Zelfbouw V36 locomotief (+ Klein diorama)

Gestart door Steven123, 13 augustus 2012, 22:23:46 PM

Steven123

bedankt voor de reactie ;)


Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog een update postte.

Wel, wat de loc betreft zal dat in feite nog een tijdje duren...
Na veel opzoek werk heb ik uiteindelijk ontdekt dat de 'legerversie' gewoonweg hier enkele kilometers verderop gestationeerd was  :o en bij wijze van spreken bijna door m'n achtertuin heeft gereden tijdens de transfer naar zijn hedendaagse bestemming!
De loc is na WOII ingezet op het kleine militair spoorlijntje tussen Brasschaat en Kapellen, en had oorspronkelijk oa 3 gele strepen voor- en achter, en ook geen middenlijn. Verder andere koplampen en opschriften.

Ik heb dus besloten de beschildering van de legerversie "vóór" de restauratie toe te passen.
heb nog veel zitten afplakken en spuiten, waarna ik een 'eenvoudig' 2e hands airbrush-dingetje heb aangeschaft om een interessante weathering te kunnen aanbrengen.  Na wat gepruts met het spuitje heb ik dan een poging gewaagd op m'n model...
Tja, alle begin is moeilijk  :-\... het ging heel vlot;  "misschien hier nog een beetje...en daar nog een beetje, hier misschien toch ook nog wat..."
toen ik uit de kelder kwam en het model onder wat feller licht bekeek leek het alsof de loc jaren lang in een zandmijn had rondgereden  :o
Er bleef niet veel meer over van het 'urenlang afplak-werk', veel teveel airbrush-waas erover gespoten.
Ten einde raad meteen bussen white-spirit en methanol bovengehaald en de waas proberen weg te vegen met een doek, zonder succes natuurlijk.
Ik heb sindsdien geen foto's meer getrokken van de loc, maar ik zal erover posten bij de volgende update.


DIORAMA
Om even m'n zinnen op iets anders te zetten ben ik dan begonnen aan een heel klein diorama.
Waarom een diorama? --> Door plaatsgebrek en financiële mogelijkheden is een "berijdbaar" stuk baan in spoor°1 echt wel uitgesloten.
Een module zou een oplossing zijn, maar dan moet ik eveneens investeren in rails wat ik graag nog even wil uitstellen tot ik in een 'stabielere' situatie zit.

Dit diorama is bedoeld om;
- De v36 en toekomstige zelfbouw modellen te parkeren en uit te stallen hier in de omgeving van m'n bureau.
- Aandrijvingen te kunnen testen (starten/stoppen, experimenteren met overbrengingen...)
- Te kunnen experimenteren met wat (beperkte) scenery technieken.
- Overige zelfbouw elementen op dit diorama onder te brengen tot ze een bestemming krijgen in een toekomstig project (module?)

Mijn eerste plan was klein stuk na te bouwen van het militaire spoorlijntje (Brasschaat-Kapellen) waar de v36 oa heeft gereden.
Hoewel ik m'n kleine loods heb gebasseerd op de bestaande loods van dat spoorlijntje heb ik toch besloten een fantasie-diorama te maken, aangezien dit me veel meer mogelijkheden geeft op de zeer beperkte plaats die ik ter beschikking heb...

Hieronder nog enkele beelden van het internet, de loods waarover ik het heb




Ik heb dus erg weinig plek om iets neer te poten, mijn bureau bestaat uit een 'L' vorm waarvan ik het kortste been zal gebruiken.  De maximum lengte die tussen de kast-wanden mogelijk is bedraagt 1265mm (1,265m).
Om te beginnen moet ik een bestaande stopcontact-rail slopen die in de weg zit...


Ik hou enorm van 'rangeerbaantjes' en heb adhv de afmetingen uit een oude marklïn cataloog in een CAD programma 'wissels' uitgetekend om te kijken wat er mogelijk was in de beperkte ruimte...  Niets dus...  :-[    Het zou net gaan om 2 wissels te voorzien, maar de loc heeft dan te weinig plaats om op het andere spoor te raken (zelfs zonder wagon).  Hieronder zie je hoe dat er zou hebben uitgezien.


Om er een kleine loods in te kunnen verwerken heb ik dan de onderplaat breder genomen, en 2 sporen voorzien die wat verderop lijken samen te lopen in een wissel.  Om het wat interessanter te maken dan 'recht op recht' heb ik een kromming gestoken in het spoor vooraan.  Om het geheel niet extreem bombastisch te doen lijken heb ik de grondplaat ook doen versmallen naar de linkerkant, zodat deze aansluit met de voorkant van de kastwand...

Ik heb dat dan uitgetekend zoals je hieronder kan zien:


Zoals je hierboven reeds kon lezen kan ik nog niet meteen gaan investeren in rails, dus zal ik die zelf moeten maken...
Zelfs voor dit kort stukje spoorweg zal ik heel wat dwarsliggers nodig hebben. Ik heb gekozen voor hout.

Eerst alle dwarsliggers aftekenen op een plank balsa die ik had liggen:




Ik ben begonnen met het spoor vooraan, hieronder heb ik de balken gelijmd volgens de curve:


De dwarsliggers heb ik bewust uit 'te dik' balsa hout gemaakt, zodat ik ertussen ruimte heb voor een ballastlaagje.
Dit is de eerste keer dat ik zoiets uitprobeer, en ging in feite helemaal niet vlot.  Ik heb een tegellijm gebruikt met aquariumgrind...





DE LOODS
Veel rijden kan je niet doen op zo'n kort stuk, en een loods maakt het meteen wat interessanter.
Ik heb me gebaseerd op de bovenstaande referentie afbeeldingen, in werkelijkheid is de loods een aantal keren zo lang, maar ik heb er nu een gemaakt waar de v36 in kan staan. Alles is gemaakt in mdf en wat hout:




Klaar om een grondlaag te geven:



DE RAILS
Waarschijnlijk iets wat veel zich zullen afvragen, "hoe gaat die nu rails maken?"
Aangezien dit een (waarschijnlijk) tijdelijk diorama is heeft het geen zin om metalen profielen te gaan bestellen en wat weet ik nog allemaal. Mijn loc's zullen in de eerste plaats RC rijden met een eigen spanningsbron aan boord (of dmv wagon) en zijn dus onafhankelijk van een eventuele spanning op de rails.  Ik kan steeds nog sleepcontacten tussen de wielen plaatsen om eventueel op rail-spanning te kunnen rijden (schakelbaar dmv switch).
Kort samengevat : ik kan dus gewoon plastic rails maken  :D

Na heel wat rondzoeken naar iets bruikbaars (en low budget) in de doe-het-zelf zaak was het meest geschikt ding dit verbings-profieltje:


Nee inderdaad, dit is niet plug & play  :D ...

Ik zal dat profieltje dus deftig moeten bijwerken om erop te kunnen rondbollen.
Een paar jaar geleden heb ik me dit bovenfrees-tafeltje gemaakt, de horizontale geleider is verstelbaar :


Aan de onderkant van het werkblad zit een bovenfrees van 19€ (dat weet ik nog goed  8))


Zoals je kan zien gebruik ik deze opstelling om het plastic profieltje aan beide kanten smaller te frezen (tot 2.6mm) :


Hier zie je de vergelijking tussen het oorspronkelijke profiel en het smaller gefreesd profiel:


Daarna moet ik ook de onderkant smaller frezen, maar dit is andere koek omdat er voorbij de frees nu minder plastic overblijft om  tegen de geleiding aan te drukken... Er is daarom een extra plaatje nodig om tegen te geleiden. Na al dat frezen is het profieltje zo klein dat ik het nog amper kan vooruit duwen langs de frees  :-X


Al dat frezen brengt een unieke verspaning met zich mee, dat ik netjes in een plastic zak steek en later nog kan gebruiken voor vegetatie  8)
(ik heb dan ook voor het 'volledige' profieltje betaald !)


Een paar dagen later heb ik de 1e rails van het eerste spoor gemonteerd met lijm, en de dag erna de 2e rail.
Het is enorm belangrijk dat er overal een gelijke afstand tussen de rails zit, als hulpmiddel heb ik 2 blokjes nauwkeurig tot 45mm geschuurd en deze plaats ik tussen de rails bij de montage:


Normaal gezien ging ik het diorama ophogen met een onderbouw zodat de loc's iets meer op ooghoogte zouden staan, maar toen bleek dat ik de loods niet meer vanonder de kast kon nemen, dus heb ik dat terug weggenomen...


Zo staat het er de afgelopen dagen bij, de loods is nog niet klaar, ik ga er 'roofing' op nabootsen, dakgootjes,...
De rails krijgen ook nog een roestkleurtje.


Er is duidelijk nog genoeg te doen, maar nu er 1 stukje spoor 'rij-waardig' is zal ik me eerst met andere zaken bezig houden.
Eveneens staat er een 2e loc in de stijgers (binnekort meer daarover).

Bedankt voor het lezen (excuses voor het lange verhaal :D)
Groeten en veel bouwplezier!
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Metpetergaathetbeter

Fraai werk, alvast veelvsucces met de verdere afwerking !

groeten Peter ;)

Steam.N

Steven, knap project !
Pech met de weathering van je loc, maar je krijgt dat vast en zeker goed  ;)
Wel een op de tanden bijten, kan ik me inbeelden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

jacques timmermans

Steven,

Ik moet toegeven dat je hier zeer innovatief werk hebt geleverd. Het is niet iedereen gegeven om met huis-tuin en keukenmateriaal een spoor te bouwen. Echter stel ik me wel de vraag, of het bewerken van van kunststof profielen met een bovenfrees, rekening houdend met mogelijke kwetsuren aan de ledematen die hierbij kunnen ontstaan, opwegen tegen het aanschaffen van industrieel gefabriceerde spoor 1 profielen!

Jacques Timmermans

Gerolf

Erg knap gedaan, Steven. En goed gedocumenteerd!
Ik weet zeker dat er wat mensen hier iets aan zullen hebben  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Bedankt voor de reacties, ik zal proberen m'n best te doen  :D

Citaat van: jacques timmermans op 19 oktober 2012, 08:52:01 AM
... Echter stel ik me wel de vraag, of het bewerken van van kunststof profielen met een bovenfrees, rekening houdend met mogelijke kwetsuren aan de ledematen die hierbij kunnen ontstaan, opwegen tegen het aanschaffen van industrieel gefabriceerde spoor 1 profielen!

Wel dat is een goede vraag in feite, zolang er niets gebeurd weegt het wel op denk ik, gaat het fout dan zou je vast achteraf lezen "had ik maar industrieel gefabriceerde sporen aangekocht..."

Tijdens het maken van die rails ben ik wel tot de conclusie gekomen dat dit veel tijdrovender is dan ik had voorzien.  Het lijkt mij dan ook in de toekomst (voor een klein rangeer-depo) inderdaad niet op te wegen tegen de aanschaf van fabriek-rails.

Groeten Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Havoc

Dat is Zelfbouw. Knap om zien. Maar ik heb toch dezelfde bedenkingen bij het gebruik van die bovenfrees. Natuurlijk heb je wel wt voor op de meesten als ik zie hoe je omgaat met hout maar een waarschuwing is toch wel op zijn plaats.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

GVL

Misschien niet zonder risico gemaakt maar toch een mooi tussenresultaat!

Martin Welberg

Hulde ! Erg prettig om te zien hoe je de dingen voor elkaar krijgt..

evan

Echt de moeite om te volgen!  Knap resultaat toe nu toe!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steven123

Hallo mannen,

Ik heb de afgelopen weken erg weinig tijd gehad, maar toch hier en daar nog wat kleine zaken kunnen forceren.
Het is  alweer even geleden dat ik nog iets van dit project heb gepost, dus bij deze nog een kleine update ivm het diorama.


Achtergrond
Om te beginnen had ik met wat blauw papier een achterwandje proberen te maken,
met witte verf er dan wat wolken op geschilderd.



Dat heeft er een aantal dagen gehangen, maar telkens ik binnen kwam had ik er een slecht gevoel bij,
het blauw was te gesatureerd (kleurverzadiging, 'te' blauw) maar dat is niet zo goed te zien op de foto's.




Ik heb dan besloten om toch maar met een interessante foto te werken als achtergrond, liefst iets met wat herfskleuren in verwerkt.
Na veel uren op google-afbeeldingen te zoeken heb ik dan gevonden wat ik zocht.  Daarna heb ik de afbeelding verschaald, bijgewerkt en in stukken verdeeld om op A3 papier te laten afdrukken. (a3 is nog betaalbaar, een lange foto-print niet ... vandaar het opsplitsen)
Hier ben ik de witte randen eraf aan het snijden







Dan met dubbelzijdige tape bovenop het blauwe papier gehangen.
omdat ik nog een stuk berg ga maken heb ik de afbeelding bewust niet onnodig lang gemaakt.




(kort) dienst Perron
Aan de rechterkant ben ik een kort dienst perron aan het maken, in mdf en wat houtresten.
Het perron-oppervlak is voorzien van een lijmlaag met fijn stof om de kleine kiezels na te bootsen.






Daarna ook geschilderd,



Het perron ligt momenteel gewoon los, het zal later nog voorzien worden van een wachthokje, bankjes, hekken...









Rotswand
Helaas geen foto's getrokken van de opbouw (mdf + vliegengaas + knauf'toestanden)
omdat m'n camera geen melding geeft als de sd-card er niet inzit...  :o (foto's worden dan niet opgeslagen)


Ik heb er behoorlijk lang aan bezig gezeten om wat 'geloofwaardige' rotsen te boetseren, heb daarvoor een hobbymesje gebruikt.
Hier ben ik de rotsen al aan het schilderen, eerst een donkere grondlaag gegeven.


Dan nog veel zitten experimenteren met kleurvariaties om een realistische look te krijgen, maar dat is niet m'n sterkste punt,
net zoals  het aanbrengen van vegetatie die momenteel uiteraard nog ontbreekt  ;)






Ik moet er weer vandoor,
allemaal veel succes met alle projecten  ;)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steven123

Daarnet wat zitten experimenteren voor vegetatie, van vegetatie aanbrengen heb ik geen verstand  :-X ,
ik probeer de herfst-tinten van de achtergrond foto over te brengen naar de voorgrond/rotswand om het zoveel mogelijk te laten overlopen...

De bedoeling is een stukje wallonië te creëren (vond een leuke foto op het internet van een type 51 die voor een rotswand rijd ::) )

eerste poging, nog wat kaal en eentonig vrees ik



Ik knip stukken haar af van m'n kat , ik bedoel ...behang-borstel  ::)


Nog wat verder proberen te prutsen...
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Martin Welberg

 ;D Die haarbaal is misschien wel erg geschikt om vegetatie mee te maken  ;) Joke....
Over kleuren, ik vindt het er niet slecht uitzien. Misschien een ongebleekte titanium (buff) ipv de witte. Her en der wat roestachtige tinten drybrushen...en voor mij een belangrijke kleur in de drybrush mix een napels geel roodachtig..
Vegetatie is in de herfst ook nog aardig groen (de grassen) mix wat groen door de beige / droge tinten. Werk laag over laag en je kut het hier en daar bijwerken met een kleurtje uit de airbrush of knikkerbus camokleuren...weet niet of je statisch gras kunt doen ? Anders check deze video 's...ook een aardige manier..

http://www.youtube.com/watch?v=d2rOO1hN8_U


Havoc

Vind het heel knap gedaan, enkel de rotswand heb ik bedenkingen bij. Dan eerder de plaatsing ervan. Het maakt de overgang naar de achtergrond wel in orde maar het klopt niet met de loods.

Die kat zou ik ook gerust laten, die blik zegt genoeg...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steven123

Bedankt voor de tips & bemerkingen  ;)


Citaat van: milocomarty op 10 februari 2013, 00:39:25 AM
;D Die haarbaal is misschien wel erg geschikt om vegetatie mee te maken  ;) Joke....
Over kleuren, ik vindt het er niet slecht uitzien. Misschien een ongebleekte titanium (buff) ipv de witte. Her en der wat roestachtige tinten drybrushen...en voor mij een belangrijke kleur in de drybrush mix een napels geel roodachtig..
Vegetatie is in de herfst ook nog aardig groen (de grassen) mix wat groen door de beige / droge tinten. Werk laag over laag en je kut het hier en daar bijwerken met een kleurtje uit de airbrush of knikkerbus camokleuren...weet niet of je statisch gras kunt doen ? Anders check deze video 's...ook een aardige manier..
http://www.youtube.com/watch?v=d2rOO1hN8_U

Ik heb inderdaad nog geen tool gemaakt voor 'statisch gras', om eerlijk te zijn heb ik ook geen gras-strooisel langer dan 3mm
Dat ziet er wel een interessante methode uit in dat filmpje, moet ik eens wat mee experimenteren.
De kleuren ga ik achteraf nog eens bijwerken, heb het gevoel dat ik zo'n beetje aan m'n eigen grens ('kunnen') zit,
dus ik heb wat schrik om het te verknallen...  :D



Citaat van: Havoc op 10 februari 2013, 12:39:34 PM
...enkel de rotswand heb ik bedenkingen bij. Dan eerder de plaatsing ervan. Het maakt de overgang naar de achtergrond wel in orde maar het klopt niet met de loods...

Ja daar heb je gelijk in, dit is het perfecte voorbeeld van 'een hoop dingen tegelijk op een kleine plaat te willen proppen'...  ;)
Maar het is zo'n beetje de bedoeling om 'vanalles' te maken dat ik in de verre toekomst zou kunnen gebruiken op een groter stuk baan/module.
Vandaar dat het allemaal een beetje begint 'te vloeken' met elkaar.  :)
Alle zaken staan wel 'los' in het diorama zodat ik ze makkelijk kan hergebruiken / wegnemen / vervangen door iets anders.



Ik heb elke avond nog wat zitten prutsen, hieronder nog een perron wachthokje voor reizigers.
Eerst gaan opmeten hier in't station,  en dan nagemaakt in wat hout en plastic.

raamkaders en aan de binnekanten reeds afplakken en schilderen.















Het dak in mekaar gezet



Het hele ding in mekaar gezet en geschilderd





Dan heb ik het dak proberen te airbrushen om het bruine stof na te bootsen.
Ik zit telkens wat te sukkelen met dat airbrushen, dit keer ging het redelijk vlot maar kreeg ik meer 'spatjes' dan anders.
Dat zal ik nog wat bijwerken met een penseel.
Op het glas ga ik nog die typische banden aanbrengen met matte vernis met wat wit in gemengd ofzoiets...




En die madammen maar wachten op die locomotieven...  :D



Tot de volgende  ;)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook