Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Prijzen

Gestart door Peter, 02 december 2004, 20:19:10 PM

Peter

Ja de service van Guido mag er zijn. Als alle (of meer) winkels zo'n service zouden geven was  het hier een modelspoor-paradijs. Of je bij Guido een type 29 of een Roco waggon besteld, Het maakt allemaal geen verschil. Hij is en blijft de vriendelijkheid en jovialiteit zelve. Ik laat gewoon alles meebrengen naar een beurs (meestal die in Kruibeke of zo, maar ben ook al een paar keer naar Hoeselt gereden.Ja ik weet dat het ongeveer een uurtje rijden is, maar soms al eens nodig om eens andere dingen te zien, of mensen te ontmoeten. Ook van Andr? Witmeur mag ik zeker niet klagen alles wat ik bestel word prompt opgestuurd, en ook hier maakt het niet uit of ik bv.12 perronkanten en 4 bloempotten bestel, of bv. een bouwpaket van DJH.
Goede service KOST NIETS !!! maar je wint er alles mee, in de eerste plaats TROUWE klanten.
Peter [:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Sorry,
Ik vergat inderdaad Jocadis [:(]
Ooit wat besteld per e-mail en kreeg prompt bevestiging dat het klaar lag! En in de winkel aangekomen n?t op sluitingsuur[:0]
Maar niet buitengekegeld, integendeel![:D]
Mijn zoon heeft toen van de gelegenheid geprofiteerd omeen Piko-startset te kopen, kwestie ?rgens voor niet teveel geld mee te beginnen.
Alles met de glimlach...
Maar Guido heeft me ooit een groot plezier gedaan en dat vergeet je niet!
Andere positieve ervaringen zijn uiteraard ook welkom! Danweten ook (her)beginnelingen bij wie ze in vertrouwen kunen kopen[?][?]

Tony
-----
Wordt gedigitaliseerd

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

Service, is een woordje dat ik graag hoor vallen! [8D] Wat bedoelen jullie met service? Dat jullie een mooi zakje meekrijgen en een boekje en dat de verkoper het er zelf insteekt voor jullie?[:D] Of dat je belt naar een verkoper (neem nu bijvoorbeeld, zoals in mijn geval: Jean Herckens van MTE te Blankenberge), je vraagt achter informatie over locdecoders, hij geeft je goede raad, biedt zelf een product aan in afslag (en er ging wel een heel pak af) en brengt het notabene zelf ter plaatse bij mij thuis in Melsbroek (tegen Zaventem)!!!!! Kust-Zaventem... ik weet niet of jullie dit weten, maar dit is toch een mooie afstand, om 3 locdecoders te brengen... in korting dan nog wel. Dit noem ik service. ?100 meer betallen voor de "goede service" op een model hoort er dus niet bij.

Ik begrijp dat deze mensen hun kost willen verdien, dat is niet anders. Maar zoals al gezegd, meer dan ?50 verschil op hetzelfde model hier en ginder. Dit kan niet vind ik persoonlijk.

Ik ga jullie nog een iets vertellen (dit heb ik uit vertrouwelijke bron, dus ik ga geen namen noemen). Sommige hobbywinkels of modelspoorwinkels, die hun eigen modellen uitbrengen, laten deze maken in China (Modern Train Gala, is zo een fabricant). Wetende uit goede bron, dat deze daar worden geproduceert, transport en tekenplannen en alles wat je wil inbegrepen dan voor minder dan ?100/stuk, zelf veel minder dan ?100/stuk...(minimum 100stuks afname) deze worden hier in Belgi? voor meer dan ?250 verkocht.
Ok, invoerskosten, promotie en de rest... zuivere winst?

Hierover wil ik wel is discusi?ren met jullie.[:)]

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Peter

Hallo Sven en alle modelspoorders,

Omdat ik beroepshalve heel veel te maken heb met alles wat transport (weg, spoor, lucht of zee) betreft, en ook gespecialiseerd ben in logistiek, moet ik toch een lans breken voor die winkels die eigen modellen op de markt brengen. Deze mensen gaan 1? een zeer groot financieel risiko aan door zelf te investeren in eigen produktie. Geloof me vrij, deze bedragen zijn niet mis.
2? De transportkosten zijn niet zo duur, want de prijs voor een volle 20 voet container, is in feite belachelijk laag als je deze kost gaat spreiden over het aantal modellen die erin kunnen. Bij kleine oplagen kan men zogenaamde groupage containers gebruiken of als laatste eventueel het geheel verpakt in dozen of kisten opsturen.
Wat wel van dooslaggevende aard is, is dat de EEG een schandalig grote invoerheffing gebruikt voor alles wat van buiten Europa komt. (een paar bevoordeelde landen niet te na gesproken) Wij zijn niet de enige ook de USA e.d. hanteren zo'n heffing. Reken daarbij de verzekering, de belasting op de verkoop enz.
Als ik er goed over nadenk, is het veiliger mijn geld op de bank te laten staan, ook al verdien ik dan minder, maar.....loop ik ook geen risiko.
Het is door de durf van enkelen, Olaerts, Rocky-rail, Jocadis enz. dat we nu prachtige en ja, soms dure kleinserie modellen hebben. Denk maar eens in wat we allemaal zouden moeten missen aan loks, waggons, signalen enz.
Peter [:I][:I][:I]
Met vriendelijke groeten
Peter

locomotion

Svvander
Ik ken je bronnen niet, maar ik denk niet dat bijvoorbeeld de 45 van treinshop olaerts in China is ontwikkeld. Ik heb zelfs zeer ernstige twijfels hierover. Dat model is volgens mij ergens in Europa gemaakt. Niet te ver van huis. Ook de aandrijving is hier ontwikkeld en niet in China. Montage, schilderen, plaatsen van de motor en tandwielkast, verbouwingen, en afwerking, daarvan geloof ik wel dat dit in het verre oosten is gebeurd. Daarom nog niet in China.
Er zijn nog veel dingen die wij niet weten en waar de initiatiefnemer liefst het zwijgen over doet.

tonycabus

Tot spijt van wie het benijdt moet ik het met Locomotion eens zijn....
Net als de "K" en "M1"-rijtuigen is de 45 made in EU!!!! Niet in Oost-Europa hoor.
Vraag het Guido zelf maar.

Modern Gala is daarentegen w?l een Chinese fabrikant.
Maar wat maakt het uit? Je moet inderdaad het risiko durven nemen, of je nu Jocadis, Olaerts of LS Models of weetikveel heet.
En niet M?... of Ro.. of Ho...., Ba..., Ath...., Beh..., Sou....., Phi..., So.. want die laten hun spullen al lang buiten hun "fabrieken" produceren. Die hadden immers al gegarandeerd afzet van hun produktie.
Daardoor is de werkloosheid in "het westen" zo rampzalig hoog.
Daardoor ging de groep Lima-Rivarossi over de kop.
Roco is groot geworden omdat het voor de Amerikaan "Atlas" mocht produceren, en besteedt nu op zijn beurt uit in goedkopere lidstaten van de EU.
En als jullie het lijstje merken goed interpreteren zitten daar niet alleen modelspoorfabrikanten tussen.
Okee, iedereen moet leven, maar niet tegen elke prijs[:(]
Wel, zoals Peter ook aanhaalde, even stilstaan bij de re?le kost van het ontwikkelen van een model. Hoe vaak heeft G.O. heen en weer gelopen naar de fabriek voor zijn 45 op iets begon te lijken?
Hoeveel "pre-production samples" heeft Daniel P. afgewimpeld?
Nadenken, mensen: als technicus heb ik vaker gezien dat het uiteindelijke produkt bijna niks kost, maar v??r het zover was...
Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Johnnytrein

En nu we toch zo kwistig de loftrompet steken. Vergeet de open deur dagen bij treinshop Olaerts niet zie op zijn website voor de juiste data en uren. En voor wie aan de andere kant (Ingelmunster) van Belgi? zit daar is ook een winkelier die je materiaal meebrengt naar een beurs  [:I]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Jurgen

Als ik even de verpakking van de 45 van Olaerts erbij neem zie ik op de zijkant staan: Made in China. Er staat ook een e-mail adres uit China bij.
Volgens mij zou het model dan ook (op een paar onderdelen na misschien) in China gemaakt zijn. Waarom plaatst men dat anders op de doos[?][?]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

tonycabus

Misschien is de doos in China gemaakt...zou me niet verwonderen!

Vraag dat aan de persoon die ze commercialiseert...hij zal het best weten wat hij waar laat maken. Maar volgens mij zijn de mallen en zo van Europees fabrikaat.
De BREAKS trouwens ook... die was ik ff vergeten (heb er nog geen[:(])
Misschien dat Guido wel eens aan de diskussie wil deelnemen: hij is gewoon de ideale man om ons "voor te lichten". Niet dat we onze neus in zijn boeken willen steken maar gewoon om de goegemeente beter te laten begrijpen wat kleinseriefabrikage kan kosten!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Het is een interessante discussie.  
1? De ervaring met Guido is niet zo positief.  Toen ik K's kocht wou ik ze kontroleren en dat was maar goed ook.  Het bleek namelijk dat de 1? klasse slecht geschilderd was.  Het heeft moeite en discussie gekocht.  Een vriend heeft nog erger meegemaakt.  Zijn "bestelling" werd meegebracht en hij woe kontroleren.  Anwtoord gaat niet want dit is "uw model", waarna de vriend eenvoudig gezegd heeft controleren of houden.  En toen mocht hij kontroleren.  Ik vermoed wel dat het om uitzonderingen gaat, want - eerlijkheid gebied mij te zeggen - dat anderen er wel zeer tevreden over zijn.
2? Dat over die decoders en Jean Herckens:  misschien eens navragen waar hij woont.
3? Dat van die werkloosheid.  Dit is nog altijd de verkkerde reflex.
Een model waarvan het personeel 100 verdient KOST aan de fabrikant 260 in Europa.  Zolang dat niet verandert zullen we nog veel sluitingen en delocaliseringen meemaken.  Voeg daarbij nog meestal terechte bescherming van de werknemers.  Dit is het ideale recept om investeringen uit te stellen.  We zullen moeten leren kiezen (zeker in Belgi?) ofwel voor jobs, ofwel voor een luxe-sociale zekerheid.  De twee gaat niet.

Roland

svvander

Wel om er nog is op terug te komen... het spijt men ten zeerste dat ik jullie ontgoochel: De 45 komt van Modern Gala uit China. [B)]
Wat niet wil zeggen dat dit rommel is he, verre van, maar de prijs, daar was het hem om te doen. En ik begrijp heel goed dat die mensen hun kans zien om een beetje meer winst te maken. Idd Peter, dit transport gaat via grote containers, in dit geval via een AAA container van DHL...[8D]

Reactie op Ronald; Ik weet ni vanwaar Jean komt, maar zijn winkel is wel aan de kust en hij doet het dan toch maar!!! (Niwaar? [:D]
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Peter

Eerlijk gezegd interesseerd het me weinig waar een model vandaan komt.Ik weet enkel als ik iets bij Guido koop van zijn modellen, ik kwaliteit mag verwachten.
Of gaan we ook nog reklameren als onze DVD speler, fototoestel of god weet niet wat een label draagt van Made in China of zoiets. Dat bedrijven uitwijken naar lage loon landen in niet verwonderlijk. De loonlast hier is VEEL te duur. En dan bedoel ik NIET het loon dat een werknemer netto overhoud, maar wel dat grote gedeelte dat naar de staat, het RIZIV e.d.gaat.
Maar laten we niet afwijken van waar we over bezig waren. Dit was de prijs die wij moeten betalen om ons geliefd model (trein model natuurlijk) mee naar huis te nemen.
Ook in Duitsland klagen ze over de dure modellen. NOg veel meer echter in Oostenrijk. Je kan als modelbouwer beter van Salzburg (waar Roco was) naar Freilassing (Dtsl) +-10 km. rijden om daar je Roco model te kopen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

matti


      Van prijsverschillen gesproken, het type 260 van Roco koste bij Olaerts 103 ? en bij die winkel in antwerpen 208 ? . Voor die prijs had je bij Olaerts de Twee versie?s en nog geld over voor een pintje . Een beetje rondkijken en vergelijken kan je vele Euro?s besparen .

  Schol , [8]

svvander

Ammaai Matti,

Dat is ?105 verschil... da is wel heel veel niwaar?
Zou het misschien mogelijk zijn,'t is maar een voorstel he, dat we een lijstje maken met "alle modellen" en de prijzen van deze modellen bij de verschillende winkels??? Het zijn er veel he, zeker als je de wisselstroomgevallen en de gelijkstroomgevallen er moet uitvissen. Of denken jullie, liever niet? (kwestie van de verkopers niet te veel tegen de schenen te stampen?)

Nu we hebben wel kritiek op de verkopers, maar langs de andere kant, voor een klein landje als Belgi? hebben we er wel een pak, niwaar? 't Is dus maar aan ons om uit te vissen, wat je waar koopt tegen de beste prijs/kwaliteit-ratio.


Salu'kes,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Die prijsverschillen merk ik ook....
Wat nu
1) Die Chineesjes betreft: die zien het fabriceren van "betere" spoorwegmodellen als een lucratieve business-tak, ?cht goedkoop werken ze niet!
2)Luxe sociale zekerheid betreft: klopt ??k! Maar de spiraal niet vergeten:hoe meer jobs verloren gaan, hoe duurder de RSZ wordt, en hoe minder koopkracht. Andersom ook: meer jobs=goedkopere RSZ=meer koopkracht.
3)Andere fabrikanten betreft: daar de bankinteresten te laag zijn verwachten de aandeelhouders WINST. VEEL WINST! En uit wie zijn t?s moet da komen?

MAAR WE ZIJN STILAAN EEN BEETJE OFF-TOPIC.....

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)