Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Modelspoor EXPO 2012 in Mechelen

Gestart door doomslu, 29 augustus 2012, 22:02:39 PM

doomslu


Ik heb net even alle reacties opnieuw doorlopen, want ik had eigenlijk nog niet de tijd gevonden om te antwoorden op vragen en opmerkingen.
Alvast hartelijk dank voor alle positieve reacties. Het is hartverwarmend en een mooie compensatie voor allen die hiervoor de handen uit de mouwen hebben gestoken.

Ik probeer te reageren op enkele commentaren en vragen...
Voor het gemak zijn de fragmentjes uit diverse post in schuinschrift hieronder weergegeven, gevolgd door een reactie van mij.

Als ik toch twee minpuntjes mag geven:
- De zaal zelf was donker. Beetje jammer, maakte het een beetje moeilijk om goed rond te kijken.
- De expo mistte toch die ene grote, impressionante baan vond ik. Maar er was meer dan voldoende te zien hoor.

De verlichting in de zaal is inderdaad een probleem, maar daar kan je als organisator niets aan doen. Eigenlijk verwacht je dan dat de exposanten dit euvel onderhand al kennen en zelf een oplossing meebrengen. Sommigen doen dat dan ook. Gelukkig zijn de meeste banen wel voorzien van een degelijke verlichting.  ;)
Een grote impressionante baan? Tja, misschien was het deze keer inderdaad wat geconcentreerd op 'klein en fijn'. Wie begint aan de bouw voor over 2 jaar.  :)

De beurs in Mechelen wordt mij te groot en als ik hoor wat de handelaars moeten betalen van standgeld dan vind ik het eigenlijk stilaan uitbuiterij worden.
Te groot? Kan dat?
Ik ben niet op de hoogte van de prijs die de handelaars betalen, maar die is amper gewijzigd tegenover de vorige keer. Wat ik wel kan zeggen is dat op zondagavond diverse commerciële standhouders, ons vlak voor het wegrijden zijn komen bedanken, met een grote smile op het gezicht. Voor mij is dat voldoende...

Wat mij betreft geslaagd salon, één enkele bemerking...Is het een idee of neemt het beursgedeelte stillaan de overhand ?
Als dat om financiele redenen niet anders kan, ja ok dan moet dat maar.

Het is een onmiskenbaar feit dat de expo wordt gefinancierd door de inkomgelden en de betalingen van de standhouders. Tegenover 2010 zijn we van 10.000 naar 12.000 m² gegaan. Het aantal banen ging van 30 naar 45 (niet mis toch?) en ook de standhouders namen wat meer in beslag. Ik denk dus dat de verhouding nog steeds hetzelfde is.

De banen vielen allemaal mee, enkel stonden sommige zo hoog dat ik niet eens de moeite gedaan heb om te stoppen. Enkel miste ik zo wat banen waar er een trein in een landschap was (en waar het landschap groter dan de trein was). Enige die er daar wat van bracht was de Ardennen met het everzwijn.
Dat van die hoge banen snap ik niet goed. Ik ben dikwijls een beetje door de knieën gegaan, want dan krijg je een leuk perspectief. Ik ben nochtans niet zo groot...
Een trein in een landschap, ja, daar geef ik je gelijk. Volgende keer beter?

Parking Nekkerhal best prijzig tenzij je de ganse dag blijft
Eerst en vooral kan ik me niet inbeelden dat je op zo'n expo na een paar uurtjes al huiswaarts wilt keren. Verder lijkt 4 euro me ook niet zo erg veel voor een paar uurtjes parkeren. Ik betaalde 16 euro per nacht in Mechelen...
Voorts wordt de parking uitgebaat door de stad Mechelen, daarin hebben we dus geen inspraak.

Wat mij vooral opvalt is het feit dat er zoveel volk op de beurs afkomt en hoe weinig er op het forum van zitten.
Hoe krijg je meer mensen op het forum?

Ja, het forum blijft erg klein in vergelijk met de lezers van het blad. We hebben nochtans al meer dan eens iets over het forum geschreven in het blad. Ik herhaal dus de vraag. Hoe krijg je meer mensen op het forum?

De beurs zelf vond ik prachtig met mooie banen en een stuk beter dan twee jaar geleden . Alleen voel ik dat er voor "live steam"op zulk een modelspoor beurs niet echt veel belangstelling is.
Heb je dat gevoel? Ik vond het deze keer een geslaagde stand. Het blijft echter niet te ontkennen dat life-steam voor de meeste modelspoorders te moeilijk is of lijkt!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

T03



Wat mij betreft geslaagd salon, één enkele bemerking...Is het een idee of neemt het beursgedeelte stillaan de overhand ?
Als dat om financiele redenen niet anders kan, ja ok dan moet dat maar.
Het is een onmiskenbaar feit dat de expo wordt gefinancierd door de inkomgelden en de betalingen van de standhouders. Tegenover 2010 zijn we van 10.000 naar 12.000 m² gegaan. Het aantal banen ging van 30 naar 45 (niet mis toch?) en ook de standhouders namen wat meer in beslag. Ik denk dus dat de verhouding nog steeds hetzelfde is.


Luc, bedankt voor respons.
Zoals je wellicht hebt begrepen is mijn interventie bedoeld als positieve kritiek van een ongebonden neutrale amateur.
Je spreekt van een aantal m² en van een aantal banen, moeilijk vergelijkbaar.
Ik wil geen verdere discusie aangaan hier op het forum, indien nodig via pm.
Dit gezegd, het was een goed evenement en binnen 2 jaar sta ik er terug.

SpGr ;)
Marc

"I have a train riding in my brain"

factageklerk

De beurs was goed, ook omdat ze zuiver alleen over modelspoor gaat. Ik kom er al vanaf men ze in de nekkerhal organiseert. één van de dingen die mij ook is bijgebleven dat men op een bepaalde editie een echte stoomloc in het midden van de hal plaatste met minibaantjes er omheen. Dat kan je niet elke keer doen maar dat was een mooi initiatief. Er zijn nog misschien wel enkele dingen die er mogen bijkomen zoals bvb een treinbaan uit Lego, ik heb al eens gezien dat men daar verdraaid knappe dingen mee kan maken.
 

Metpetergaathetbeter

misschien een kadertje op het beginblad van (ieder) (de) MSM  met daarin é-mail-adres  ! ???

misschien eens een ideetje om nieuwe leden te lokken misschien met een prijs bij registratie(loting) ?  ???

hoe meer mensen hoe meer vreugd en hoe meer ideeen !  ;D

Groeten Peter ;)

René

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Inderdaad mooie beelden.

Veel bekende gezichten...

En die Milocomarty en zijn pint ::)  ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

René

Dan is het maar goed dat je hem niet met die kip aan het werk ziet.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Ronald

Die hij amper weg kreeg... man, wat een vreetorgie  :) :) ;)

dgrr57

HIER heb ik ook enkele foto's geplaatst  ;)

Pol

Ik geef toch ook nog graag even m'n gedacht over de aangegeven opmerkingen:

- De zaal zelf was donker=> Net doordat de zaal donker is, komt de verlichting van de baantjes mooi uit. Een tijd geleden was ik op een andere beurs waar hééél veel licht was en waardoor de baantjes die er stonden eigenlijk in het niet vielen.

- De expo mistte toch die ene grote, impressionante baan => Grote banen staan er genoeg op andere evenementen zoals bijvoorbeeld Eurospoor. Het leuke van Modelspoor Expo is net dat er véél kwaliteit zit op een kleine oppervlakte.

Is het een idee of neemt het beursgedeelte stillaan de overhand ?=> Ik vond het evenwicht tussen beursgedeelte en baantjes nog heel goed. Naar Mechelen kom ik vooral om baantjes te zien, maar als ik daarbij nog wat kan shoppen is dat meegenomen. Bij Eurospoor is het net andersom.

Parking Nekkerhal best prijzig tenzij je de ganse dag blijft=> 4 euro is toch echt niet veel denk ik zo. Bovendien kan men blijkbaar ook de auto aan de overkant zetten waar het gratis is. Bij Eurospoor in Utrecht betaal je 3 euro per uur! Als je daar wat langer blijft, ben je meteen een fortuin kwijt!

Wat mij vooral opvalt is het feit dat er zoveel volk op de beurs afkomt en hoe weinig er op het forum van zitten.=> Modelspoor Expo is niet alleen voor Modelspoormagazine-lezers of -forummers: er loopt ook heel wat volk rond dat misschien op andere fora aanwezig is of dat misschien helemaal nog niet zo computer-minded is.

Ik ben geen ervaren modelspoorder, maar als ik de vergelijking maak tussen de modelspoorbeurzen die ik reeds bezocht: Houten, Eurospoor, OntraXs en Modelspoor Expo; dan vind ik toch dat Modelspoor Expo zeker z'n eigenheid heeft en daardoor zeer mooi past in het rijtje van "de moeite waard". Een aantal hiaten bij andere beurzen (o.a. kleinere baantjes, maar toch voor een deel laagdrempelig) worden hier mooi aangevuld. Alleen maar lof dus! 

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Paulogic

Zoals al gezegd, de beurs : heeeeel goed.

Dank u allen voor de foto's. Zo zie ik ook eens iets want als je er met een stand staat, zie je niet veel van al die mooie banen.
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Citaat van: Pol op 03 november 2012, 10:00:13 AM
Bij Eurospoor in Utrecht betaal je 3 euro per uur!
Ja, met een maximum van 12 euro per dag.
Overigens is dat niet iets van Eurospoor, het is de prijsstelling van de Jaarbeurs. En daar kan je ook heel goed met de trein komen.


pabe

Ik vond de expo best geslaagd...   ook mijn twee kleinzonen van 5 en 7 waren dolenthousiast - we moeten otch aan de opvolging denken he !

Ook de mogelijkheid dat ze zelf een bouwpakketje in mekaar mochten steken vonden ze fantastisch !! Mooi initiatief.

Enige dat mij verschrikkelijk stoorde is dat de meeste exposanten nog steeds geen opstapjes voorzien voor de kinderen( buiten natuurlijk enkele uitzonderingen)...  mijn rechterarm heeft afgezien om die kleinste alsmaar op te tillen .

Grtz,  Paul