Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lorrie n° 3 in H0

Gestart door eve, 30 augustus 2012, 10:54:14 AM

eve

Lorrie n° 3 in H0      (lor·rie de; v -s laag wagentje op rails)





Op het belgische spoorwegnet zijn er tal van blitse zaken te zien. Mooie, snelle personentreinen en indrukwekkende, zware goederentreinen rollen het landschap voorbij.
Maar langs de grote en kleine banen, meestal verdoken in een hoekje van een station, staan de onopvallende, bescheiden helpers die dienen om het bedrijf aan de gang te houden. Je loopt ze zo voorbij.
Bij de werken aan de nieuwe seinen in het station Mol had ik haar al gezien : gekoppeld aan een Atlas tweeweg-bagger en geladen met kiezel, zand, cement en werktuigen. Natuurlijk : geen camera bij me! Weken later zag ik haar terug : een beetje verscholen tussen een poort en gestapelde bouwmaterialen.
De gemaakte foto's gaven aanleiding tot de volgende vingeroefening : de omzetting naar een H0-model.
De afmetingen zijn niet kritisch : het steekt niet op een millimeter meer of minder. Als de totaalindruk maar goed is. Het probleem zijn de wielen, waarover verder meer...
Om U een idee te geven van de grootte van het H0-model :


Beeld 3 : afmetingen zijn op schaal H0 (1:87) in mm. De afbeelding is driemaal groter dan H0.

Benodigdheden

polystirol (PS) : plaat 0,25 mm dik
polystirol (PS) : plaat 2 mm dik (of 2 x 1 mm)
scherp mesje of scalpel
snijmat
dubbelzijdige kleefband
millimeterpapier
kunststoflijm voor PS
Evergreen 262  U-channel 2 x 0,97 mm
Evergreen 132  Strip 1 x 0,8 mm
boortje 1 mm diameter
boortje 0,3 mm diameter
trekhaak uit een Roco "Zurüstbeutel"
draad 0,3 mm (staal, messing of fosforbrons)
wrijfletters 2 mm hoog, tweemaal het cijfer "3"
grondverf  geschikt voor kunststof
verf kleur : geel
verf kleur : roest
Conrad 248788 micro kogellagers 4 stuks
4 ringen ("rondellen") buitendiameter 5,6 mm, binnendiameter 2,6 mm
een stukje krimpkous diameter 2 mm
2 stuks as van 1,5 mm dikte 19 mm lang
secondenlijm
Stabilit Express  (lijm die metaal aan PS lijmt)

Bodemgroep



Bodemplaat snijden uit PS 0,25 mm : 24 x 46 mm
Chassisplaat snijden uit PS 2 mm (*) : 10 x 46 mm
Met mekaar gecentreerd verlijmen : L en R blijven 7 mm vrij
Van Evergreen 262 twee lengtes afsnijden van 48,5 mm lang
Deze chassisbalken met de gladde zijde naar buiten naast de chassisplaat lijmen, aan één zijde gelijk met de bodemplaat, aan de andere zijde dus 1,5 mm overstaand
    (*) Eventueel 2 plaatjes van 1 mm dikte op mekaar lijmen.


Detail van de uitstekende chassisbalken

Zijkanten



Snijd uit 0,25 mm PS 2 zijkanten : 8 x 46 mm
Kleef deze op millimeterpapier met dubbelzijdige kleefband, 3 mm uit mekaar
Van Evergreen 132 twee lengtes afsnijden van 46 mm lang : zijkant-bovenbalken.
Met de 1 mm zijde op de zijkanten lijmen (zie tekening 6)
Van Evergreen 132 elf lengtes afsnijden van 17 mm lang : zijkantbalken.
Met de 1 mm zijde op de zijkanten lijmen : begin in het midden
Lijm alle balkjes met een hartlijn-afstand van 4,5 mm op de zijpanelen (= 3,5 mm tussen de balkjes)
Verwijder de constructie voorzichtig van de kleefband en snijd ze in de helft door (rode lijn)




Vooraanzicht


Achteraanzicht

Lijm de zijpanelen haaks op het chassis. Gebruik eventueel een alu-hoekprofiel als hulpmiddel
Snijd de frontplaat 25,6 x 8,25 mm uit PS 0,25 mm
Lijm vast aan de zijkanten en bodemgroep zodat ze op de vooraan uitstekende chassisbalken rust
Snijd van Evergreen 132 een lengte van 23,5 mm
Lijm deze met de 1 mm-zijde aan de binnenkant van de frontplaat (laadbakzijde)





