Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

... Sint-Maarten... schrootverwerking... in progress

Gestart door mnieuwlaet, 27 juli 2012, 17:35:10 PM

mnieuwlaet

#15
een eerste test met het schilderen, een grijze (iets te donkere) kleur gekregen. Zal de kleur behouden voor de voegen, en de vlakken lichter maken.





de baksteenmuur heeft nog geen bewerking gekregen.

mnieuwlaet

Nu dat mijn modelbouwruimte afgewerkt is kan ik weer 'her'beginnen  ;D
Tijdens al dat schilderen en schuren staat het creatieve brain niet stil... enige probleem is dat er veel uiuit
kwam en er nogal wat half begonnen dingen dienen te worden afgebroken.
Te veel ideeen dus die moeten geordend worden.
Wat wil ik.! Een haven, een station middelmatige grote eigenlijk zot van kopstation mr
dan moet ik keerlus voorzien, huidig tijdperk, schrootbedrijf,
Wat heb ik:  6 m op 2,3 m dus geen te diepe modules een 65 cm, peco code 100 flexrails.
Zal eens een schets van d baan, lijntek. Online zetten.

ERVIN

Je hebt leuke wensen Maarten , die keerlus mag geen probleem zijn hé , ik heb zelf 6 keerlussen in mijn baan zitten , er zijn mooie modules om die te overbruggen.
Dus ga je dromen achterna , probeer veel dingen uit , en op een dag zeg je " Yes " dat is het  !!!!  ;)

Veel succes.

Michiel

Ik heb ook een zwak voor kopstations. En zoals Erwin al zei, een keerlus hoeft geen probleem te zijn. Op 6x2.3m lijkt me een kopstation met haven goed te kunnen passen, dus vrij realistische wensen, lijkt me. Laat je baanplanschets maar eens zien. Ik zit er klaar voor.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mnieuwlaet

Hier is de eerste schets waarvan ik al een deftig gevoel heb. Ik wil aan de ene kant  eventueel een groter doorrijstation om dan het kopstation weg te laten. Het moet een vlaamse baan worden. Aan de andere kant het kopstation of volledigparadetraject met landschap en kleine scenes.  Het mag geen overvloed worden van opeengepakte sporen.



Hierbij een leeg plan van de ruimte, dit is de start van alles. Ik hou van industrie met veel en weinig verval, onze typische belgische tweetjes, waarvan ik nu de cityrail met veel geluk kan aanschaffen.



Dit is een foto van de basisbakken die ik al op hun poten heb geplaatst. Ze staan ongeveer 120 van de grond en bovenop ligt isolatieplaat van 2 cm.  Ze meten meestal 150 x 64 cm



De sporen of minimale afweking die er al is kan opnieuw verwijderd worden.

mnieuwlaet

Hierzie mijn voorlopig definitief (bestaat eigenlijk niet) aanpasbaar plan.
Ik ga het bovenste deel van het station met de terminal eens uitleggen zo kan ik nog een beetje schuiven om ergens plaats te winnen. Boven het station dat vier a vijf sporen moet krijgen zou er net iets meer ruimte moeten zijn om een huizenrij te plaatsen dan  dat de tekening toont.



dit is een detail van het station



dan hebben we nog rechts en links van de stationsinritten.





Wat denken jullie?

Michiel

Ik vind dit plan er goed uit zien, met een mooie ligging van het station in die weidse boog en door de vele indutrietjes veel rangeermogelijkheden. Maar sta me toe om een paar puntjes van aandacht op te sommen:
- een schaduwstation ontbreekt echt in dit plan. Het idee van "ver weg", en de variatie aan materieel op de baan brengt zoveel meer waarde, dat je volgnes mij het echt wel zu moeten integreren.
- laat een kleine ruimte tussen spoor en muur achteraan, zodat je met wat scenery de aansluiting met de achtergrond beter van uitvoeren.
- de kruiswissel met engelsman links is moeilijk te maken (niet in de handel) en is ook een beetje overkill gezien er vlakbij al een oversteek bestaat bij de aansluiting van het zijlijntje.
- ik denk dat het goed was om het (te) grote kopstation niet uit te voeren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Hou er rekening mee dat je voor je wisselstraat véél meer lengte nodig hebt dan je getekend hebt  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mnieuwlaet

De wisselstraten zijn inderdaad niet op maat! Ik ga ze daarom uitlegen en mee schuiven. Er zou een sleep van  max vier rijtuigen met loc aan perron moeten staan, zou ongeveer toch een twee meter perron.
Het kopstation heb ik laten varen  ;) omdat ik anders veel plaats zou verliezen in de smalle ruimte, met keerlussen te maken. En als ik tachtig niet overal onder wil kruipen  ;D.
Aan een opstelbundel had ik ook al gedacht eventueel de terminal verplaarsen nr de andere kant en daar een opstelbundel maken.
Een andere optie is om een bundel te maken achter mijn rug als ik aan de buro zit kan  er dan gemakkelijk bij, kan hem nog aankleden als locdepot.

doomslu

Ofwel eens op maat tekenen, ofwel eens uitleggen zoals je schreef.
Als ik het plan zie heb ik het gevoel dat de ruimte kleiner is dan ze in werkelijkheid is.
Anderzijds zijn de wissels te klein getekend.
Voorts is het zeker een plan met potentieel.
Ik denk ook dat je ruimte hebt om een niveau te zakken voor een echt schaduwstation.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Even iets off-topic: ik zie als titel van dit draadje enkel "Mijn \". Dat lijkt me niet normaal. Waarschijnlijk zitten er een aantal vreemde tekens in de titel die maken dat deze afgekapt wordt op de "\".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mnieuwlaet

inderdaad, zou ik dat nog kunnen veranderen?  zodat het is zoals hierboven.
een schaduwdoorrijstation onder de baan is mogelijk, met klimspiraal of gewoon een zakkend spoor.
In  de plaats van uit het station direct het paradetraject te rijden zou ik kunnen zakken naar het schaduwstation en na een ondergrondse ronde weer boven komen voor een showtje (paradetraject).
een diameter van 120cm is klein voor een klimspiraal zeker?

mnieuwlaet

Ik had hier een tijd geleden sporen gekocht van iemand. Allen peco code 100  enkel heb ik enkele gebogen wissels met beaties op ofzo, is dat ook peco of komt dat iemand bekend voor.

mnieuwlaet

hip hoy, ik heb reeds de wisselstraat aan de rechterzijde van het station gemaakt. met een lichte wijziging zodat er niets op de scheiding van de modules ligt! Beter voorkomen dan genezen. (fotos zullen volgen)
Uit logica is de verloopwissel van spoor 4 naar spoor 3 voor het kruis geplaatst anders heeft hij niet veel nut.
De perrons zullen een 6 a 7 breed zijn, tussen de sporen en aan het stionsgebouwtje.
Het andere perron onderaan spoor 4 en het doodlopend spoor is maar een 3 a 4 cm.

OlivierV

Maarten, een schaduwstation is toch perfect mogelijk?

Ik zou dan in de bocht die op de ene tekening in de linkerhoek ligt (dus de trein een stukje laten paraderen en dan in een spiraal laten duiken).

Via die spiraal naar het schaduwstation onder het echte station (zo liggen er ook een eind niet zichtbare meters) en dan misschien van je spiraal een viersporige spiraal maken oftewel er nog een bij zetten in de buurt van waar je laatst ondergedoken was terug bovenduiken/komen.

Groeten,

Degene die eens gaat beginnen studeren.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan