Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Recyclage Roco Code 100 Wissels : inleiding

Gestart door eve, 28 augustus 2012, 21:13:45 PM

eve

Bij het begin van het nieuwe modelbouwseizoen...

Dit is een bijdrage in 3 delen : dat is overzichtelijker denk ik.



INLEIDING

Deze wissels worden ook "ROCO-standaard wissels" genoemd. Ze waren goedkoop, redelijk robuust en vrij slank. Voor vele "2-rail-gelijkstromers" behoorde dit materiaal tot de basisuitrusting.
Modern modelspoormateriaal is opgebouwd met 2,1 mm (of kleiner) "code 83"-rails : dat oogt mooier dan de oudere standaard 2,5 mm-profielen (code 100). Voor een schaduwstation heeft dat geen belang.
De sporen en wissels zijn "onzichtbaar". En dat is natuurlijk een goede mogelijkheid om dat oudere materiaal te recycleren. Besparingen op de kosten zijn mooi meegenomen.

Wetten van wissels in een schaduwstation

1,   De wissels die het minst bereikbaar zijn, gaan het eerst stuk
2,   De eerste wissel in een wisselveld schakelt onbetrouwbaar.
3,   De wissel waar een klein 2-assig lokje over moet, geeft steeds contactproblemen.
4,   Alles werkt prima tot er iemand komt kijken.

Voor een schaduwstation komt bedrijfszekerheid op de eerste plaats. Deze bedrijfszekerheid heeft twee aspecten : de stroomtoevoer via de rails naar de wielen van de trein en het schakelen van de wissel zelf.
Alvorens het oudere materiaal in de "onderwereld" te gebruiken, is het aan te bevelen, de wissels hier en daar te verbeteren om problemen in bedrijf te vermijden.

We beschrijven wat je kunt doen aan aandrijvingen van volgend type (2) :



Dit zijn de Roconummers 10010 links en 10011 rechts. Er bestaan 2 uitvoeringen van die uiterlijk slechts weinig verschillen. Wisselaandrijvingen van het onderstaande type (3) gebruik je best niet meer. De wisselcontacten voor de wisselspoelen en het puntstuk zijn uitgevoerd als schuifcontacten. Je krijgt er eerder vroeg dan laat problemen mee. Zaag ze van de bielsmat af en lijm met twee-componentenlijm een nieuwere aandrijving aan de bielsmat. Richt u op de positie van de stelstang van de wisseltongen voor de juiste plaatsing van de nieuwe aandrijving aan de bielsmat.
Zelfs de Roco-Line aandrijvingen 40295 en 40296 zijn bruikbaar.



Ook als je een nieuwe wisselaandrijving aan een oude wissel lijmt is het nuttig om dit artikel te overlopen en preventief bepaalde zwakke punten te elimineren : voorkomen is beter dan genezen.


                  
We hebben ervaring...

Deel 1  Stroomtoevoer : volgt zo snel mogelijk.
Deel 2  Schakelen : idem

Erik

ceuleer

Ik heb dit 6 jaar oude draadje zopas ontdekt via opzoekwerk in Google.
Erik heeft dit topic opgestart, blijkbaar was het de bedoeling dat er nog enkele delen gingen volgen.
Ik heb ook wat code 100 materiaal gerecycleerd voor opstelsporen, en zoek nog een linkse gebogen wissels van roco code 100, waarop de aandrijvingen 10010 op passen, maar ik weet zo niet direct welk nummer dit artikel heeft.
De aandrijving heb ik nog liggen op een ongebruikte rechte wissel.
Iemand een idee welk artikel nummer dit is ?

stoomlokje

Roco verkocht die vroeger in paren-set's.

nl: 4516P ( 42368 ) elektro- binnenbogenpaar (uitgerust met 10010 & 10011 )
     4514P ( 42372 ) hand- binnenbogenpaar   deze konden uitgerust worden met spoelen 4760L ( 10010 )
en 4760R ( 10011 )

grtjs,

Saskia

ceuleer

Bedankt Saskia, nu kan ik op zoek naar de juiste wissel.  ;)

eve

De volgende delen zijn niet geschreven door gebrek aan belangstelling.

Ik heb nog van die wissels liggen, uitgebouwd van mijn baan.
Als je opgeeft wat je wenst, plak ik er een prijs op.

Mvg, Erik

ceuleer