Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sophan Marchandises

Gestart door GVL, 29 augustus 2012, 21:55:07 PM

GVL

Hallo,
Ik volg dit forum al een tijdje als gast maar heb me nu geregistreerd daar ik graag een beroep doe op de uitgebreide kennis die hier aanwezig is.
Ik ben momenteel de bouw van een kleine (180 x 35 cm) rangeerbaan aan het voorbereiden.  Zie bijgevoegd sporenplan.
Het denkbeeldig geheel is gesitueerd in het centrum van het land, midden jaren '60 (zo heeft mijn type 53 straks wat omhanden ...).
Mijn vraag -- hoe ziet het seinplan eruit?.  Ik ga uit van lichtseinen aangezien die commercieel beschikbaar zijn in HO (B-Models, FBM) maar vraag me daarbij wel af of dergelijke lichtseinen reeds voldoende ingang gevonden hadden bij de NMBS midden jaren '60 en niet 'overdreven' aandoen op mijn bescheiden baantje.
Ondertussen werk ik verder aan de gebouwen.  Een voerfabriek, losjes gebaseerd op een bestaande constructie in mijn buurt, is zo goed als af.  Ik plaats binnenkort enkele foto's die jullie dan kritisch kunnen bemonsteren.
Groeten.
Gino

Frank_N

#1
Hoi Gino,

Gezien vanuit het epoche zou ik denken aan armseinen.
Welke schaal gaat het over? ;)
Groet van Frank

GVL

Dag Frank,
Armseinen zouden inderdaad een pak meer sfeer brengen maar het samenbouwen en solderen van de PBM- of Jocadis-kits is me op dit moment nog iets te hoog gegrepen.  Zal het dus met lichtseinen moeten stellen, wellicht een vereenvoudigde opstelling (alle input welkom!).
Ondertussen is het ook gelukt een foto te plaatsen van de voerfabriek die mede als achtergrond zal fungeren.  Ik hoop dat die afgeleefde industriële look een beetje naar voren komt.  Het naambord is overigens niet origineel.  Als mijn geheugen me niet in de steek laat, stond er in één van de allereerste nummers van MSM een foto van een gebouw met eenzelfde opschrift.
Groeten.
Gino


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

zeer knap, Gino !
Data afgeleefde straalt er zeer mooi af !
Zeer mooi roestwerk, ook  :P
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

itchy

ja heel goed gedaan, petje af!
ik zou nog een of twee ruitjes durven uitslaan, dat maakt het nòg 'afgeleefder'  ;)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

GVL

Luc en Jean, dank voor de positieve commentaren (en dan komen ze nog van de man die zelf een fabuleus model van het station van Turnhout aan het bouwen is ...).

Itchy, ik durf al eens een ruit inslaan maar in dit geval gaat het niet aangezien de ramen gewoon 'opgedrukt' zijn (geproduceerd in Powerpoint). Reliëf ontbreekt weliswaar maar het raamwerk heeft een fijner uitzicht, toch ook niet onbelangrijk.  'Echte' ruiten reserveer ik voor gebouwen op de voorgrond of met binnenverlichting.

Laad- en loskaai en stootblokken zijn ondertussen ook presentabel.

Groeten.

Gino






Steam.N

Citaat van: GVL op 31 augustus 2012, 22:07:12 PM
Laad- en loskaai en stootblokken zijn ondertussen ook presentabel.
Dat is het minste wat je hiervan kunt zeggen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Als je treinbaan in de oostkantons staat kan je ook Duitse armseinen gebruiken van viessmann.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

En als je het (digitaal) allemaal nog wat realistischer wilt maken zou je de (arm) seinen kunnen bedienen met de Uhlenbrock servodecoder 67810.
Die heeft als leukigheidje dat je hem zo kunt programmeren dat aan het einde van de slag deze wat uitwappert.
Dit geeft een simulatie van staaldraad bediening, leuk voor seinen en overweg bomen.
Kijk maar even naar dit filmpje
Je ziet aan het einde van de beweging een heel lichte "bounce"

grt Pieter.

itchy

Citaat van: bossie op 01 september 2012, 12:59:58 PM
En als je het (digitaal) allemaal nog wat realistischer wilt maken zou je de (arm) seinen kunnen bedienen met de Uhlenbrock servodecoder 67810.
Die heeft als leukigheidje dat je hem zo kunt programmeren dat aan het einde van de slag deze wat uitwappert.
Dit geeft een simulatie van staaldraad bediening, leuk voor seinen en overweg bomen.
Kijk maar even naar dit filmpje
Je ziet aan het einde van de beweging een heel lichte "bounce"

grt Pieter.
en dat wapperen gaat ook hiermee: http://www.vpeb.nl/producten/actuele-producten/oc32/  :)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

PietB

Citaat van: itchy op 01 september 2012, 15:01:07 PM
en dat wapperen gaat ook hiermee: http://www.vpeb.nl/producten/actuele-producten/oc32/  :)
Oh er zullen er waarschijnlijk nog wel meer zijn, ik kende de OC32 niet, moet ik zeggen.
En de Uhlenbrock range van artikelen wel, vandaar mijn opmerking.
Vergeef mij mijn voorkeur voor de bewezen technologie van Uhlenbrock.
Ik weet niet wat de prijs van de OC32 is maar er moet voor een DCC nstallatie nog wel een dcc-adaptor bij aangeschaft worden.
Terwijl de UH-67810 zo aan een DCC installatie gekoppeld kan worden.

grt Pieter.

GVL

De jongste dagen gewerkt aan het bijgebouw van de voerfabriek.  Het is een eenvoudige constructie -- sokkel in betonblokken en bovenbouw met metaalplaten bekleed.  De structuur is grotendeels af, op de dakbekleding na.  Daarna nog schilderen, verweren (de betonstenen kunnen enkele accenten gebruiken) en een aantal details aanbrengen. 



Dit complex, dat niet bediend wordt door het spoor, zal grosso modo de rechterhelft van de achtergrond in beslag nemen.



De sporen komen te liggen tussen achtergrond en graansilo's die ineens de overgang tussen baan en schaduwstation aan het zicht ontrekken.  Het volgende prototype in Westkapelle zegt me wel iets.



Ik ben nog op zoek naar geschikte graanwagens voor tijdperk III.  De Frangeco-wagons van REE Modèles spreken me aan en ik vermoed dat ze ook in België gereden hebben maar ben niet 100% zeker.  Kan iemand bevestigen of een alternatief voorstellen?

Groeten.

Gino

Paulogic

mvg,
Paul(ogic)

Metpetergaathetbeter

fraaie modellen waar menig fabrikant van Modeltreinattributen jaloers op zou zijn! En inderdaad je treinen langs aftandse fabrieken en fabriekshallen laten rijden wie zou dat niet willen, wij blijven volgen ! :P

groeten Peter ;)