Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

digitaal maken wissels en overwegen voor beginners

Gestart door luc037, 25 juli 2012, 11:53:41 AM

luc037

hallo, ik heb via hier een digitale startset gekocht van roco, de set digitaal is cool. heb er nu set c en d ook bij gekocht en wil nu de wissels en de overwegen via een kastje bedienen(al dan niet met of zonder draad) zou er iemand kunnen zeggen wat ik daarvoor best aan kan schaffen? ik heb gelezen dat je stukjes bij kan kopen om op de wissel zelf te zetten, werkt zoiets goed? en wat heb ik dan nodig van kastjes of stroom, ik heb echt geen flauw idee. alvast bedankt
groetjes luc

conducteur

Je roco startset is een zeer goede keuze om mee te beginen, alvast veel plezier ermee en ook met de toffe hobby. Welkom hier op het forum.

Als je je wissels elektrisch wilt schakelen heb je een apparte transformator nodig om je wissels te voeden. Die transformator maakt van 230 volt uit het net een veilige spanning om mee te werken. Bijna elk treinmerk heeft er wel een in het gamma.

Dan moet je nog de keuze maken:
wil je de wissels schakelen met de centrale die je in de startset gekocht hebt, of analoog met knoppen? Ik raad je aan om dat analoog te doen, digitaal via je centrale kost je dat handenvol geld.
Digitaal is enkel nuttig als je je treinbaan ook via de pc aanstuurt.

Dat kan met schakelkastjes van BV viessmann, maar als je kunt solderen zou ik zeker zelf een synoptisch bordje maken met knopjes uit de electronicazaak.

Het is je eigen keuze om met die geoline sporen te werken, maar ik zou die zeker vervangen door fleischmann profi rail, of peco code 100.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

luc037

moet ik dan enkel die transfo en schakelkastjes kopen als we dat analoog gaan doen? heb ik dan niks extra nodig voor de wissels zelf?
ben net wel een paar boeken gaan halen in de bib voor wat informatie. moet ze nog wel doornemen.

evan

Hoi Luc,

Als ik me niet vergis heb je in die startset van Roco De Geoline sporen zitten.  Die wissels in de uitbreidingsets zijn inderdaad enkel handbediend, maar zoals je reeds zag zijn ze uit te bouwen met een motortje van Roco.

Dan rest er inderdaad de keuze om deze motortjes via een extra transfo en een schakelkastje te sturen of de wissels digitaal aan te sturen.

Voor de digitale keuze zijn er twee opties:
De Roco inbouwdecoders gebruiken.  Dat is inbouw in de wissel zelf en heb je geen bedrading extra.
Een decoder van een ander merk gebruiken (vb: ESU, Lenz, Uhlenbrock, ...), maar dan plaats je de decoder ook apart en moet je de bedrading tussen een extra transfo, decoder en wissels nog voorzien.

Alvast succes met je zoektocht!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

luc037

bedankt voor de reactie conductuer en evan, ben ik weeral iets wijzer. ik ga voorlopig starten met analoog en deze sporen aangezien ik hier al set a-b-c-d van heb nu. kan ik later eventueel nog veranderen als ik nog groter ga.

conducteur

Het spoor dat je nu hebt, is van goede kwaliteit, maar niet erg realistisch. Veel plezier ermee! Daarom...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

luc037

nog een vraagje, als ik mijn wissels nu analoog leg, moet ik dan nog iets anders aankopen behalve kabel, schakelkast en een aparte transfo? heb vandaag nog wat op internet aan het zoeken geweest en boeken gehaald in de bib maar staat niet echt veel in. wil er iemand me daar een beetje mee op weg helpen?
thanks

conducteur

Als je het analoog wil doen:

De wisselaandrijving, een transfo, en een schakelkastje, en draad (en misschien enkele stekkertjes, maar die zijn meestal bij bijgeleverd in de verpakking van de kastjes.). Liefst drie kleuren: een voor de - (bruin bv), een groene (wissel rechtdoor), en een rode (wissel afbuigend).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Welkom bij onze hobby, Luc [;)]
Let er bij je schakelkastje goed op dat de schakelaars geschikt zijn voor je wissels.
De wisselmotoren bestaan uit twee magneetspoelen, en als die te lang stroom krijgen branden die door en is je aandrijving om zeep.
Je moet drukknopjes hebben die stroom doorlaten zolang je ze ingedrukt houdt, en onderbreken zodra je ze los laat.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

luc037

bedankt voor de antwoorden, ben ik weeral een hele stap verder.
groetjes luc