Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De ijzeren rijn

Gestart door ERVIN, 15 december 2005, 22:21:54 PM

ERVIN

Ik heb net in het gemeente blad van Mol gelezen dat vanaf 2007 de ijzeren rijn terug in dienst gaat komen??D.w.z,volgens het blad dat er in het begin zo'n 15 goederentreinen van en naar Antwerpen per dag door Mol gaan komen(YES!!),om later het aantal op te voeren naar 45!!goederentreinen per dag,men stelde zich de vraag of er geen extra spoor moet bijgelegd worden richting Neerpelt,dat is nu enkel- sporig,en of het niet beter was om de overweg aan het station van Mol te voorzien van een tunnel,want die overweg is nu al 4x per uur gesloten.
Weet iemand of de ijzeren rijn terug open gaat,want ik heb daar nog niets van gehoord op het nieuws of in spoorweg journaal??
Waar de gemeente deze informatie vandaan heeft is voor mij een raadsel??

svvander

Maar ik denk persoonlijk dat onze Noorderburen het hier heel moeilijk mee hebben. De Nederlandse regering weigerde om de Ijzeren Rijn terug te openen, omdat het trac? over een "beschermd natuurgebied" zou lopen.
De offici?le versie luidt echter anders: Nederland zou een heel pak taksen etc. mislopen, doordat er minder verkeer over de baan naar Duitsland zou gaan.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

boke

Politiek h?... in de gemeente Geel heeft een partij gevraagd om naar een oplossing te zoeken voor de overweg aan het station. Zij beweren dat met de heringebruikname van de ijzeren rijn het autoverkeer minder vlot zal verlopen! En als je een paar honderd meter voorbij het station (richting centrum) bent, kom je in de zone 30! Daar mag ik dus toch niet vlot rijden! Maar daar is deze partij dan wel voor te vinden! En wat constateer ik zelf: Wanneer ik voor de overweg gestaan heb en in colonne door het centrum moet rijden ik trager (dus dichter in de buurt van 30 km/u) rijd, dan dat ik alleen op de baan ben en niet moeten wachten heb... En ik ben nog nooit slecht gezind geweest om voor een overweg te moeten wachten! Maar dat zal wel een ziekte zijn, want blijkbaar ben ik daarin een uitzondering [;)]! Maar voor de rest volkomen gezond!

boke

En nog even dit... voor hen die toch de indruk zouden krijgen dat ik ziek ben daar ik op zo'n onmogelijke uren reacties plaats... In de rustige nachtshift is er al eens tijd om  te reageren... In werkelijkheid ben ik nog ??n van jullie landgenoten zonder internetaansluiting thuis! Vandaar mijn vraag in een ander draadje om ook eens te denken aan de internetloze medemens! In drukkere periodes (vooral verlofperiodes [:D]), zal je van mij niet veel vernemen op het forum...

Groetjes,


janjozef

Troost u boke ik ben wel thuis heb niets te doen op dit vroege uur en ben ook al twee uur aan het modelbouwen.

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

boke

Nog enkele minuten, Jan, en dan zet ik het weekeinde in, gevolgd door 2 dagen verlof! Ik lig er dus even uit!

Toch een prettig weekeinde en veel modelbouwplezier!

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozefniets te doen op dit vroege uur en ben ook al twee uur aan het modelbouwen.
Slapeloosheid of vroege vogel? Als je om 6:49 al twee uur bezig bent ...
En dan zeggen ze van mij dat ik weinig slaap nodig heb ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

boke

Ervin,

Ben jij ook mee gaan protesteren tegen die openbakwagens voor zinkerts die daar in Mol voorbij komen?

Groetjes,

ERVIN

citaat:
Geplaatst door boke

Ervin,

Ben jij ook mee gaan protesteren tegen die openbakwagens voor zinkerts die daar in Mol voorbij komen?

Groetjes,




Nee,hebben ze daar dan voor geprotesteerd,wist ik niets van??

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Wat betreft de heropening van de Yzeren Rijn en de weigerachtige houding van de Nederlanders.

"Ergens" heb ik gelezen dat bij de ondertekening van de onafhankelijkheid van Belgi? in 1830, [?]jawel toen reeds, de Hollanders verplicht waren de Yzeren Rijn toe te laten op hun grondgebied.

In het afgelopen jaar is op het nieuws geweest dat mini-ster [:D] Vande Lanotte verkregen heeft dat de Yzeren Rijn weer open gaat zoals in de eerste reactie geplaatst met 15 treinen daags.

Merry Christmas everybody !

Mr tsjoektsjoek



Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

"Ergens" heb ik gelezen dat bij de ondertekening van de onafhankelijkheid van Belgi? in 1830, [?]jawel toen reeds, de Hollanders verplicht waren de Yzeren Rijn toe te laten op hun grondgebied.
Dat lijkt me sterk, omdat de eerste trein pas 5 jaar later reed.
Zou dit niet eerder kunnen gaan over het vrijhouden van de Schelde?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieseltje

Ook niet vergeten dat de Nederlanders bezig zijn met de aanleg van de "Betuwe-lijn" die een verbinding maakt tussen de haven van Rotterdam en het Ruhrgebied ......
Alle middelen (pseudo-economische, ecologische etc...) zijn goed om de heropstart van de "ijzeren rijn", lees verbinding tussen de haven van Antwerpen en het Ruhrgebied tegen te houden / te vertragen...
Eens de verbinding tussen Rotterdam en het Ruhrgebied goed loopt, zal het project, mits de nodige compensaties en Belgische Euro's wel ooit eens gaan vlotten...    Een ??ngemaakt Europa noemt men zoiets...

Benny

ysbeer

Het is natuurlijk zo dat nederland,met zijn betuwe lijn, en de haven van rotterdam niet zit te wachten op een verbinding antwerpen/duitsland.

Uiteindelijk zou de verbinding wel tot stand kunnen komen,maar in iedregeval dient daar toe eerst de betuwe route in bedrijf te zijn.Tot dan zal nederland alles uit de kast halen om te voor komen dat er weer een verbinding komt via ned.limburg.
Nog nooit zij er op het stuk grens/weert zoveel defecte rails,zwakke bruggen defecte seinen e.d ondekt als nu het laatste jaar

Overigens ben ik ditjaar eens wezen kijken achter roermond ,de toestand van de rails roermond/duitse grens is verschrikelijk
dat kost twee jaar hard werken om alles weer enigzins berijdtbaar te maken.
En dat moet Belgie dan ook nog betalen,volgens de uitspraak van de rechter.

Het meest eigenaardig is dat aan de duitse kant hele stukken spoor op gebroken zijn, en ok niemand in duitsland zit te wachten op een nieuwe verbinding.
Nog sterker bijna niemand weet er van

Ook raillion zal niet of mauwelijks mee werken.

Is het geheel niet een spelletje tussen nederland en belgie,waar ze eigenlijk allebei niet in geloven.

Wim

Brunel

Hier vind je het voorlopige verhaal.
http://www.geluidnieuws.nl/2005/juni2005/ijzerenrijn.html

Het is spannend hoor. Belgi? moet de modernisering betalen, Nederland moet een eventuele omleiding om Roermond betalen en de landen moeten gezamenlijk een eventuele tunnel onder het natuurgebied betalen. De vraag is nu of Nederland die tunnel gaat voorstellen en of Belgi? het nou echt belangrijk genoeg vindt om er zo veel geld tegen aan te gooien.

Daarna kan Duitsland nog moeilijk gaan doen. De zijn aan geen enkel verdrag gebonden.

Overigens ligt het spoor er nog vrijwel helemaal, ook in Duitsland. Net over de grens begint personenvervoer richting M?nchengladbach.

ERVIN

t'Ja,het ziet er dus niet zo goed uit voor Belgie,en dus zal ik heel waarschijnlijk nog enkele jaren moeten wachten eer ik internationale goederentreinen door het station van Mol zie voorbij rijden,spijtig![V]