G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons

Gestart door ToThePoint, 01 augustus 2012, 22:08:45 PM

ToThePoint

Omdat ik het nogal onnozel vind om een nieuw topic te starten ivm het ombouwen van de wagons heb ik de titel maar veranderd.
Dus ook het ombouwen van de wagons komt hier.

Nr 1: De ketelwagon.







Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#93
Merci manne.
Trouwens de foto van het origineel staat HIER
Het gaat over een Nederlandse wagon, maar APC was zowel in België als in Nederland vertegenwoordigd.
"Den petrol" op Antwerpen zuid was instantieel APC.
Ik vermoed zelfs dat het eerst in België was, soit als ge u verveeld dan kunt ge eens opzoekingen doen ivm de american petroleum company.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Citaat van: ToThePoint op 21 september 2012, 17:30:11 PM
Omdat ik het nogal onnozel vind om een nieuw topic te starten (...) heb ik de titel maar veranderd.
Wijze keuze, JP
Dat zouden meer mensen moeten doen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Citaat van: Gerolf op 21 september 2012, 20:35:02 PM
Citaat van: ToThePoint op 21 september 2012, 17:30:11 PM
Omdat ik het nogal onnozel vind om een nieuw topic te starten (...) heb ik de titel maar veranderd.
Wijze keuze, JP
Dat zouden meer mensen moeten doen  8)

Merci Gerolf, mja vond het nogal TE, want na dit spoor 1 project hou ik het even voor bekeken.
Na de afwerking van de reeds gekochte spoor 1 wagons zal het wachten zijn totdat ik er op regelmatige basis mee kan uitpakken. heb gehoort dat er in het leuvense een baan zou zijn, maar das een beetje te ver.
We zullen wel zien.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

Heel knap. Er mogen er meer volgen. Maar hoe geraak je van die Nederlandse foto naar de juiste Belse opschriften ?

ToThePoint

Citaat van: marc goovaerts op 22 september 2012, 01:30:41 AM
Heel knap. Er mogen er meer volgen. Maar hoe geraak je van die Nederlandse foto naar de juiste Belse opschriften ?

Tekenen in een tekenprogramma hé Marc. Met inktscape, dan via inktscape de tekening in PDF formaat opslaan en afdrukken.
na het afdrukken de decal uitknippen en op het model plakken.
Is 2 a 3 dagen werk.
Eerst info zoeken, een dag tekenen en een dag prutsen om dat op het model te krijgen.
En een dag laten drogen en nog een dag om te verweren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Kees-Jan

Mooi hoor! En best veel werk om het zo te krijgen  ;).

Mvg

Kees-Jan

marc goovaerts

Citaat van: ToThePoint op 22 september 2012, 14:47:27 PM
Citaat van: marc goovaerts op 22 september 2012, 01:30:41 AM
Heel knap. Er mogen er meer volgen. Maar hoe geraak je van die Nederlandse foto naar de juiste Belse opschriften ?

Tekenen in een tekenprogramma hé Marc. Met inktscape, dan via inktscape de tekening in PDF formaat opslaan en afdrukken.
na het afdrukken de decal uitknippen en op het model plakken.
Is 2 a 3 dagen werk.
Eerst info zoeken, een dag tekenen en een dag prutsen om dat op het model te krijgen.
En een dag laten drogen en nog een dag om te verweren.

Ja, het tekengedeelte snap ik wel. Ik jongleer zelf met Illustrator, Acrobat & co.
Bedoeling van de vraag was dus eigenlijk: waar vind je de juiste info voor de Belse opschriften ?

ToThePoint

#100
Op internet Marc.
In heb een tankwagon, wat kan ik daar mee doen en in welke tijdsgeest wens ik die te zetten?
Welk model van tankwagon is het ?
Ik ben een fervente aanhanger van TP I en de wagon is geschikt voor TP I.
Er zal wel een verschil zijn in constructie want het basismodel is duits (allee ja dat vermoed ik dus). Want informatie van tankwagons met remmershuis die bij de etat belge hebben rondgereden heb ik niet. Wel van tankwagons zonder remmershuis, zie museumdepot leuven (en op aangeven van Patrick(drgg57) staat die nu ergens in brussel in de buitenlucht?)) en in het archief van diezelfde persoon in de kataloog van baume&muppet of zoiets (1908).

Bon buiten dat op zoek naar info.
Ik type in google enige namen in van maatschappijen die zich met aardolieproducten bezich houden (hedendaagse).
Men bekomt zo info en al snel las ik bij wikipedia de geschiedenis van ESSO. De keuze was snel gemaakt. En dan via hetzelfde kanaal op zoek naar info over de american petroleum company, want esso noemde vroeger zo. Maar dat is alleen text geen afbeeldingen.
Bovenaan het google scherm heeft men in een balk de optie AFBEELDINGEN.
Ik klik daarop en ipv links naar pagina's via text krijgt men dan afbeeldingen die naar een pagina verwijzen.
Alzo vind men dan de foto die van toepassing is, maar men is daar heel lang mee bezig alvorens men iets vind dat bruikbaar is. Soms wel dagen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dgrr57

Citaat van: ToThePoint op 23 september 2012, 08:45:32 AM
<snip>
Wel van tankwagons zonder remmershuis, zie museumdepot leuven (en op aangeven van Patrick(drgg57 dgrr57) staat die nu ergens in brussel in de buitenlucht?)) en in het archief van diezelfde persoon in de kataloog van baume&muppet Marpent of zoiets (1908).
<snip>
:)

Belgische Staat had een ex-duitse citerne wagen met remmershuis, met nummer 93559.

Een klein vraag : waar heb je nummer 84564 gevonden ?

ToThePoint

Onder het motto "Op bezoek bij " een bezoek gebracht aan een der meesters van het forum en grote omstreken.
Slechts 2 details ga ik morgen (of strakskes) nog doen en dat is zorgen dat de wielen van de wagons hun bling bling verliezen en de opschriften oop de koelwagons zien er nog "te nieuw" uit.

Hier is het resultaat van het bezoek.












En als afsluiter  HIER een filmke.
Enjoy !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steven123

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw