Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

kis, wissels bedienen

Gestart door n/a, 18 december 2005, 18:28:47 PM

n/a

hallo Pol,

ik wil graag de eenvoudige wisselschakeling gebruiken uit msm 37. Terugmelding heb ik niet echt nodig. Ik heb echter twee vraagjes :
- moet voor elke wissel de buffer-elco 4700 mF ingebouwd worden en indien niet, hoeveel wissels kan je dan op ??n dergelijk elco aansluiten ?
- mag het geheel ook op ??n trafo worden aangesloten ?

bij voorbaat dank voor je reactie,
Frans

Gerolf

E?n elco per wissel: toch best wel doen.
E?n trafo voor vele wissels: geen probleem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Gebruik je een elco per wissel - dus 20 wissels = 20 elco's ?!? Allemaal van ergens tussen 1000 uF en 4700 uF ?

Aan de ene kant lijkt me dat wel erg veel capaciteit. Aan de andere kant had ik een vergelijkbare vraag. In MSM44 worden soms 9 wissels tegelijk geschakeld (tabel pag. 79). Kan een trafo dit wel aan - is er voldoende stroom voor ? Ik kan me voorstellen dat je dan inderdaad veel capaciteit in je condensatoren nodig hebt.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Martijn

Gebruik je een elco per wissel - dus 20 wissels = 20 elco's ?!? Allemaal van ergens tussen 1000 uF en 4700 uF ?
Ja
citaat:
In MSM44 worden soms 9 wissels tegelijk geschakeld (tabel pag. 79). Kan een trafo dit wel aan - is er voldoende stroom voor ?
Nogmaals ja - die elco's dienen als buffer. Als die de tijd hebben gehad om op te laden, kunnen die gemakkelijk allemaal tegelijk - in feite onafhankelijk van elkaar - hun lading aan de wisselspoelen geven. E?n kiss-voeding kan die elco's gemakkelijk 'op hun gemak' opladen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Als ik hierbij een kosten plaatje maak, voor een 4700 uF betaal je al gauw 4,40 bij Conrad.

Als ik daar als digitaal fan de prijs van een wisseldecoder naast zet, van 20,-- voor de bediening van vier wissels, dus 5,- per wissel.

Weet ik waar ik voor blijf kiezen.

Wim.

Pol De Bard

Hebben jullie een Conrad-complex?
Ik koop 4700?F/40V voor 1?, 1000?F/25V kosten centen. Maar dan moet je wel naar de gewone electronicawinkel, uit je computerstoel dus!
Kijk vooral ook uit naar DUMPSPULLEN! Niemand beweert dat je professionele kwaliteitselco's van bvb Philips moet kopen.
Vaak vind je wat oudere bvb 20000?F/40V voor bijna niks. En dat zijn erg goeie. Transistoren koop ik bij de 50, kosten me dan 12c. BTW in.
Idem met diodes.
En als je de wissels op die manier voedt kan je er een hoop tegelijk omzetten zonder dat je trafo daar wat van voelt, die komt pas in actie daarna en draait op een laag pitje.
Wim lijkt wel te vergeten dat we in dit soort spullen aan de analoogrijder denken. En de digitaalrijder die toch komfortabel zonder PC de baan wil bedienen.

Wat het kostenplaatje betreft, Wim, probeer jij eens die wisseldecoders te bedienen vanaf een optisch controlebord, met aanduiding van de rijwegen....Wat is DAN het kostenplaatje??????????


Havoc

4.40 euro voor een 4700uF is serieus doorgerekend. Je hebt heus geen super-low-esr 125?C condensators nodig voor dit. Ordinaire zijn goed genoeg.

Diegenen die veel van die dingen nodig hebben doen er goed aan eens naar een electronica winkel te gaan en vragen welke aantallen voordelig zijn. Als je soms een standaard verpakking koopt van 100 stuks of zoiets dan bespaar je direct.

Eventjes mijn Digikey cataloog erbij gehaald. 100 stuks 4700uF/25V kosten 87.67 euro vor panasonics, 61,64 voor nichicon. Daarbij komt 36euro administratie en transport. Dus 1,25 euro per stuk (of minder), geleverd bij je thuis.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

citaat:
Geplaatst door kiss

Wat het kostenplaatje betreft, Wim, probeer jij eens die wisseldecoders te bedienen vanaf een optisch controlebord, met aanduiding van de rijwegen....Wat is DAN het kostenplaatje??????????



Optisch, dat is dus ook een beeldscherm niet waar.[:D][;)]

Delta Control als booster
18,==
Oude dump PC xx euro of gratis.
DDW of MRDIRECT Gratis te downloaden is vervanger Intellibox
RailRoad Express of Koploper Gratis.
Wisseldecoders 20,- per stuk voor 4 wissels.

Beveiliging gratis door het gebruik van de software, geen moeilijke schakelingen, geen diode matrix enz., enz.

Dus voor een fractie van het bedrag wat de analoge besturing kost.

Wim.



franky_mertens

Hallo iedereen,

Ik heb een afbeelding of een schema van de wissel terugmelding nodig.
Ik ben pas begonnen met schaal N en ik ben nu wat aan het uitproberen.
Ik heb de MSM van de wissel terugmelding gemist maar ik ga die nog bestellen.
Kan ik wat meer informatie hierover krijgen?

Dank u

Groetjes, Frank
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

n/a

Voor wisselterugmelding heb je KIS niet nodig, alleen je aandrijving van je N-wissel.



Wim.

Pol De Bard


n/a

citaat:
Geplaatst door kiss

Zolang het werkt....



Ja KISS, zolang het werkt, maar ik heb je in een ander bericht ook al aangegeven dat als de eindafschakeling niet meer werkt, of geen contact meer maakt, jouw schakeling ook niet meer werkt, in het geval van de Flip-flop, gaat de flip-flop wel om, maar het wissel niet. Dus heb je een verkeerd beeld van de werkelijkheid. De eenvoudige oplossing welke ik geef geeft gelijk aan wat er mis is. Geen contact is geen terugmelding, dus beide ledjes of lampjes uit.
Geeft naar mijn idee een betere beveiliging of indicatie van de werkelijkheid.

Wim.