G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons

Gestart door ToThePoint, 01 augustus 2012, 22:08:45 PM

ToThePoint

Ik zit reeds lange tijd met een idee.
Een LGB loc in een diorama. Ik kwam tot de constatatie dat LGB eigenlijk smalspoor is en dat de wielen dan meer naar binnen toe liggen (vermoed ik).
Wil nu dat juist de grotere schalen meer detail toelaten zo ook de wielen en de aandrijving ervan. Als die dan meer naar binnen toe liggen ziet men weer minder van die details.
Ik vind het super om die mechaniek te zien werken.

LGB schaal heeft niet echt loc's die in den belgique hebben rondgereden (denk ik) en was het kiezen vrij moeilijk.
Ik zocht raad en heb uiteindelijk een spoor 1 G8.1 van de KPEV gekocht.
Daar ik nogal fervent aanhanger ben van de Etat Belge en hun chocolade loc's zal de lok een bruin kleurtje krijgen.
Nu zit ik met een padstelling.

+- 1920 werden door Pruisen vele loc's afgestaan als oorlogs schade vergoeding. (ook andere duitse staten)
Rond +- 1922 a 23 werden vele buiten dienst gesteld en behield men enkel Pruisische loc's.
De nmbs besliste eind 1931 om de groene livrei in te voeren. Deze werd algemeen rond 1935.
Loc's die een groot onderhoud kregen werden pas dan herschilderd.
Ik vind het aannemelijk dat er groot onderhoud heeft plaatsgevonden aan loc's voor 1932 die van origine met de KPEV livrei rondreden.
In die livrei van de KPEV was ook veel verschil in. Net zoals ten tijde van de NMBS.
Maar info ontbreek mij (foto) van een G8.1 in de chocolade kleurstelling met kaders en rode bies. Heeft iemand deze ?


Een fotoken van de bewuste loc.



Schoon machien ??.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

argilla

#1
Neem hier eens een kijkje misschien helpt het.
http://users.edpnet.be/Saraan/SaraanMaterieel_S81.html

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

#2
Op mijn site Saraan, staat dacht geen foto van een type 81 in bruine uitvoering. Maar ik dacht me te herinneren toch ooit een foto te hebben gezien (zw natuurlijk), maar ik zit nu in Spanje. Bij mijn terugkomst, zal ik eens in mijn fotoboeken duiken.

Ik zal in elk geval dit project met veel interesse volgen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#3
Heb een foto in het boek van trix, marklin over de types 60, 62, 64 en 81.
Op blz 99 staat een foto van de 8463 van september 1940.
Aan de nr plaat te zien (de achtergrond) kan die in chocolade zijn want in de groene livrei was die zwart en bij de chocolade uitvoering rood.
De achtergrond is niet donkerder op de zw foto dan het machinistenhuis, maar wel een ietsie pietsie lichter.
De kaders zijn er ook, maar nauwelijks zichtbaar daar het gele van de nmbs livrei duidelijker zou afsteken zoals de foto op blz 103 van de 8332 in 1942. Dat kan op die foto ook afleiden uit de nr op de keteldeur, duidelijk nmbs. Maar een nr op de keteldeur op blz 99 is niet te zien, anders was ik ervan overtuigd ! dus het zou kunnen ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#4
En we zijn vertrokken.
De loc is gedemonteerd.
Wat toen het eerste was dat vervangen werd als de loc's bij de Etat Belge toekwamen ?

DE BUFFERS.

Eerste werk dus de buffers proberen te verbelgischen.
Ik hou dit project graag low cost en het is tot op zekere hoogte te doen.

De buffers (verend) demonteren is een fluitje van een cent. Die zitten vast met een soort circlips (of zoiets).

Fotokes van slechte kwaliteit, maar met uitleg verstaat u het wel (vermoed ik)

De buffers zijn naar Duits model (?) en zijn met aan de voorkant gaten en lijken geperforeerd. Die heb ik opgevuld met secondelijm zoals de linkse.

De twee middenste laten zien dat er aan de achterkant moeren zitten. Die snij ik weg en vijl de zaak bij.

De rechtse is een platte buffer die reeds opgevuld is en bijgewerkt.
Piece off cake !



Nu is de buffer veel te groot.
Aan de achterzijde zit een rand die het samenvoegen van de 2 bufferplaten weergeeft.
Ik heb tot tegen die rand met een speciale spoorkniptang de buffer verkleint en bijgevijld. ook zit er in het middel een gat van 2mm, typisch belgisch.



We zijn goe op dreef. [:D]




Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Binco

#5
Tof project JP![8D]
Jij ook al gebeten door Spoor 1 toestanden .?..
All?, ik blijf volgen hoor [;)]

[:)][;)]

ToThePoint

#6
De buffer wordt bijgeknipt.



Bijgewerkt.



In de bijbel staat dat buffers VOOR WO II gepolierd waren. Men deed dat met staalwol. Er is zelfs een foto van iemand die dat karwei aan het doen is.
Soit ik heb alu folie genomen en die geplakt met secondelijm op de bufferplaat.
Omplooien aan de zijkant, aanwrijven en even wachten.
De linkse is reeds met een mes een beetje bijgesneden. Dit kan ook met een vijl. Steeds van voor naar achteren toe werken met mes dan wel vijl.




4 op een rij. de linkse is met zelfklevende alu folie gedaan maar de lijm zorgt ervoor dat er toch oneffenheden blijven.

Ik merk ook dat de rechtse het gat in het midden kleiner is. Dat ga ik straks eens onderzoeken.





Even op de tender presenteren !



Nu dinner time.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#7
Sjieke dingen !
Waarom zilverpapier opgekleefd ipv met zilververf een laagje leggen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loco

#8
Jean-Paul

Ik heb nog twee foto's gevonden. Ik vrees echter dat ze beiden in het groen geschilderd zijn in de vooroorlogse periode (WOII) jaren '30. Ik heb geen datum, geen plaats en geen auteur. Ik weet ook niet of ze ooit in een publicatie hebben gestaan. Ze komen uit mijn collectie. Vermoedelijk zijn het foto's van Hesselinck die ik ooit nog ontmoet heb. De foto's zijn blijven liggen en enkele jaren geleden heb ik ze ingescand.







Opvallend is dat de 8646 geen typische schouw heeft. Indien jij meer info hebt over deze foto's dan hoor ik het wel. Ik heb nog geen opzoekingswerk gedaan.

Verder join de I-club.

ToThePoint

#9
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Sjieke dingen !
Waarom zilverpapier opgekleefd ipv met zilververf een laagje leggen?




Verf blijft verf Jean en dat zie je.
Bij spoor 1 is het net zoals in het grootbedrijf, de buffers raken elkaar. Dan is verf er in een mum van tijd eraf. Een laagske metaal zal de tand des tijds beter weerstaan. Allee da hoop ik teminste.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#10
Loco dikke merci he voor de pictures.

De eerste is inderdaad nog de KPEV schildering. Dat zie ik aan de vorm van de cijfers op de keteldeur. Ook zie ik geen nr plaat op de tender noch het machinistenhuis. Het lijkt of de messingplaten er net zijn afgehaald en daarom gok ik op de jaren 1920, 1925 maximum.

De tweede foto heb ik al wel eens gezien en was mijn beste kandidaat ivm de omvorming totdusver. (ik zoek straks eens op waar ik die gezien heb)

Die lok is in chocolade volgens mij.
Bij de etat belge stond in eerste instantie de loknr op de tender ( zie ovaal in het midden) Er is een periode geweest dat de etat belge rechthoekige nr platen maakte voor op het machinsitenhuis en aan de hand daarvan kan men die redelijk nauwkeurig dateren die foto. Allee ja tenminste wanneer de loc een revisie heeft gehad.
Kijk aandachtig naar het ovaal op de tender. De achtergrond is beduidend lichter da de kleur van de tender, veel lichter.
En de tender die er vlak achter staat heeft precies gele biezen in de kaders, nmbs ? Ik meen gelezen te hebben dat de etat belge ook eens met gele biezen gespeeld heeft en dan was het een blauwe livrei (of zoiet)

Ik ga eens graven.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#11
@LOCO

Hoe wist u dat het de 8646 is op de 2de foto ?


Gevonden !

Foto 2 staat in de bijbel vol:2 blz:65.
Er staat bij vermeld.

8646 van Schaerbeek, ex 5794 Essen (hanomag, 1917) toekomstige 81.546.
Gestationeerd in zijn depot op 6 april 1931. Zij is voorzien van westinghouse remmen, een herverwarmer Knorr, en zoals alle type 81en voorzien van een tender type 31 van 17m?. Zij werd buitendienst gesteld te Monceau in oktober 1966.

Wat ik me ook meen te herinneren is dat Dambly stelt dat wanneer ze hun eerste nummer toegewezen kregen (de oorlogschade loc's) dat niet enkel dat nummer werd aangebracht, maar dat ze ook in chocolade werden gezet. Dat zal dan een simpele livrei geweest zijn zonder kaders.
Ik zoek dat terug op want heb dat enkele dagen geleden gelezen.



Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#12
En we knutselen verder.

De onderkant van loc en tender is zwart, eveneens de wielen.
Dat ziet er dus al goed uit.
Echter het aandrijfwerk is op het model een beetje te veel bling bling naar men goesting.

Dus de zaak in de natriumpersulfaat (had die nog staan van toen ik de messing etste voor de seinbrug).
Was een idee van mij nadat de zaak 24 uur in de aceton gelegen had.
Op dat idee kwam ik toen ik tijdens de werken aan de seinbrug vaststelde dat na 2 a 3 weken messing die in de aceton gelegen heeft er ruw en een beetje aangevreten uitzag. Maar niet dus na 24 uur.

Na een minuutje of zo in de natriumpersulfide oplossing komt dat er zo uit zoals de bovenste mechaniek.
De 2 drijfstangen van de wielen zijn reeds na behandeld met een wash van donker grijs en het rood is ingelegd. ( na droging van de mechaniek eerst alkyde satijnvernis zodat de acryl verf goe pakt).

Laten drogen en later ga ik dit afwerken met nog eens een alkyde satijnverniske.
In ieder geval is de bling bling weg !

Enjoy

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#13
Jp, je neemt het wel grondig aan !
Mooi resultaat !
Ik blijf volgen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#14
Ik volg ook [:p] gepolijste buffers, chemisch geweatherd stangenstelsel, ... knap [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw