEN is vrij deze te stellen voor zijn eigen gebruik, maar MAG NIET VERHINDEREN, dat andere deze, ofwel lager- dan hoger leggen.

Ivm. ?DIGITAAL?, sorry maar een digitaal is duurder soms VEEL duurder dan een gewoon analoog model,
enkele voorbeelden;
MEHANO                       Analoog                      DIGITAAL
Typ HLR 77              157,50?                         281,00?
HLD Cl 66                  176,50?                   297,00?
HLD 51                         166,50?                    275,00?
dus die vogel gaat niet op [}:)] .

Het wordt weer een oeverloze ?palaber?, dus ik hou het hier bij.

Spoorse feestedagen,

PS in 2006 houden wij een samenkomst op 5000m? van alle schalen die in # FReundeskreis Europa?scher MOdellbahner# als Europese vereniging [^]. Doordenkertje.

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

rgp

Dag,

Pascal, trek uw oogkleppen af en doe die oorstopjes uit.

Digitaal staat nergens: rijden en lichtjes aan en uit, tuut  dat allemaal ok.  Maar exploitatie, blokbeveiliging: NADA.  Dat is de eerste les die de mensen van DE PIJL getrokken hebben bij de nu aan de gang zijnde ombouw van analoog naar digitaal.  Wisselcomplexen van stations geven problemen, tegenspoor geeft problemen, keerlussen in een blokbeveiligingsectie geeft problemen. dit is allemaal van meegemaakt te hebben en NIET van horen zeggen en foldertjes geloven.
De meeste handelaars kennen digitaal niet verder dan rijden voor en achteruit, lichten aan en uit.  Ik deurf geerust stellen dat de 3 leden van De Pijl die zich de digitalisering aantrekken en tot een goed einde brengen ALLE handelaars en invoerders (de uitzondering zal dan de regel bevestigen) les kunnen geven over wat en vooral wat nog niet kan met digitaal.  Tenslotte nog dat ZIMO op de hoogte is van al die beperkingen en tijdelijke oplossingen aanbiedt om uit te testen.  Bij lenz is het niet beter met hun ABC en M?rklin staat ook niet verder.

Economie: autoindustrie is nu juist het voorbeeld dat MIJN stelling bewijst: de merken die weinig financi?le problemen hebben zijn Porsche (negende jaar op rij ZWARTE cijfers), Bentley, Rolls Royce en volgens mij maken die geen middenklasauto's.

Hobby te duur: Bullshit: heb zopas een PIKO digitale startset met ICE 3 gekocht voor 176 euro, analoge startset 86 euro (ovaal met uitwijkspoor).  Te duur ?
Loks bij Piko vanaf 39 euro !!
Het probleem zit hem bij de jeugd bij het feit dat ze ALLES willen en geen keuzes willen maken.  40 jaar geleden was het of treinen of iets anders, niet beiden; dat is het verschil.

Fremo: ik ben ook geen FREMO-aanhanger, maar daarom moet men ze nog niet uitschelden, in sommige Vlaamse clubs is het nog veel erger.

Roland

Havoc

citaat:
Vrede op aard en ga en vermenigvuldig U niet.....Het AANVAARDEN van WAARDEN, BEGRIPPEN en werderzijds RESPECT, is ??n van de deugden in onze hobby.


En dat in een post.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steven86

Over blokrijden gesproken [:D] 't lijkt hier wel blokdenken [;)]

Zou het kunnen dat die ellende met digitaal vooral komt door de 'ziekte van automatisering'? M.a.w. als je ECHT rijdt, ZELF namelijk zonder bloksectie met je wissels en seinen handgeschakeld, dan is digitaal gewoon de top.

De miserie begint als je alles wil laten geautomatiseerd rijden. De ene zal dit echt rijden noemen, de andere niet. Kwestie van smaak.

Maar als alles automatisch gaat, dan denk ik dat je best ja baan als volgt aan legt: dubbelspoor, feitelijk een reuzeovaal met variaties, zonder keerlussen en al die troep, met bloksecties en gewoon een relaissturing onder de baan die ervoorzorgt dat treinen elkaar op een blok afstand volgen. Dat is het goedkoopst.

Steven86

citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?
PS in 2006 houden wij een samenkomst op 5000m? van alle schalen die in # FReundenkreis Europa?scher MOdellbahner# als Europese vereniging [^]. Doordenkertje.[/blue]



Omdat ik ook graag de lat hoog leg:
Het is "Freundeskreis..." Rettet der Genetiv! [;)]
Genetiv ist nicht Dativ h

FREMO e.V. - afd België

@  Steven86

Je hebt volledig gelijk met de verbetering, maar het was een typ fout.

Dank voor de rechtzetting.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Steven86

citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?

@  Steven86

Je hebt volledig gelijk met de verbetering, maar het was een typ fout.

Dank voor de rechtzetting.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?



Graag gedaan [:)]

Havoc

citaat:
Zou het kunnen dat die ellende met digitaal vooral komt door de 'ziekte van automatisering'? M.a.w. als je ECHT rijdt, ZELF namelijk zonder bloksectie met je wissels en seinen handgeschakeld, dan is digitaal gewoon de top.


Wel, ja en nee. Je hebt gelijk met je zienswijze als je bedoelt dat je zelf machinist speelt en je loc (trein) zelf doorheen een baan stuurt. Probleem is dat de meesten onder ons alleen zijn en dus er in dat geval maar 1 trein kan rijden. Natuurlijk kan je je baan daarop voorzien etc, maar dat heeft dan tot gevolg dat als je eens wil rangeren, de rest "stilvalt".

Daarom dat velen (opnieuw: denk ik) er de voorkeur aan geven stationchef te spelen. Je bedient een station, en de rest moet maar automatisch gaan want er is gewoon niemand om de rest af te handelen. Digitaal is niet echt handig, want je hebt er geen nood aan elke loc afzonderlijk aan te spreken. Je kan trouwens niet want je bent ergens anders mee bezig.

In hetzelfde licht valt ook Fremo te begrijpen. Zij stellen (volgens wat ik ervan begrepen heb) een grote baan op, en volgen hun trein doorheen die baan. Hier is digitaal prima omdat je zonder blok kan werken want iedere loc heeft een bestuurder (en let zelf op de seinen). Het is zelfs veel handiger voor de electriciteit.

Beide systemen zijn prima geschikt voor ??n toepassing. Gebruik gewoon wat het handigste is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kedeng Kedeng

Zelf zou ik graag zien hoe het is met de baanontwerpen zoals ?De C.F.V.3V. in model? en al die anderen.

En buitenlandse banen mogen er ook in vind ik,
wel allen de BENLUX

Graag zou ik ook nog zien hoe je delta loc digitaal maakt

En dat van de jeugd vind ik ook, als ik naar een beurs ga of zo zijn het meestal ouderen mensen
(sorry hoor[B)])

PS ik heb alle reacties niet gelezen

rgp

Dag,

De modulebaan van De Pijl wordt digitaal bestuurd, ttz enkel digitaal rijden, geen blokbeveiliging, seinen vallen wel dicht.  Zeer mooi, maar je baan mag geen lange tunnels of verschillende niveau's hebben of je bent reddeloos verloren.

Maar wat met een clubbaan, waar meerdere leden hun hobby weillen uitoefenen, 50% verdoken zit (langere rijtijden, schaduwstations= gevarieerd treinenloop, ...) ?

Roland

Steven86

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

De modulebaan van De Pijl wordt digitaal bestuurd, ttz enkel digitaal rijden, geen blokbeveiliging, seinen vallen wel dicht.  Zeer mooi, maar je baan mag geen lange tunnels of verschillende niveau's hebben of je bent reddeloos verloren.

Maar wat met een clubbaan, waar meerdere leden hun hobby weillen uitoefenen, 50% verdoken zit (langere rijtijden, schaduwstations= gevarieerd treinenloop, ...) ?

Roland


Ja, daar heb je geen keus natuurlijk. Daar moet automatisering op. Je bedoelt de grote (prachtige) baan van De Pijl?


Steven