G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons

Gestart door ToThePoint, 01 augustus 2012, 22:08:45 PM

Michiel

#15
Van die gepolijste buffers, dat wist ik niet. Erg interessant, want toch erg opvallend. Ik volg je werk met meer dan toevaqllige interesse! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#16
Weer wat gebrol.

De bufferbalk op een stoomloc bevat slechts 1 slang aan de rechterkant van de trekhaak bij de type 81 zoals uit de foto's blijkt. trouwens dat is blijkbaar bij alle stoomloc's zo.
Bon daarom de bufferbalk van de tender al aangepast.
Gelijkvijlen, stuk styreen in het vierkante gaatje, lijmen met secondelijm en eens hard de zaak afwerken.



Ziet er prima uit, dus we gaan verder.

Op de voorkant van de ketel zat een lamp met de lichtgeleider door de kast. Moest het nu nog een correct model geweest zijn, maar helaas pindakaas. Dus weg lamp en ook de trede vlak onder het draaiwiel dat in het middel van de rookkast deur staat. (correctie stond)

Voor



Na

Ook hier weer met hoogglanslak. Dan bemerkt men onjuistheden veel beter.
Moest er nu nog een kleinigheid zijn dan kan men met een fijn schuurpapier schuren totdat de glans weg is en dan zit men uiteraard gelijk. Dit kan enkel als de verf droog en hard is.



Bon we gaan weer verder. Nog veel te doen en aan te passen.

N.b. Voor zij die het interesseert. Blijkt uit het gegraaf gisteren in de bijbel dat ten tijde van de etat belge in de depots rond het brusselse ( ook schaerbeek) het de gewoonte was om op de oorlogschade loc's de nr op het machinistenhuis in een rechthoek te plaatsen ipv een ovaal zoals op de tender.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PeterC

#17
JP, goe bezig!  Alhoewel het mijn schaal/tijdperk/land niet is, ben ik vol verwondering aan het volgen!  Laat maar komen!
Groetjes, Peter


Metpetergaathetbeter

#18
Jean-Paul,
ziet er best een interessante verbouwing uit en in ieder geval succes en hopelijk binnenkort een geslaagde Belg.stoomloc als resultaat ![:p]

Een vraagje, aan de beide kanten boven de buffers en onder de ketel zijn er langs beide kanten openingen(die momenteel nu niet geheel doorboord zijn, maak je die openingen ook volledig open ?[?]

Wij volgen met volle belangstelling je draadje ![8D]

Groeten Peter[;)]

ToThePoint

#19
@ Peter

Yup heb ik gezien en vastgesteld dat er 2 openingen zijn, dat het aan voor en achterkant is heb ik nog niet gezien. Zal dat eens onderzoeken.
Ik overweeg om dat open te maken. Het is makkelijk, maar aan de binnenkant van de kap zit er aan beide kanten de schroefdraadbus die de kap op het onderstel bevestigd en dis gaat komen piepen eens de gaten open zijn.
Het is een dilemma, maar ik overweeg sterk ze te openen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#20
@ Peter

Ik had begrepen dat u aan de voor en achterkant bedoelde. Niet dus als ik uw post herlees. Had ondertussen een gekeken op foto's en vond geen openingen op de achterkant van de tender.

Bon na wikken en overwegen de boor van 1,5mm erin en met de zijkant van die boor de zaak uitgefreesd.

De bewuste voorkant



Eerst de 2 schotten langs de binnenkant verwijderd.



En dan na de bewerking.
Bemerk ook dat de elektriciteits leiding weggebeiteld is en de gaten die er waren na het verwijderen van de lampen opgevuld met styreen van 0,3mm. Ik ga het motief van de vloerplaat maar namaken want heb geen gegevens ivm dat. Of dit correct is ??????? Zal wel niet zeker, maar ja het zij zo.



Deze werken waren op 20 min gepiept. Nu eerst frieten maken want het is friet met stoofvlees !


Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

evan

#21
Smakelijk[:D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

#22
Jean-Paul,

die gaten zijn een wereld van verschil. Het geheel ziet er nu toch stukken beter uit en als je loc af is gaat dat nog veel meer opvalllen !
In afwachting op meer, wens ik u veel succes met de verdere afwerking !

Groeten Peter[;)]

ToThePoint

#23
Ja ik had een beetje het idee dat die schroefdraadbussen in de weg zouden zitten, maar het valt heel goed mee.
Het is inderdaad pakken beter.

Wat die knobbel naast de schouw aan de rechterkant staat te doen weet ik niet, maar die gaat er ook af. Net zoals alle aangegoten leidingen.
Wel een hele klus om die weg te beitelen, maar dat gaat wel heel goed zo op het gemakske.
Alle leidingen (99%) zal vervangen worden door opliggende in het zwart.
Wat vooral weggaat is de gietnaad die langs de bovenkant loopt.
Das pas lelijk, vooral op een spoor 1 model.

De bewusten knobbel.


Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

loco

#24
Jean-Paul
Als ik zie met wat voor een werkkracht en energie jij uw BR55 aanvalt om er iets mooi van te maken, denk ik bij mezelf dat ik dringend iets moet doen aan de staat van mijn BR91 naar type 93. Maar wees gerust ik ben ermee bezig.
Ik weet niet hoe het met de BR55 van M?rklin zit. Ik heb bij mijn model ??n grote fout gemaakt en dat is te wachten met de motorisatie en de elektronica. Als je overweegt om een nieuwe motor te plaatsen, een andere sounddecoder te monteren (bvb Loksound), een rookgenerator in te bouwen, een andere luidspreker te monteren, enz... dan zou je hiermee reeds moeten beginnen.
Je snapt dat ik niet zo gelukkig ben met het M?rklin digitaal systeem en haar soundfuncties. Als er niet voldoende plaats is, dan is het wel even puzzelen en uitzoeken.
Wat die fout betreft dat ligt wel aan mezelf. Elektronica ligt me niet zo goed en daarom stel ik het altijd uit. Ik weet niet hoe het met jou zit.

ToThePoint

#25
Peter (loco)

Wil nu lukken dat elektronica iets is wat wel mene dada is [:D].
Ik ga dat wel doen, maar nog niet nu.
Ik kocht de loc tweedehands. Er was reeds een esu decoder geinstalleert.
De motor is een buhler en is gelijkstroom.
Ik heb al eens getest hoeveel stroom die verbruikt en dat is net iets te veel voor een esu sounddecoder voor HO.
Ik moest ik niet zijn als ik daar geen mouw aan zou passen (proberen).
Het gaat hier wel om een spoor 1 loc Peter dus plaats zat in de ketel, tenzij uw decoder uitgerust is met lampen ipv transistors.
Mijn idee is om een loksound select te nemen, die kost met verzending bij ongeveer 70? en de eindtrap te vervangen door een L298 dubbel H brug. Maar of die ter vervanging komt dan wel aangestuurt wordt door de decoder zal ik later mee experimenteren. Ik heb al eens de print van een esu loksound select micro bestudeert (vluchting) en heb al wel iets gezien. Het hoe en wat moet ik nog uitvissen.
Soit dat gaan weer leuke experimenten worden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

loco

#26
Ik wist natuurlijk niet wat een  loksound select is. Dus opgezocht en gevonden. Het geluidsvolume ziet er wel veelbelovend uit. Alleen is er nog de beperking van 1,1 Amp?re. Moest je overwegen om ook nog een smokegenerator aan te sluiten zal je zeker tekort schieten.
Ik heb weinig plaats en probeer daarom een Amerikaanse USA Trains USAT generator in te bouwen in combinatie met een XL Zimo MX690V (http://www.zimo.at/zoffi/F3/index.htm). Deze  generator is redelijk compact en de voeding kan indein nodig rechtstreeks via het spoor.

Maar aangezien dit zorgen voor later zijn, ga ik nu je verbouwingen op de voet volgen.

Michiel

#27
Die knobbel naast de schouw is de steun van de elektrogenerator. Ik heb een hoop foto's van Pruisische locomotieven van rond 1920 doorgenomen en ik heb de indruk dat sommige eenheden toen al voorzien waren van een elektrogenerator, en anderen niet. Het blijkt net de periode ter zijn dat men ze algemeen begon te instelleren. Op de Belgische, omgebouwde versie na revisie, gaat die eraf, omdat men toen nog onze locs met lantaarns uitrustte.

Let wel, die is louter persoonlijk observatie na het analyseren van de paar foto's van rond die tijd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

#28
Michiel,
interessante analyse !
Groeten Peter[;)]

PS instelleren = verbruiken van Stella A.?[:)][;)]

ToThePoint

#29
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Michiel,
interessante analyse !
Groeten Peter[;)]

PS instelleren = verbruiken van Stella A.?[:)][;)]



Is voor Michiel Servesa h?. die zit tot eind deze maand in Spanje.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI