Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Markling mobile station voorbereiden op koploper

Gestart door g4rc, 19 december 2005, 13:56:34 PM


g4rc

Wim

is er ook verschil op gebied van technische vereisten

Ik bedoel daarmee, moet je met MrDirect meer kennen/kunnen van electronica
Want ik ben nogal een leek op gebied van electronica
Of is het beter dat ik mij daarin een beetje in begin te verdiepen

 

n/a

g4rc,

Je hebt een aansluitkabeltje nodig voor een booster, die booster kun je kant enklaar kopen in de vorm van een Marklin Delta Control 6604 voor ongeveer 18,--. Voor de stekker gebruik je een kabeltje van een oude seriele muis, dus die met een 9-pins stekker.
Voor de bezetmelding kan een HSI-S88 gebruikt worden.
Dus ook voor de electronica leek goed te doen, niet moeilijker of makkelijker dan normaal analoog of digital modelspoor.

Wim.



n/a

g4rc,

En als je alles over en van MRDirect gelezen hebt, dan is hier de modernere versie voor Windows, en met slechts 1 computer http://home.snafu.de/mgrafe/index.htm
Samen met Emu605x te gebruiken met Koploper.

Wim.

g4rc

 

n/a

Ja, die kan ook gebruikt worden.


m?rklin 66045 Delta Control
Control Unit. Successor of the 6604. Available in starter sets since mid of 2002. Similar to a 6604 delta control, but extended by a speed control knob. Thanks to the included speed knob with accompanying electronics, the 66045 controls the loco speed over the full range with less load dependence. With address selector switch. Addresses 4 Delta locos. Compared to the 6604, this one has an additional button to control the function (headlights) of digital (not delta) locos. The external 6605 handheld (wired) control addresses a 5th loco. No control over turnouts possible. No computer interface possible. The control unit can alternatively be used as a (low power) digital booster. Power rating is equal to a 6604. The control unit can be modified to address a total of 16 locos.

To use a 66045 as booster, you have to

1: disconnect the 66045 from the power supply (transformer) so that it is unpowered
2: if you have skipped step 1 go back to step 1
3: disconnect the 6605 and bridge (i.e. directly connect) the two grey plugs
4: feed the digital signal from the CU's (red plug) track output into the blue plug. Use brown as common ground.
5: set the selector switch to the right stop position
6: power on your 66045


Wim.

treinbeginner

Hallo heb geen goede ervaring met deze transfo voor booster (66045)
Maar heel goede ervaring met de gewone delta zonder de f4
is niet te onderscheiden van een gewone booster.Wel veel goedkoper.
Gebruik 66045 enkel om lichtjes te dimmen.
 

n/a

citaat:
Geplaatst door treinbeginner

Hallo heb geen goede ervaring met deze transfo voor booster (66045)
Maar heel goede ervaring met de gewone delta zonder de f4
is niet te onderscheiden van een gewone booster.Wel veel goedkoper.
Gebruik 66045 enkel om lichtjes te dimmen.



Dat kan ik me voorstellen, want een 66045 is ook helemaal geen transformator.

Wim.

treinbeginner

nee ik weet dat dit geen tansfo is .Maar in combinatie met een bij passende transfo.Zie schema op de Nederlandse site van Marklin.
 

n/a

citaat:
Geplaatst door treinbeginner

nee ik weet dat dit geen tansfo is .Maar in combinatie met een bij passende transfo.Zie schema op de Nederlandse site van Marklin.



Daar hoef ik niet naar te kijken, dat kan ik wel dromen. Maar het gaat meer om hoe jij je bericht neer hebt geschreven. Dat wekt heel veel vragen op, of maakt duidelijk dat je nog niet helemaal weet wat de juiste omschrijven zijn van bepaalde onderdelen.
Is niet erg, aldoende leert men.

Wim.


n/a

citaat:
Geplaatst door Wim

CiteerGeplaatst door treinbeginner

nee ik weet dat dit geen tansfo is .Maar in combinatie met een bij passende transfo.Zie schema op de Nederlandse site van Marklin.



Daar hoef ik niet naar te kijken, dat kan ik wel dromen.  Maar waar gaat het nu om, problemen met een trafo, of problemen met de 66045?
Wim.



g4rc

Wim

Heb nu een delta 6604

Aan de achterkant zijn er drie draadjes (geel, rood en bruin)

Deze moet ik aansluiten op mijn baan met wisselstroom.
Hoe moet dit?

Er zijn ook 4 aansluitingen achteraan, deze moeten naar de pc
Via welke kabeltjes?


Thx
 


g4rc

Hello

ik snap het niet meer.

Op de volgende foto

http://www.mrdirect.nl/informatie/img/MRD%20totaal%20opstelling.jpg

is er toch geen sprake van een transformator.

Heb ik deze nu nodig of niet.

En omdat ik eigenlijk niets ken van elektronica en techniek, kan mij iemand een paar fotos plaatsen hoe hij de 6604 heeft aangesloten

Thx
 

Leendert

citaat:
Geplaatst door g4rc

Hello

ik snap het niet meer.

Op de volgende foto

http://www.mrdirect.nl/informatie/img/MRD%20totaal%20opstelling.jpg

is er toch geen sprake van een transformator.

Heb ik deze nu nodig of niet.

En omdat ik eigenlijk niets ken van elektronica en techniek, kan mij iemand een paar fotos plaatsen hoe hij de 6604 heeft aangesloten

Thx



Zoals het plaatje daar staat is de booster getekend als 'compleet ding', dus zonder tranformator, netstekker etc.
Bij gebrek aan tekenkwaliteit van mijn kant dus maar even een poging om het in woorden te beschijven voor de 6604.
Je hebt nodig: een transformator (kan elke trafo zijn die 16 Volt / 2A levert, ook wel 32 VA genoemd.
Stel dat je een Marklin 6647 hebt (dat is zo'n trafo die in een startpakket zit), dan sluit je de gele draad van de 6604 aan op de gele aansluit-pin en de bruine draad op de bruine aansluit-pin.
Vervolgens leg je op de 6604 een draadje tussen de twee grijze aansluitingen, zeg maar een kortsluiting tussen beide grijze klemmetjes.
Vervolgens verbind je de rode draad van de 6604 met de uitgang van Mdirect (comport, of het printje met de handregelaars, zoals ook in de door jouw genoemde afbeelding staat). Ook verbind je de bruine draad met de massa van de PC.
De uitgang van de 6604 (rood en bruin) sluit je aan op de rails.
Als laatste zet je de regelaar op de 6604 op de RECHTER STOP
En nu is alles klaar voor gebruik. Even goed kijken of alles ook goed aangesloten is [8D] en starten maar met het rijden!

Groet,
Leendert