G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons

Gestart door ToThePoint, 01 augustus 2012, 22:08:45 PM

Michiel

#30
Sorry voor de typevouten, moet het voorlopig met een onding van een tablet doen. Misschien leuk voor de jongeren, maar een totaal onding voor mij. Ik zal hier nog veel "Servesas" typne. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

#31
Amai, Michiel, zit gij daar nog lang ? Ge typt al Spaans ![}:)]

Groeten Peter[;)]

ToThePoint

#32
Zo na een dag noeste arbeid is de ketel ontdaan van alle lelijke aangegoten leidingen. Na het gebeitel, geveil en geschuur heb je een ketel die een revisie kan doorstaan.

De gaten aan de voorkant waar de lampen zaten opgevuld met stryreen van 0,3mm, bijgeveild en ingekrast. Ook de voorziening van de luchslang aan de linkerkant is weg.



En een kale ketel.
Vitale onderdelen zoals de kranen zijn blijven staan. Onnodig dit te verwijderen h?.



Den andere kant.



Ik dien nog wel die naad aan de onderkant van de ketel te doen.
De ketel is samengesteld uit 2 onderelen en die naad is wel veel te opvallend.



Morgen de rest.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#33
JP, ongelooflijk hoe mooi dat je die leidingen hebt kunnen verwijderen. In N is dat haast een onmogelijke opgaven , maar hier in schaal 1 heb je dat echt met heel veel zorg gedaan.

@Peter, tot het eind van de maand, en met mijn spaans gaat het de goede kant op. Los gentes me entiendaren un poco quando yo hablo mi espa?ol con mucho pelo ensima. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#34
A ja de ketelbanden zijn er ook af. Die worden vervangen door messing strips. Veel schoner en het echte werk.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

#35
Hablo espa?ol con su uso de un programa de traducci?n en l?nea y con la ayuda de mi hermano, que ense?a espa?ol erasmus para ir a C?diz.
Zo'n tablet toetsenbord is gewoon anders dan een normaal toetsenbord. Beetje wennen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

#36
We hebben weer goed doorgewerkt.

Een lamphouder gemaakt en geplaatst.



Ketelband van 1.8mm in 0.1mm messing. Let op de doorvoer onderaande ketel.



De ketel aan de andere kant.



Het vervolg. En de ketel naar achtere gebracht op de plaats zoals het hoort.



En de 3 lichten op de tender weggewerkt en nieuwe treden gemaakt.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#37
Wow, serieuze vooruitgang.
En properkes gemaakt.  Knap !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#38
Goe bezig, JP [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

#39
Jean-Paul,

zo'n vooruitgang daar in 't Antwerpse ! Heb jij daar slecht weer ? Je zou het op den duur denken, inderdaad zelf heel fraai bezig ![:p]

Groeten Peter[;)]

Martin Welberg

#40
Idd goe bezig, toffe conversie

ToThePoint

#41
Merci manne. Bijna klaar de verbouwing. Hoop dat vandaag gedaan te hebben. Dan kan ik met de airbrush het zwart doen en goed laten drogen want zit 2 dagen in Aarschot. Vanaf maandag cong? en den donderdag ben ik weg voor 3 weken en dan moet de ketel klaar zijn. Met klaar bedoel ik de schilderwerken op zen minst want dan kan dat 3 weken harden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#42
Met het opschuiven van dat vat is er nu plaats voor de extra ladder zoals het hoort.
Ladder gemaakt in styreen, kweet ed de gaten ervoor zijn nogal bedenkelijk, maar dat komt in orde.
Alsook de handvaten aan de zanddoom zijn weggesneden en vervangen door geplooide exemplaren.



Het origineel handvat aan de keteldeur. Heb NERGENS zo'n model gezien op de foto's.



Dan maar vervangen door een zelf gemaakt exemplaar dat veel beter oogt.



De originele handgreep aan de zijkant van de ketel.
Weer gebrol want zo was dat niet.



Heb het handvat aan de rookkast doorgeknipt en een extra gat geboord voor de korte handgreep op de rookkast. Had dus een extra steun nodig en heb die zelf gemaakt in messing met de dremel.
In 2mm eerst gaatje los door, als dat goed is ofknippen en dan de dremel in. Met vijlen bewerkt.
Ok het is niet 100%, maar wel heel goedkoop.



En de tender is reeds geairbrusht.





En dan nu verder bricoleren.
nog de leiding voor het zand aan een zijde van de ketel maken en de compressor voorzien van leidingen en klaar voor het wassen en spuiten van de ketel.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#43
Keteltje keteltje aan de wand is deze mooi bijgewerkt met de hand ?



Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#44
Oogt mooi, JP. Op je tender-achterkant zag ik sporen van teveel verf, maar je ketel is piekfijn [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw