armseinen NMBS

Gestart door vyncky, 23 juli 2012, 13:03:55 PM

vyncky

Na wat geoefend te hebben met solderen, ga ik stilletjes aan beginnen met de armseinen van pb-messing.
Na wat gezocht te hebben op internet, heb ik al enkele seinen kunnen plaatsen:
IMGhttp://i248.photobucket.com/albums/gg194/YannickDV/vraagseinen.png/IMG
nu mijn vraag:
Op het spoor naar Antwerpen stond een stopsein, maar stond dit op het einde van het perron, of ervoor? Ik vermoed dat op het einde v/h perron een sein stond zoals D met een paar honderd meters ervoor sein C. Klopt mijn redenering?

De beveiliging van de goederenkoer, heb ik afgeleid aan de hand van enkele tekeningen (uit de doc. van Rixke Rail). Klopt dit met de werkelijkheid?

Alvast bedankt

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Ik ben ook verre van expert, maar geef toch maar mijn visie op de situatie.

Ik ga ervan uit dat men op die plaats op lijn 12 een links rijregime aanhield. In 1920 (tot wanneer?) reed men nooit tegenspoor, behalve bij uitzondering (werkzaamheden...). Signalisatie zal dus louter in de reguliere rijrichting voorzien zijn. Dus:

Komende van links (Antwerpen) en met links rijregime, staat op 60m v??r de wissel een stopsein met rangeersein (type A). (Let wel, dus niet op de plek war jij 'A' hebt gezet, want dat zou bij rechts regime zijn). Een eindje v??r het stopsein met rangeersein (langs links op het plan) staat een waarschuwingssein (C). Normaal is dat min. 800m (dacht ik) maar modelspoortechnisch kan dit minder zijn. Indien dit een erg kort blok is, dan kan je het waarschuwingssein combineren met het stopsein van het vorig blok (sein type B).

Na de wissel op de hoofdbaan (dus rechts ervan, waar jouw A staat) staat op een paar honderd meter van de wissel een VAST bord met aanduiding van "limiet rangeergebied". Daar mag man in "kleine beweging" (rangeerdienst) dus nooit voorbij rijden.

En dan ontbreek er denk ik nog 1 sein: als men in kleine beweging zit, moet men er ook uit geraken. Moet er dan nog niet een sein komen op het kopspoor komen, om niet zomaar de hoofdlijn op de kunnen rijden? Daar blijf ik het anwoord op schuldig.

Perrons van haltes bepalen niet onmiddellijk de plaats van een sein, maar wel de gebieden met botsingsgevaar.

Bon, dat was mijn idee ervan. Mogelijk ben ik helemaal fout. Maar dan leer ik samen met jouw hoe het wel moet. [;)]

aanvulling: nu ik er wat over heb nagedacht, zou je een laag stopsein (een rode pannekoek), of eventueel een verhoogd rond stopsein kunnen plaatsen op het uitrijden van het kopspoor.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

citaat:
Geplaatst door Michiel
Komende van links (Antwerpen) en met links rijregime, staat op 60m v??r de wissel een stopsein met rangeersein (type A). (Let wel, dus niet op de plek war jij 'A' hebt gezet, want dat zou bij rechts regime zijn). Een eindje v??r het stopsein met rangeersein (langs links op het plan) staat een waarschuwingssein (C). Normaal is dat min. 800m (dacht ik) maar modelspoortechnisch kan dit minder zijn. Indien dit een erg kort blok is, dan kan je het waarschuwingssein combineren met het stopsein van het vorig blok (sein type B).

En dan ontbreek er denk ik nog 1 sein: als men in kleine beweging zit, moet men er ook uit geraken. Moet er dan nog niet een sein komen op het kopspoor komen, om niet zomaar de hoofdlijn op de kunnen rijden? Daar blijf ik het anwoord op schuldig.




Michiel, bedankt voor het meedenken!
Ik had dit op het net gevonden (Tertre)


(foto's van internet geplukt)

Hier staat het sein achter de wissel. Mijn idee was dat dan het spoor van de koer mee beveiligd werd. Met daarvoor dan een stop/waarschuwingssein wordt het station beveiligd.

citaat:
Geplaatst door Michiel
Na de wissel op de hoofdbaan (dus rechts ervan, waar jouw A staat) staat op een paar honderd meter van de wissel een VAST bord met aanduiding van "limiet rangeergebied". Daar mag man in "kleine beweging" (rangeerdienst) dus nooit voorbij rijden.


Dit ken ik niet. heb je daar toevallig een foto van? of een tekening in een boekje?

Bedankt

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

De situatie zoals op de foto is zeker geen standaard situatie. Uitzonderingen komt men steeds wel tegen, en dit is er dus zo eentje. [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bva25j

Hello,

Gelezn in een cursus van nmbs:
een rood stop signaal moest minimaal 50 meter voor de gevaar punt staan.

Maar in veel situatie waren seinen juist voor de gevaar punt . Er zijn veel voorbeelden. Het was vaak het geval met en overweg juist na het perron.
Het afstand tussen de stop sein en die waarschuwingssein was
voor een horizontale spoor
800m  --- voor een sneilheid minder of gelijk aan 100km/u
1000m  --- voor een sneilheid meer dan 100km/u

Voor een hellend spoor
500m  --- voor een sneilheid minder of gelijk aan 100km/u
800m  --- voor een sneilheid meer dan 100km/u

Voor een spoor naar beneden
1000m  --- voor een sneilheid minder of gelijk aan 100km/u
1200m  --- voor een sneilheid meer dan 100km/u

De waarschuwing sein moest op een afstand van 300 meter zichtbaar zijn.

Als de aftand tussen de waarschuming sein en de stop sein niet genoeg was... Was er iets ander voorzien.

een waarschuming sein  daarna een stop sein en op einde nog een stop sein.

Als een van de stop sein "rood" was , de waarschuwing sein was gesloten.
In u configuratie het zou een oplossing zijn als de overweg niet ver genoeg was van die wissel.

Zoals Michiel gezegt heeft, de sein A moet dus voor de wissel zijn . Anders de rangeer heeft geen zin.

Ik stel mijn propositie voor:
Van antwerpen voor de overweg een D sein of B (hang van die afstand)
Voor de wissel de sein A
Naar antwerpen een sein C ver voor het peron.
Naar antwerpen voor de overweg een sein D

Als jij voorbeelden van seinen wille zien jij kan de volgende link open:
http://block33.skynetblogs.be
of mijne :-) http://www.belimage.be/piwigo

Beno?t


vyncky

Michiel en Beno?t, hartelijk bedankt voor het meedenken! Ik heb, het even samen gevat:
.

Dat van die afstanden is me nog niet 100% duidelijk.
citaat:
Geplaatst door bva25j



Als de aftand tussen de waarschuming sein en de stop sein niet genoeg was... Was er iets ander voorzien.

een waarschuming sein  daarna een stop sein en op einde nog een stop sein.

Als een van de stop sein "rood" was , de waarschuwing sein was gesloten.
In u configuratie het zou een oplossing zijn als de overweg niet ver genoeg was van die wissel.


Ik stel mijn propositie voor:
Van antwerpen voor de overweg een D sein of B (hang van die afstand)



Ik schets even de situatie komende vanuit Antwerpen. Voor het station is het spoor recht (+/- 5km).  2km voor het Station Heide is een stopplaats Kapellenbos. Het baanvak beschouw ik als "vlak" (van Antwerpen naar Heide (21km) stijgt het spoor +/-20m).

De afstand in werkelijkheid tussen de overweg en de wissel was 500m.

Wordt een overweg ook als 'hindernis' beschouwd?
Welke afstand bedoel je? van overweg tot wissel of de zichtbaarheid?

Beno?t, je website, is de moeite! De foto's zijn zeer interessant als bouwvoorbeeld. Ik ga je link op mijn website plaatsen!


Alvast bedankt!

Yannick

P.S. Dit onderwerp is misschien een idee voor enkele artikels in MSM.
enkele situaties beschrijven, zowel vroeger als nu....
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

bva25j

Hello vyncky.

citaat:
Welke afstand bedoel je? van overweg tot wissel of de zichtbaarheid?


Als jij, bijvoorbeeld, de oude situatie van Florenville neemt (bestond tot 2001 denk ik). Voor de brug  op de Semois en de wissels bestond en kandelaar zonder waarschuwing palet op de kandelaar.


De afstand was minder dan 800 meter tussen de stop sein op het einde van het perron en de kandelaar. Meer ... de stop sein was duidelijk zichtbaar van de kandelaar dus geen waarschuwing palet op de kandelaar nodig.

Maar als een van de twee stop seinen gesloten was, moest de waarschuwing sein (voor de kandelaar) gesloten worden.



Op de vorige beeld fig 37 is er nog een andere mogelijkheid maar de principe is de zelfde.

Als de twee stop seinen op een afstand minder dan 800meter waren en een van de twee gesloten was moest de waarschuwing sein (a) gesloten worden.

Maar hier hebben zij op de sein A een waarschuwing palet toevoegd mischien omdat de sein B niet genoeg zichtbaar was.

De sein A (zoals jij overweg) is nuttig omdat een gevaarlijk punt die moet bescherm worden  is aanwezig.

Dus voor jij situatie:



De sein (voor de overweg) is alleenmaar +/- 500meter ver van de sein (op het eind van het perron) en de stop sein (op het eind van het perron) is genoeg zichtbaar vanaf de stop sein (voor de overweg)  ... dus een stop sein D gebruiken voor de overweg is genoeg.

Maar als jij will zeker zijn dat jij geen fout maak ... gebruik maar een sein B.



Ik weet niet als een beetje meer duidelijk was



bva25j

Nu misschien better zicht ...



Ik zal vandaag foto's plaatsen op mijn website van Straitmont (foto's van Alain )met de zelfde "configuratie"...

Hier de sein voor de overweg


hier de volgende sein op het einde van de perron.



Bedankt Alain voor deze foto's
http://www.belimage.be/piwigo

Beno


Gerolf

.. en dus niet met IE8 [|)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bva25j

citaat:
Geplaatst door Gerolf

.. en dus niet met IE8 [|)]



jij kan de plugin downloaden van adobe
http://www.adobe.com/svg/viewer/install/
:-)

vyncky

citaat:
Geplaatst door bva25j

nu simulaties[:)]

Situatie 1
http://www.belimage.be/bati/PSS/scn_heide1.php
Situatie 2
http://www.belimage.be/bati/PSS/scn_heide2.php
siuatie 3
http://www.belimage.be/bati/PSS/scn_heide3.php

!! werkt op firefox;opera;Internet explorer 9;chrome...




Beno?t,

Bedankt voor het meedenken, en de mooie simulaties! Het maakt veel duidelijker.
Als de seinen klaar zijn, mag je enkele foto's verwachten...


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)