citaat:
Geplaatst door g4rc
Hello
Ik ben nu op deze website terechtgekomen :
http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm
Welke module(s) heb ik nodig om mijn baan ik blokken en secties te delen
Thx
In zijn algemeenheid: je hebt een terugmelder nodig. Simpel gezegd is dat een stukje electronica die doorgeeft dat een trein of wagon over dat specifiek aangegeven punt heenrijdt. Wat echter meerspecifiek is: het signaleren. Bij 2-rail systemen is zgn. 'stroomdetectie' er gebruikelijk. Als er een stroomgebruiker (=lok, of wagon met lampje of een beetje weerstandslak) overheenrijdt, dan geeft de melder een signaal af. De 3 railers, vooral de C-Rail rijders hebben het makkelijker. Daar voldoet het om 1 spoorstaaf galvanisch te scheiden en wordt een contactje gemaakt als de wielen van een lok of wagon de ene spoorstaaf met de andere verbindt.
Wat verder belangrijk is om te weten: ieder blok heeft (minimaal) 2 bezetmelders nodig: 1 voor het binnenrijden en 1 voor de stop plaats. Als je koploper gebruikt dan 'leert' koploper remmen en zie je gebeuren dat bv in een station de trein binnenkomt, langzaam afremt en keurig stopt op de stopmelder. Heel soms heb je meer bezetmelders nodig, maar dat is vaak toch 'luxe'. Stel dat je een lange TEE express hebt en een klein motorpost ding. dan wil je dat de MP keurig in het midden van je station stopt en de TEE aan het einde van het perron, zodat niet de denkbeeldige passagiers achterin in 1:87 te pletter vallen op de spoordijk [B)]
LDT levert prima spul. Ik heb zelf zo'n 20 terugmelders en met niet een ook maar ooit 1 probleem gehad. Ik gebruik de bouwpakketten om dat ik het ook leuk vind om te solderen en zo. Is ook iets voordeliger uiteraard, maar dat is niet mijn primaire drijfveer. Kortom: Als je aangeeft wat je gebruikt (C-Rail oid) kunnen we je nog niets meer van dienst zijn.
Groet,
Leendert