Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons

Gestart door ToThePoint, 01 augustus 2012, 22:08:45 PM

Michiel

Het biezenwerk is werkelijk perfect! Ik wist dat het zo moest, maar in schaal N was het werkelijk onmogelijk. Wat je hier toont is uit de kunst. En de glans is ook helemaal goed gekomen. Vakwerk!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

De biezen zijn 0.5cm op schaal 1/1, in N is dat 0.03125mm of zoiets. Das idd wel heel dunnekes. Deze op schaal 1/32 zijn deze 0.156mm en dat is nog te printen.
Schaal N biezen is niet te realiseren volgens mij. en moest het wel lukken vrees ik dat ze niet waarneembaar zijn met het blote oog.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Vandaag geprutst met de nummerborden.
Tevens is mijn vermoeden bevestigd ivm de positive 20.
Een jaar geleden of zoiets in het TSB draadje maakte ik een seinbrug.
Ik had eerder al eens geëtst met natriumdinges en had dat ongeveer toen 1,5 jaar staan.
Wist ik toen veel dat dat vervalt (heb nog FE... staan vanover 30 jaar en dat spul werkt nu nog als men het verwarmt !)
Toen ik de eerste delen van de seinbrug etste was dat dus in vervallen etsmiddel. De messing met positive 20 zat 6 uur in 50 graden en veel was er niet weggevreten. Op zich niets speciaals, maar de resterende positive 20 zat goed vast op de messing en het resultaat was bevredigend. Toen ik een week later nieuwe onderdelen etste was dat alles behalve goed. Net bruikbaar. Allemaal putten en de positive 20 was op vele plaatsen gelost.
Aangezien ik de messing zelf behandel leg ik de messing met vers gespoten positive 20 in een oven van 70 graden voor een kwartier zoals op de verpakking staat.
Ik had het vermoeden dat de lak dan wel handdroog is naar niet uitgehard.
Dus ik deed weer die 15 min en ontwikkelde dan de messing.
Na het ontwikkelen legde ik de plaat terug in de oven voor +- 3 uur want de lak ruikte nog na die 15 min en dat betekend dat de vluchtige stoffen nog niet uit de lak zijn, maw niet uitgehard.
Na een uur ruikte het nog. Na 3 uur niets meer.

Heb wel moeten retoucheren omdat er een fout zit in de transparant, maar geen erg, moet toch nog bijvijlen.

Ziehier de picture van het resultaat van zelf fotogevoelig gemaakte messing met positive 20.



Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Brrrr ... één van mijn frustraties: dat etsen ...

Als ik-heb-er-ooit-eens-mee-gesmost-en-zou-dat-graag-goed-kunnen etser lijkt me je resultaat wel deels bruikbaar uit.  Neen?
En dat met zelf fotogevoelg gemaakte messing ...

Wat zijn die zwarte plekjes?  Doorgeëtste plaatsen?

JP, ik kijk geïnteresseerd naar je verdere ontwikkelingen  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Neen Jean er is NIETS door geëtst, god zij dank ! want dat is niet makkelijk op te lossen met zo een messing nr plaat.
Nee dat is waar ik geretoucheerd heb die zwarte verf.
Daar was de positive 20 weg na het ontwikkelen omdat de transparant daar een fout heeft.
Ook was er stof in de positive 20 gekomen of een stukske vuil en dan dekt dat niet 100%.
Maar het resultaat is vakwerk en ben dik tevreden.
Op het eerst zicht is er GEEN overbodige etsing.
Mja etsen is weer opletten he Jean.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steven123

Prachtig werk die etsen!  ;)
Ik maakte vroeger al een paar keer elektronische printjes met kalkpapier op die manier, stomweg nooit aan gedacht om dit voor modelbouw toe te passen.  :D  Mijn etsmiddel is blijkbaar wel verloren gegaan (na een paar maanden een gat doorheen de fles gesmolten...)

Veel succes, ziet er echt heel mooi uit!
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

Citaat van: ToThePoint op 13 september 2012, 22:43:12 PM
... Maar het resultaat is vakwerk en ben dik tevreden. ...
Ik buig deemoedig het hoofd, en kijk met uiterste interesse verder  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Net de nummerborden opgekuist en geschilderd.
Er is geen enkel, maar dan ook geen enkel etsing gebeurt die niet plaats mocht vinden.



Na het plaatsen van de nr borden was de lok klaar. Echter heb ik het in men hoofd gehaald om de kolenbak nog aan te pakken en ook briketten te voorzien. En die tender is ei zo na af. Tja lomp kieken da ik ben LOL.

P.s.

Weet er iemand wat de afmetingen waren van "briketten" ?
Moderne briketten zijn vermoedelijk van een ander formaat.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#68
Hier zene kik met de mosselen ! a nee da was gisterenavond.

Opnieuw voor mij:

Hier is em hier is em.














Op zelf gemaakte rollen draait die perfect.

Filmke kijken ? HIER

Nog enkele details zoals de briketten (nog steeds geen info erover  ??? )
Een machinist en stoker toevoegen.
De machinist heb ik ergens gelegd en weet verdorie niet meer waar, een stoker was niet bij de lok dus zal daar iets anders voor moeten verzinnen.
Nog wat spelen met de esu loksound v4 want het is nog niet helemaal naar men zin.
Soit in grote lijnen is die in orde en loopt het project aan zijn eind.

Heeft er iemand een spoor 1 baan om de lok eens te testen ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Hallo kroket !  Sjapoo, JP.

Zeer mooie schildering, mooie leidingen, mooie nummerplaten (ja toch?), ... enfin, bijna perfect !
Alleen die ballast, wat grofjes uitgevallen, zo onder die sjieke rails  ;D ;D ;D

Machinist kwijt?   Al ik de vuurhaard gekeken ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kees-Jan

Mooie ombouw.

Zoek eens op het Duitse spoor 1 forum daar verkoopt een firma briketten.

Je kunt de lok toch bij de verkoper laten "bollen".

Mvg

Kees-Jan


ToThePoint

 ;D das een goei Jean, nee das de keukentafel  :P

Ik ben heel tevreden over de ombouw alhoewel ik toch graag enkele details anders had gezien, maar soit het zal zo dienst moeten doen. Ik ga niets meer veranderen.
De machinist is ondertussen boven water gekomen. Het is een gekend figuurtje van marklin dat bij al hun spoor 1 loks geleverd wordt. Heb dat ondertussen een andere houding gegeven en de pet bijgewerkt alsmede van een ander kleurtje voorzien en de machinist is reeds geplaatst in het stuurhuis.
Ook heb ik de tender eens bestudeerd en ik heb daar wel geluk mee. De verbouwing zal een fluitje van een cent zijn want het ganse kolengedoe is eigenlijk een deksel dat los in de tender zit. Dat is strakskes dan ook weer al aangepast en dan nog enkel een stoker versieren !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Citaat van: Kees-Jan op 14 september 2012, 15:59:30 PM
Mooie ombouw.

Zoek eens op het Duitse spoor 1 forum daar verkoopt een firma briketten.

Je kunt de lok toch bij de verkoper laten "bollen".

Mvg

Kees-Jan

Ik zal eens kijken ivm die briketten. Ik sta op het punt de tenderlading te veranderen !

Euh bij de verkoper ? Mja dat zou kunnen. Als die al uitgepakt is tenminste.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steven123

Zeer mooi resultaat!  Zeker een geslaagde ombouw zou ik zeggen  ;)
Succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

GVL

Prachtige ombouw.
Straalt altijd klasse uit, die chocolade livrei.