Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Draaivragen

Gestart door conducteur, 25 juli 2012, 23:02:10 PM

conducteur

Ik heb een beperkte ervaring draaien van op school, en zou moeten volgende twee werkstukken maken op een draaibank:

imghttp://www.treinbaanrian.be/stift.jpg/img
imghttp://www.treinbaanrian.be/stifthouder.jpg/img

Het moet een soort centreersysteem worden. De stift moet mooi in het gat van het ander deel passen. Daarom wou ik nog eens nagaan aan bij 'experten ter zake' of dit de goede waarden zijn die ik onthouden heb:

snijsnelheid snelstaal 30m/s, hardmetaal 80m/s, toerental= 1000*snijsnelheid:(pi*diameter), Aanzet max 1mm in s235, Voeding (indien aanwezig): 0.2mm per omwenteling voordraaien, 0.1mm/omwenteling nadraaien?

Draairichting (gezien vanaf de losse kop), voor langsdraaien tegenwijzersin, vlakdraaien en boren/ruimen/... wijzersin?

En dan heb ik nog een probleem om dat op te spannen: 4mm lijkt mij zeer weinig. Zal ik dan moeten werken met een langer stuk staal en dan afsteken? Is dat niet gevaarlijk met sommige banken, of valt dat altijd verticaal in de spanenbak?

EDIT: zie dat er op tekening nr 1 bij de maat van 6mm nog een tolerantie moet.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#1
citaat:
Geplaatst door conducteur

En dan heb ik nog een probleem om dat op te spannen: 4mm lijkt mij zeer weinig. Zal ik dan moeten werken met een langer stuk staal en dan afsteken?
Je moet in ieder geval werken vanuit een langer stuk staal. Je kunt afsteken, waarbij ik het laatste stukje met een laag toerental zou doen, om te voorkomen dat het werkstuk door de kamer vliegt.
Je kunt ook afzagen, en dan iets ruimer dan die 4 mm. Dan omdraaien en dan het linkervlak (wat dan dus rechts zit) afdraaien.

Op de rest van je vragen heb ik geen antwoord. Met toerentallen doe ik gewooon wat het beste aanvoelt, en met passingen heb ik geen ervaring.

Frank_N

#2
"EDIT: zie dat er op tekening nr 1 bij de maat van 6mm nog een tolerantie moet."

En dat is juist belangrijke informatie, Rian,
Moet het een schuif of krimp/pers passing worden?
Wat is de relatie tussen de 2 onderdelen?
H7 (volgens ISO) suggereerd een krimp-passing, met 12 tot 15 micron.(=grofweg anderhalf-hondertse milimeter) Dat betekend dat het gat kleiner is tov. de as.
De informatie die verder (buiten nog de overige toleranties) in de tekening ontbreekt is de mate van afschuinen (kantjes breken) aan de einden van je sneden.

Het is ook niet ongebruikelijk verschillende passingen te combineren.......(H6-P7 bijvoorbeeld, afhankelijk van het doel, en de gebruikte materialen)

Het lijkt me het beste advies beide onderdelen (afzonderlijk) in 1 opspanning te maken, teneinde een onvoorwaardelijke concentriciteit te waarborgen.

Wat de snijsnelheden betreft, daar kan ik je geen advies in geven omdat niet bekend is om welk materiaal het gaat. Ook geef je niets aan over de oppervlakte gesteldheid na bewerking.
Hier kun je iets vinden over de oppervakte gesteldheid: http://www.it.fnt.hu.nl/~rplas/tt/WTBTEK%20Week%205.pdf

Gezien de waarden die je opgeeft zou het bv. messing of automatenstaal kunnen zijn, ben daar echter niet zeker van.

Hoewel je waarschijnlijk niks aan hebt: Als ex= professional zou ik dat op gevoel doen, en dan met HSS (zelf geslepen) beitels.

Groet van Frank

conducteur

#3
Het moet een losse passing zijn: de pen die 6mm gedraaid moet worden moet in het gat van 6 H7 passen zonder dat daar veel speling op zit.

Dan wordt dat 6H7/6h8, denk ik?

