Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

reclame

Gestart door Dirky, 30 augustus 2012, 21:59:31 PM

Dirky

Ja, ik ben ook één van forumbezoekers die geld wilt verdienen aan verkoop van modelspoormateriaal...

Sommigen onder jullie vinden het tof te zien hoe wij (de bedrijfjes, winkels,...) onze waren proberen te tonen. Anderen sturen ons een boze email over de sluikreclame. Waar de lijn moet getrokken worden kunnen ook de moderators niet definieren.

Ik ben ook actief op enkele andere forums waar er gewoonweg een rubriek "reclame" is waar fabrikanten onder strikte voorwaarden gewoon hun verkoopbaar materiaal kunnen voorstellen. Met foto, met woordje uitleg, met prijs,... geen discussiedraadjes!
Als ik bijvoorbeeld op een forum in dergelijke rubriek mijn seinhuis te koop stel voor x € - zoveel exemplaren beschikbaar - dan hoef ik me verder geen zorgen te maken over sluikreclame als ik de bouw ervan documenteer in een draadje. Het is dan ook voor iedereen duidelijk dat het gaat over iets dat "te koop" is. Geen discussies meer, geen boze emails...

Wat is jullie mening? En vooral, wat denken de moderatoren ervan?


Havoc

Ik zie daar geen graten in. Zolang het forum niet louter een uithangbord wordt.

Maar wat is er mis met het "te koop" onderdeel? Ten slotte is dat toch wat je doet: koopwaar uitstallen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Voor zover ik denk begrepen te hebben is de "te koop" rubriek voor de particulier die iets tweedehands kwijt wil. De rubriek waar ik aan denk zou dan strikt voor zelfstandigen zijn en vrij zijn van discussies...


conducteur

Als ik morgen zeg dat merk X model Y uitbreng, dan is dat toch evenveel reclame als dat diezelfde fabrikant x zelf toont dat morgen model y beschikbaar is in de winkels?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Goed voorstel, vind ik.
Aan de ene kant willen we niet dat leveranciers de draadjes vervuilen, maar aan de andere kant is het altijd interessant te weten wat ze aanbieden.
Een aparte rubriek klaart dit uit.

En de rubriek "Te koop" is er voor alle forumleden die hun eigen spulletjes van de hand willen doen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kees-Jan

Citaat van: Dirky op 30 augustus 2012, 22:17:05 PMDe rubriek waar ik aan denk zou dan strikt voor zelfstandigen zijn en vrij zijn van discussies...

Lijkt me een goed idee Dirky op het  Duits spoor 1 forum is er gewoon een rubriek reclame.

mvg,

Kees-Jan

PeterC

Reclame...

Het is een forum.  Een forum waar iedereen zijn zegje kan doen.  Is dat kenbaar maken dat een kleinfabrikant (ook al ben je dat zelf) dit of dat produceert is dat ook zijn zegje doen.  Geen probleem van mijn kant!

Dirk, hoe zie je dat dan: als een 'gewoon' draadje waar iedereen kan op reageren (...) of als een read-only draadje waar je je reclame maakt en verder geen commentaar toegelaten (moet volgens mij wel afgewogen worden...)?

Groetjes, Peter


itchy

Citaat van: Steam.N op 30 augustus 2012, 22:51:38 PM
Aan de ene kant willen we niet dat leveranciers de draadjes vervuilen, maar aan de andere kant is het altijd interessant te weten wat ze aanbieden.
Voor kleinseriefabrikanten: goed idee.
Voor de grotere spelers: begin eerst eens met uw eigen website up to date te houden! De sites van sommige fabrikanten zijn echt om mee te lachen. Of huilen.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Martin Welberg

He Dirky , zolang je nog bezig bent met de bouw is het een bouwtopic, is het seinhuis klaar en je zegt van he die kunt u kopen voor 250 euro dan is het reclame.

Kautenbach

... op die manier reclame is toch prima, wel in een aparte rubriek lijkt mij, de forumleden pakken ook hun voordeel, want zo'n beschrijving/draadje zoals Dirky bijvoorbeeld geeft ook weer meerwaarde, en het is voor de Dirky kleine/hobby leveranciers bijna de enige mogelijkheid om producten te tonen, en ook dat levert ons hobbiesten weer wat op. Grote leveranciers is ander verhaal, en idd wel lastig om een lijn te trekken.

Kees-Jan

De kleinserie fabrikanten zitten in een heel ander segment dan de grote jongens. Die laten dit vaak liggen dus daar is volgens mij geen probleem.

Dat oa ik hier mijn producten laat zien bijt dus niemand.

Dat de winkelier er een probleem mee heeft is ook niet mijn probleem maar dat van de winkelier...... Die kunnen de kleinserie fabrikanten namelijk gewoon contacteren.

Waar ik een probleem mee heb is de vervuiling van mensen die ook produceren in het grijze of zwarte segment en daarmee op een goedkope manier het gras wegmaaien voor onze voeten.

Ik betaal namelijk netjes mijn tax  :)

Mvg

Kees-Jan


bellejt

is een gevaarlijke discussie.Op een ander forum is men met deze verkoopswijze moeten stoppen omdat er gerechtelijke stappen gingen ondernomen worden door winkeliers.Ook tegen het forum.
Wat daar wel kan is gewoon vermelden dat een bepaalt lid een aantal zaken verkoopt tegen goede prijs zonder verder te specifieren.De leden sturen dan een PM naar dat lid.Gerechtelijk kan men daar blijkbaar niets tegen inbrengen.De veiligste manier en iedereen is tevreden.

Kees-Jan

Onzin.

De eigenaar van een forum bepaald en conformeerd zich aan de software waar die mee werkt (indien daar toestemming voor nodig is).

Als winkel A een forum aan zijn bedrijf koppelt kan winkel B daar zolang er geen wetten overtreden worden helemaal niets tegen doen.

Het zit hem meer in het feit dat de winkels activer moeten gaan worden ivm concurentie op het net.

Mvg

Kees-Jan

Metpetergaathetbeter

ofwel een eigen rubriek ofwel moeten er duidelijk omschreven regels komen waar ieder zich aan dient te houden ! Eigenlijk zou men van degenen die zich met de hobby professioneel bezig zijn moeten vragen dat zij zich met gezond verstand gebruiken, maar ja is inderdaad sterk interpreteerbaar!

In het verleden ook mij reeds de vraag gesteld hoe ver kan je daar in gaan ? Mij stoort  het niet echt, maar ik heb toch ook al eens gedacht eigenlijk wat hier is geplaatst  eigenlijk niet zo verstandig dit te plaatsen (of dit zou ik zelf niet doen) en eigenlijk de mensen die er een opmerking over maakten dat ik die in hun redenering kon volgen !

Eigenlijk viseer ik hierbij niemand, moet zeggen ken een aantal mensen die commercieel bezig zijn en die helemaal niet zondigen, een opmerking horen maken dat eigenlijk sommige dingen  niet konden !

Ik hoop dat met dit neer te schrijven ik ook geen boze pm's krijg van mensen die zich geviseerd voelen wat helemaal niet nodig is !

Gewoon duidelijk omschreven regels die niet interpreteerbaar zijn dat is volgens mij de enige oplossing en bij het zondigen ingrijpen !

Groeten Peter ;)

argilla

Citaat van: Kees-Jan op 31 augustus 2012, 09:34:30 AM
De kleinserie fabrikanten zitten in een heel ander segment dan de grote jongens. Die laten dit vaak liggen dus daar is volgens mij geen probleem.

Dat oa ik hier mijn producten laat zien bijt dus niemand.

Dat de winkelier er een probleem mee heeft is ook niet mijn probleem maar dat van de winkelier...... Die kunnen de kleinserie fabrikanten namelijk gewoon contacteren.

Waar ik een probleem mee heb is de vervuiling van mensen die ook produceren in het grijze of zwarte segment en daarmee op een goedkope manier het gras wegmaaien voor onze voeten.

Ik betaal namelijk netjes mijn tax  :)

Mvg

Kees-Jan




Dat U uw taks betaalt twijfel ik niet aan.
  Maar het zogezegd probleem van vervuiling dermate vereenvoudigen tot een zwart/wit verhouding is kort door de bocht.
Ik zie niet goed in waarom "iemand" iets zo produceren in kleine hoeveelheden en daardoor ook laat profiteren van zijn/haar kunnen ,  ( dat zie je veel op zondagse artisanale homemade markten)en dan ook een centje verdienen om de kost te dekken en wat overhouden voor volgende projecten te financieren. Of dit vervuiling is hangt gewoon af aan welke kant van de lijn dat je staat. Dat wordt aangemoedigd , hangers, poppen;  waarom dan bv geen treinen of bovenleiding alla homemade ?? Ga je die mensen dan allemaal ook vervuilers noemen  tegenover de reguliere winkels van zulke spullen ??
Is dit dan gewoonweg geen jaloezie van  de anderen, omdat die "iemand"  de moeite doet en der zijn tijd insteekt ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15