Markling mobile station voorbereiden op koploper

Gestart door g4rc, 19 december 2005, 13:56:34 PM

g4rc

Hoe kan ik de bruine draad van de 6604 verbinden met de massa van de pc?
 

treinbeginner

met deze delta kan je niet direct naar de pc wel met de nodige kabels en interface en meestal via 6021 marklin of Ulenbrouck of Ib
En je moet je spoor opdelen is delen of blokken als je met boosters of delta*boosters werkt
 

Leendert

citaat:
Geplaatst door g4rc

Hoe kan ik de bruine draad van de 6604 verbinden met de massa van de pc?



Als je de aansluiting via de Com poort doet, dan zit daar ook de massa aan. Heb je een 9 polige poort dan is het pin 5, heb je een 25 polige dan is het pin 7.

Groet,
Leendert

Leendert

citaat:
Geplaatst door treinbeginner

met deze delta kan je niet direct naar de pc wel met de nodige kabels en interface en meestal via 6021 marklin of Ulenbrouck of Ib
En je moet je spoor opdelen is delen of blokken als je met boosters of delta*boosters werkt



Beste treinbeginner,

Dat kan dus wel. Daarvoor is MDirect in het leven geroepen. Die stuurt het signaal via de Compoort, die als versterker functioneert. Dat is juist dus de kracht dat je met weinig middelen (met een beetje zoeken vind je een 6604 voor 10 euro op beurzen) al een uitstekende combinatie Koploper/MDirect hebt. Dus niks geen 6021 of IB nodig.
Het spoor opdelen in blokken, dat doe je in koploper. Mocht blijken dat je meer dan 2A nodig heb op je baan, dan kan je de baan in secties opdelen en iedere sectie bijvoorbeeld met een eigen 6604 uitrusten. Dan zet je het rode draadje en het bruine draadje gewoon parallel aan de aansluiting zoals je die al gemaakt had. Werkt uitstekend, heb ik jaren mee gerenden (3 stuks) alvorens ik een 'echte' Edits booster bouwde die 10 A op de baan kan zetten.

Groet,
Leendert

g4rc

citaat:
Geplaatst door Leendert

citaat:
Geplaatst door g4rc

Hoe kan ik de bruine draad van de 6604 verbinden met de massa van de pc?



Als je de aansluiting via de Com poort doet, dan zit daar ook de massa aan. Heb je een 9 polige poort dan is het pin 5, heb je een 25 polige dan is het pin 7.

Groet,
Leendert



Leendert

Ik heb hier een oude muis ontdaan van de kabel (een 9 polige poort)
Er komen 4 draadjes uit:
- blauw
- wit
- oranje
- geel

Welke is nu pin5
En met welke moet ik de rode draad van de 6604 verbinden.

Thx
 

treinbeginner

BESTE LEENDERT bedankt dat wist ik niet en dat is de eerste keer dat iemand het mij zegt. Wij leren van elkaar.WAt zijn dan die tams waar ze ook van spreken?
 

Leendert

citaat:

Leendert

Ik heb hier een oude muis ontdaan van de kabel (een 9 polige poort)
Er komen 4 draadjes uit:
- blauw
- wit
- oranje
- geel

Welke is nu pin5
En met welke moet ik de rode draad van de 6604 verbinden.

Thx



De kleuren van de draadjes zeggen niet veel. Het gaat vooral om de 9 polige stekker. En ik beschrijf het maar even in Jip en Janneke-taal. Kijk je naar de 9 polige stekker op je computer dan zie je een schuin kantje aan beide zijden. De 'langste' kant, daar begin je links met nummeren. Dus 1 tot en met 5. Vervolgens ga je links (dan zit je weer aan de smalle kant) verder met 6 tot en met 9. Nou, de 5 weet je te vinden en de rode draad, die gaat op de 'transmit data' van de com port en dat is pootje 3. Voor de 25 poligen onder ons: zelfde verhaal, maar dan doortellen tot 25. En dan is de massa op 7 en de transmit data op 2. Ja, let op op 2 en dus niet op 3.

Zo zal het werken. In jouw geval zou je natuurlijk even met een Ohm meter als je die hebt of anders met een batterijtje en een lampje kunnen bepalen welke kleur op welke pin zit.

Groet,
Leendert

g4rc

Ivm de aansluiting zal ik er wel uitkomen

Had wel nog een ander vraagje.
Voor de bezetmelding kan er een S88 gebruikt worden
Waar kan ik deze volledig afgewerkt vinden (zodat ikzelf niets meer moet solderen), en moet deze aan de pc met mrdirect of aan de pc met koploper aangesloten worden.

Thx
 

Leendert

citaat:
Geplaatst door g4rc

Ivm de aansluiting zal ik er wel uitkomen

Had wel nog een ander vraagje.
Voor de bezetmelding kan er een S88 gebruikt worden
Waar kan ik deze volledig afgewerkt vinden (zodat ikzelf niets meer moet solderen), en moet deze aan de pc met mrdirect of aan de pc met koploper aangesloten worden.

Thx


Zoals je het vraagt bestaat het uit twee stukken: de S88. Die kan je kant en klaar kopen. Of de originele M* of de kant en klaar gebouwde LDT. Zelf solderen kan bij dat laatste ook. Is overigens ook goed te doen en nog leuk ook, maar dat off-topic.
Vervolgens heb je dan ook nog 'iets' nodig dat de signalen van en naar de S88 in de Mdirect PC leest. Gezien ook je vraagstelling: MDirect is een PC die een IB nadoet. Koploper stuurt een IB via een seriele poort aan en 'ziet' dus ook niet het verschil tussen een IB of een MDirect PC.
Maar weer even terug naar de S88: De signalen moeten dus ingelezen worden in de PC. Daarvoor heeft Marco Roede een schakeling ontworpen waarbij de standaard printerpoort van de PC gebruikt wordt om de signalen van en naar de S88 'om te smurfen' zodat ze via de printerpoort in en uit de Mdirect PC gaan. Het is geen moeilijke schakeling, maar vereist toch wel een beetje soldeervaardigheden. Lukt dat niet, doe dan eens een oproep of een collega spoorder zoiets voor je in elkaar wil zetten. Ik hoop dat dit zo verduidelijkt en zo niet: vraag gerust

Groet,
Leendert

g4rc

 

g4rc

Hello

Ik ben nu op deze website terechtgekomen :

http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm

Welke module(s) heb ik nodig om mijn baan ik blokken en secties te delen

Thx

 

Leendert

citaat:
Geplaatst door g4rc

Hello

Ik ben nu op deze website terechtgekomen :

http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm

Welke module(s) heb ik nodig om mijn baan ik blokken en secties te delen

Thx




In zijn algemeenheid: je hebt een terugmelder nodig. Simpel gezegd is dat een stukje electronica die doorgeeft dat een trein of wagon over dat specifiek aangegeven punt heenrijdt. Wat echter meerspecifiek is: het signaleren. Bij 2-rail systemen is zgn. 'stroomdetectie' er gebruikelijk. Als er een stroomgebruiker (=lok, of wagon met lampje of een beetje weerstandslak) overheenrijdt, dan geeft de melder een signaal af. De 3 railers, vooral de C-Rail rijders hebben het makkelijker. Daar voldoet het om 1 spoorstaaf galvanisch te scheiden en wordt een contactje gemaakt als de wielen van een lok of wagon de ene spoorstaaf met de andere verbindt.

Wat verder belangrijk is om te weten: ieder blok heeft (minimaal) 2 bezetmelders nodig: 1 voor het binnenrijden en 1 voor de stop plaats. Als je koploper gebruikt dan 'leert' koploper remmen en zie je gebeuren dat bv in een station de trein binnenkomt, langzaam afremt en keurig stopt op de stopmelder. Heel soms heb je meer bezetmelders nodig, maar dat is vaak toch 'luxe'. Stel dat je een lange TEE express hebt en een klein motorpost ding. dan wil je dat de MP keurig in het midden van je station stopt en de TEE aan het einde van het perron, zodat niet de denkbeeldige passagiers achterin in 1:87 te pletter vallen op de spoordijk [B)]

LDT levert prima spul. Ik heb zelf zo'n 20 terugmelders en met niet een ook maar ooit 1 probleem gehad. Ik gebruik de bouwpakketten om dat ik het ook leuk vind om te solderen en zo. Is ook iets voordeliger uiteraard, maar dat is niet mijn primaire drijfveer. Kortom: Als je aangeeft wat je gebruikt (C-Rail oid) kunnen we je nog niets meer van dienst zijn.

Groet,
Leendert

g4rc

Leendert

Ik heb de c-rails (dus drie-rail)

Kevin
 

Leendert

citaat:
Geplaatst door g4rc

Leendert

Ik heb de c-rails (dus drie-rail)

Kevin



Kevin,

Uitstekende keuze. In dit geval heb je de RM-DEC-88 nodig. Of kan en klaar te koop of als bouwpakket. Ga je zaterdag toevalig naar Houten, dan kan je terecht op de stand van Jaap Kramer die verkoopt ze.

Weet je hoe je van een C-rail een detectie-rail maakt? Vast wel, maar toch maar even voor eventuele meelezers: De onderkant van de rail, daar zie je dat de massa van de ene spoorstaaf wordt doorverbonden met de andere. Dat gebeurt aan beide kanten van de rails. Net voor het lipje zie je dat het via een soort U bochtje verbinding maakt. Als je met een kleine kniptang daar aan beide kanten van de rails een stukje tussen uit knipt, dan is de scheinding der staven een feit. Slijpen met een Dremel kan ook, maar dat stinkt zo [xx(] Nu nog even een draadje op 1 van de lipjes en op de spoorstaaf waar je dat draadje aansluit een isolatie stukje. Ook nog een isolatie stukje op de rails waar je de rails op schuift want heb je inmiddels geen geisoleerd stuk meer, wand de massa komt dan weer vrolijk via het niet geisoleerde stuk binnen.
Als het niet helemaal helder is hoor ik dat wel, dan probeer ik wel even een detail foto te maken.

Groet,
Leendert

g4rc

Leendert

ik kom waarschijnlijk wel ooit, stukje per stukje dan wel
maar had nog een vraagje

Om de marklin 6604 van stroom ter voorzien heb ik een trafo nodig
Jij had de marklin 6647 vernoemd, maar deze is nog vrij duur

Wat kan ik als alternatief gebruiken?

thx