De bedoeling is dat die twee stukken gaan dienen in modulebanen als centreersysteem om twee modules uit te lijnen ten opzichte van elkaar.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#4
citaat:
Geplaatst door conducteur
De bedoeling is dat die twee stukken gaan dienen in modulebanen als centreersysteem om twee modules uit te lijnen ten opzichte van elkaar.
Dan heb je er veel nodig, en zou ik een manier zoeken om in serie af te draaien.
Denk ook aan de manier waarop die pen en centreergat aan je modulekoppen worden bevestigd. Gaten voor houtschroeven?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#5
Ik zou die 6mm pen op het eerste stuk niet draaien maar er ook een 6H7 gat in maken (een 6H7 ruimer ga je toch nodig hebben).  In dat gat steek je dan een geslepen 6 mm pen (eventueel gekleefd met locktite).
Groetjes, Peter


conducteur

#6
Is dat ergens verkrijgbaar zo'n 6H7 pen? Of moeten we dat dan ook zelf maken? Anders is het wel een toffe oplossing.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#7
Rian, geslepen assen zijn heel vlot verkrijgbaar.  Ik zou wel de passing eens moeten opzoeken.  Ik geloof dat je voor een asgat H7 voor een glijpassing een geslepen as H9 moet hebben (ben niet heel zeker).

Een as draaien met dergelijke tolerantie is voor een onervaren draaier onbegonnen werk (daarom dat ze geslepen worden).  Een gat 6H7 boor je 5.90 en met een 6H7 ruimer ruim je manueel het gat.
Groetjes, Peter


conducteur

#8
En zijn dat geharde stalen assen? Ik zou dan de assen langer maken dan de twee stukken samen, en er al schroefdraad op maken. Dan heb je geen gaten meer nodig om ze op de modulebakken te bevestigen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#9
Schroefdraad trekken op een geharde stalen as?  Veel plezier ermee [;)]
Die assen bestaan in alle materiaalsoorten, van aluminium tot inox.
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

#10
Even los van de vraag hoe je zulke paspennen moet maken, waarom ga je eigenlijk met paspennen werken?

Ik vind dat eigenlijk overbodige hig-tech. Het nadeel is dat je niks meer kan corrigeren. Als er op railniveau iets niet helemaal past kan je er niks meer aan doen, zeker niet als je met een H7 passing gaat werken die maar iets van 20 micron speelruimte laat.

Ik werk zelf altijd met 6 mm slotbouten in gaten van 7 mm. Dat is veel makkelijker te maken en je kunt nog iets corrigeren. Moeren vast draaien en het kan geen kant meer uit.

conducteur

#11
@Klaas: we zijn op zoek naar een systeem om modulebanen snel en efficient op te zetten, zonder dat we daarbij de modulen elke keer moeten afstellen. Nu werken we ook met bouten en vleugelmoeren, maar daar zit teveel speling op.
@Peterc: Uiteraard weet ik dat je in gehard staal niet/nauwelijks kan werken. Daarom was het juist mijn vraag: zijn dergelijke assen gehard of niet? Maw kun je er nog schroefdraad op snijden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ardjoena

#12
Amaai,wa is da allemaal,[:D] Over hoeveel stuks spreken we eigenlijk?

Dirk
 

PeterC

#13
citaat:
Geplaatst door conducteur

@Peterc: Uiteraard weet ik dat je in gehard staal niet/nauwelijks kan werken. Daarom was het juist mijn vraag: zijn dergelijke assen gehard of niet? Maw kun je er nog schroefdraad op snijden?


Rian, ALLE materiaalsoorten, dus ook ongehard!
Maar ik zou er toch niet zoveel moeite voor doen.  Je hout leeft ook en zal veel meer speling geven dan een bout en een moer [^][^][^]
Groetjes, Peter


conducteur

#14
citaat:
Geplaatst door PeterC

citaat:
Geplaatst door conducteur

@Peterc: Uiteraard weet ik dat je in gehard staal niet/nauwelijks kan werken. Daarom was het juist mijn vraag: zijn dergelijke assen gehard of niet? Maw kun je er nog schroefdraad op snijden?


Rian, ALLE materiaalsoorten, dus ook ongehard!
Maar ik zou er toch niet zoveel moeite voor doen.  Je hout leeft ook en zal veel meer speling geven dan een bout en een moer [^][^][^]


We kunnen het eens proberen. Werkt het niet, dan naar een andere oplossing zoeken.
citaat:
Geplaatst door ardjoena


Amaai,wa is da allemaal, Over hoeveel stuks spreken we eigenlijk?

Dirk



Weet ik veel, het ideetje moet ook eerst werken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum