Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Zoldertreintjes nieuwe baan

Gestart door Ludwigdc, 31 juli 2012, 17:30:18 PM

evan

Leuk sfeertje en mooi uitgewerkt.  Ook al zijn de bakstenen wat aan de grote kant... zo zal het beter visueel overkomen.

Die golving in het dak is nog zo geen ramp.  Als je zulke daken ziet, zijn ze allemaal wat ingezakt of gedeukt.
@Jean,  jij echter mag geen krom dak hebben op Turnhout NEEB ;D ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#16
Citaat van: evan op 19 november 2012, 22:15:43 PM
...@Jean,  jij echter mag geen krom dak hebben op Turnhout NEEB ;D ;) ...
Ohow ...  Not fair, zunne ... :-[ >:( :o ::) ;D ;D  Let's wait and see  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ludwigdc

Ewel ja, het dak dat iets doorhangt, was oorspronkelijk de bedoeling niet, maar ik twijfel zelf nog als ik het aanpas of zo laat. Zoals Evan verwoord in de realiteit zie je hier en daar ook wel een schuin aflopende of doorgezakte dak.
Persoonlijk hou ik ook wel liever van de Franse ( of waalse) nonchalante dan de Nederlandse koele strakheid in het huizenrijk. Maar zoals ik zeg ik ben er zelf nog niet uit. :-\
Hier en daar is de grijse verf ook een beetje weggesleten van de kopse betonnen stenen, boven de ramen van het café. Dat is door de gevel op zijn kant te leggen bij de verdere bouw, dat zal ik wel op het laatste retoucheren . ;)

Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Ludwigdc

Mijn café is veruit afgewerkt, daar er een interieur aanwezig is heb ik ook lichtjes in verwerkt.
Heb ondertussen ook al bouwplaten, waaronder bakstenen, van Auhagen aangeschaft. Daar zit ook gevarieerd hoogteverschil in het metselwerk.







Het is maar na de foto op de pc te bekijken dat ik zag dat die caféganger zijn biljartstok heeft laten vallen, ..... al een glaasje teveel opzeker !! :o







Niet simpel om met mijn eenvoudig cameraatje het licht van de gevelreclame er deftig op te krijgen. Ziet er in werkelijkheid beter uit.  :-\





Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Binco

Licht fotograferen is altijd moeilijk!
Maar je huizen zien er niet slecht uit!
Heel tof gedaan  ;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Zeer knap gedaan Ludwig !
Mooie schildering, en natuurlijk interieur.
Sommige Preizerkes blinken wat, maar dat zie je waarschijnlijk niet (behalve op deze fotos)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Jurgen

Proper caféke. Hoe zit het met het rookverbod?  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steam.N

Citaat van: Jurgen op 09 januari 2013, 22:54:50 PM
... Hoe zit het met het rookverbod?  ...

Goed idee !  Bouw een rookgenerator in, en zorg voor een dikke rook-mist  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Zeer geslaagd hoekcafé, Ludwig!
Welke dakpannen gebruik je?
Groeten.

Ludwigdc

#25
Bedankt voor de positieve reacties, dat motiveert mij om niet stil te zitten. :D

Steam.N : De rechtstaande figuurtjes zijn Preizerkes uit een witte product doos en zelf geschilderd. De zittende heb ik uit zo'n zakje van 500 stuks om je rijtuigen te bevolken ( op den Expo in Mechelen gekocht ) en dit zijn al geschilderd. Ik veronderstel dat het deze zijn dat je bedoeld. Op mijn baan gaan die huizen op een +/- 90cm van de rand afstaan, dus veel van wat je nu op de foto's ziet zal op de baan minder opvallen.

Dit doet mij terugdenken aan een voorval dat ik jaren geleden had met mij vrouw.
Ik had mijn eerste doosje witte Preizerkes gekocht en was net begonnen ze te schilderen
Toen mijn vrouw zij dat ze dat ook wel eens wilde proberen. Ik natuurlijk direct enthousiast plaats gemaakt en alles klaargezet voor haar, en beiden waren we vertrokken met ons schilderwerk. Ik vertrouwde op haar vrouwenkennis kwa combinatie en keuze van de kleuren en controleerde dan ook haar doen niet.
Na een tijdje zij ze dat ze het raar vond dat bij mij de ventjes rap droogden en bij haar niet. Eerst keek ik dom op, en toen viel mijn frank ( er waren toen nog geen euro's), :o ::)
Van de goeie 60 kleuren dat ik staan had waren er 8 tal ( vooral felle kleuren ) glanslak.
En ja die had ze nu net gebruikt. Dus beschik ik nu over een setje Preizerkes in regenpakjes. Ik heb haar toen geen verwijten gemaakt, k'was al blij dat ze enige interesse toonde, maar het schilderen is eenmalig gebleven. :(

Jurgen : Ja rookverbod, had er niet bij stilgestaan. Mijn voorkeur van treinen en sfeer gaat naar tijdperk III, dus laten we zeggen nog geen rookverbod, want anders moet ik nog enkele Preizerkes met asbak aan de voordeur plaatsen.

GVL : De dakpannen zijn van goovermodels, ze imiteren de meest voorkomende vlaamse dakpannen type pottelberg volgens mij het best.
Ik heb er nu ook aangeschaft van Auhagen, komen kwa model dicht bij de pottelberg, maar iets groter.
Nu er bestaan meerdere afmetingen en modellen van dakpannen.
In realiteit zijn ze ook niet allemaal even groot, vergelijk maar de daken.

Ludwig
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Johnnytrein

Als ik dat cafe zo eens bekijk krijg ik goesting in ne frisse Jupiler en wil dan ook een biljarke doen.  :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Wat jammer van de grote bakstenen, maar je gebruikte kleuren maken veel goed  8)
Het interieur en vooral de verlichte "jupiler" vind ik erg knap  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwigdc

Yep allemaal, nog eens de tijd genomen om te posten.

Een tijdje terug aan een volgend rijhuis begonnen, gebaseerd op een gevel waarvan ik een foto op een immosite gevonden had.
Alles terug mooi uitgetekend, maten en verhouding terug afgeleid van een baksteen op de foto.
Deze keer een gevel met erker op het eerste verdiep. De bakstenen plaat is deze keer van Auhagen.



Tot nu toe maakte ik mijn raamlijsten en kaders met evergreen strips, maar had bij dit ontwerp al mijn twijfels of dit hier de beste werkwijze zou zijn. Om daar zeker van te zijn ben ik maar direct met het moeilijkste stuk uit de raamconstructies begonnen "de erker".
Het was al direct duidelijk dat om alle profieltjes goed recht bij elkaar te houden er een ondergrond
nodige was. Dus direct al een glazen achterwand voorzien en alles daarop gelijmd. Dit gaf direct een
stevige constructie aan het geheel, maar het was voor mij te fijn om zonder zichtbare lijmsporen op
het glas ( doorzichtig plastic) te werken. Laat staan dat het nog geschilderd moest worden ook.









Dus het moest op een andere manier, daar ik al vertrouwd ben met de etstechniek koos ik direct voor deze manier. Tot nu toe had ik altijd met messing platen geëtst, ondertussen had ik een tijdje stilgelegen maar ontdekte dat er nu ook vlot nieuwzilver platen verkrijgbaar zijn. Dus is dit hier mijn eerste ervaring met dit materiaal. En de eerste keer dat ik ramen maak voor in een gevel.
Het is alvast steviger dan de messing waardoor je fijnere dingen kan maken. Belichtingstijd is hetzelfde als voorheen, enkel het etsen duurt wat langer en hier word het etsmiddel bij gebruik geel, waar voorheen bij het etsen van messingplaten het etsmiddel blauw werd.
Ik heb de ramen heel correct moeten uittekenen zodat alles goed zou passen,  vooral de bogen, daar de gevel al gemaakt was.













wordt vervolgt,

Groetjes
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

SuSke

Toch wel een prachtig resultaat
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.