Snijd 22 balkjes lengte 6 mm van een Evergreen 132  (1 x 0,8 mm)
Lijm ze tussen de overstaande vertikale zijkantbalken en de chassisbalken
Vertikale zijbalken afkorten op de dikte van de onderbalken (zie rode pijlen)




13

14



Snijd uit PS 0,25 mm dikte een rechthoekig plaatje van 25,6 x 2,25 mm.
Lijm dit plaatje vast aan de achterzijde (laadbakzijde).
Snijd met een scherp mes (scalpel) de schuine kanten.
Maak uit PS van 2 mm dikte een trapezium : basis 4, hoogte 2 en bovenste afmeting 1,8 mm.
Boor in het midden een gat van 1 mm diameter.
Lijm dit trapezium op een 0,5 mm van de bovenzijde van de frontplaat in het midden.
Snijd van Evergreen 262 2 stukjes van ca. 9,5 mm af . Schuin af aan de chassisbalkkant...
...en lijm met de 1 mm-zijde, gladde kant naar buiten, aan de chassisbalk, frontplaat en trapezium.
Snijd horizontaal af op 0,5 mm onder de bovenzijde van de frontplaat.
Bewerk de Roco-trekhaak tot een eenvoudige haak en lijm hem vast in het trapeziumgat.
Plooi van de 0,3 mm draad twee U-vormige handgrepen 1 x 4,5 x 1 mm.
Boor, zowel aan de linkse als aan de  rechtse zijde, in de tweede en derde zijbalk vanaf de frontzijde geteld, op 3 mm van de bovenkant, horizontaal 2 gaatjes van 0,3 mm en lijm daarin de handgreep vast.
Verf het model compleet met grondverf. Laat goed drogen.
Schilder het dan in de gele verf. Weer goed laten drogen.
Breng dan in het eerste veld aan beide kanten een cijfer "3" aan met de wrijfletters.
Verouder het model met roestkleurige verf. Zie ook MSM 86 blz 48 : roest op metaal.
Voorzie de lorrie van krassen, blutsen en builen, kortom leef u eens uit...

Zelfbouw wielen

Passende wielen zijn niet zomaar te verkrijgen. Op basis van micro kogellagers met diameter 4 mm, breedte 2 mm en een asgat van 1,5 mm kon ik er wel geschikte maken.





Nagel (25 x 1,6) bewerken (of 1,5 mm as gebruiken) in boormachine met fijne vijl.
Voor 2-rail : as in de helft doorzagen.
Met een beetje secondenlijm de kogellager op de as lijmen (gelijk met asuiteinde)
Schuif een ringetje krimpkous tot tegen de kogellager
Verwarm : niet te fel, juist genoeg om rond de as te passen.
Schuif een ring over de krimpkous, centreer eventueel en druk de ring tegen de kogellager.
Fixeer de ring aan de kogellager met enkele drupjes secondenlijm (zie rode pijl)
Verwijder de krimpkous met een scherp mesje (scalpel). Kontroleer het wiel op licht draaien.
Een foutje met secondenlijm : na een nachtje in aceton komt het wel terug los...
Na grondig drogen de lijmresten verwijderen op het loopvlak van de wielen.
Verwijder de verf van het chassis op de plaatsen waar de assen komen.
Snijd van Evergreen 132 4 balkjes van 12 mm af.  Lijm ze op het chassis naast de assen als steun.
Zorg ervoor dat de flenzen juist tussen 2 balkjes komen
Lijm de 4 halve assen op het chassis met als buitenmaat kogellagers : 19 mm.
Snijd de balkjes eventueel iets uit zodat de wieltjes vrij kunnen ronddraaien.
Grondig laten drogen. Verwijder de overtollige lijm. Bijverven.





De bouw van deze lorrie confronteert u met uw beperkingen : materiaal op maat snijden, lijmen, spuiten en verven... Maar zoek methodes om de problemen op te lossen. Uiteindelijk komt de voldoening over iets dat je zelf hebt gemaakt.
                              Erik

Havoc

Dat is nu eens wat volgens mij elke keer in MSM zou moeten staan. Die dingen die je niet direct in de handel vindt en die niet onmogelijk te maken zijn zonder massa's werktuigen.

Modelbouw met hoofdletter.
Met vakantie voor onbepaalde duur.