Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#1260
Dank jullie wel voor de alweer erg positieve reacties  :) :) :)

Nu ik wat gerustgesteld ben met de mogelijkheid tot het bouwen van de wissels, begin ik aan een kleine studie ...
Vertrekkend van één van de eerste postkaarten die ik vastkreeg, toen ik achtergrondinformatie zocht voor dit NEEB-project ...



Het stationsgebouw is in verre staat van afwerking ...
De sporenhal, waarvoor al enkele elementen gebouwd werden ...
De goederenloods die achteraan de sporenhal piept, is ook al goed gevorderd ...
Het is tijd om een volgende leemte op te vullen ...



Erg onduidelijk, maar enkele duidelijke kenmerken ...
- twee grote drijfwielen, een kleintje ervoor ...
- een typische cabine ...
- een herkenbare reeks boebels bovenop de ketel ...

Hiermee op zoektocht geraakt, en ik Rixke's archieven gebotst op volgende beelden :

]

Erg gelijkend ... misschien is dát de loc ...
Mijn geluk kan niet op:  in hetzelfde archief gevonden :



Alhoewel geen cabine, is die gemakkelijk bij te plaatsen.  De rest zit er dicht genoeg bij, lijkt me ...

Wat ga ik deze dagen doen?
Bovenstaande foto's zijn richtinggevend, maar onvoldoende voor een accurate nabouw.
Dus wil ik nu een styreen-copie maken, om een idee te krijgen van de volumes, onderdelen en bouwmethode.
Als ik thuis kom, maak ik voor de onderbouw nieuw-zilver stukken (ah ja, nu ik kan etsen ...), waardoor ik een stevige onderbouw bekom.
Voor de bovenbouw maak ik hier in styreen de nodige volumes.
Thuis maak ik een siliconen-mal, om een metalen kap te gieten ... (als dat maar lukt, zonder mijn pollekes te verbranden ...)

In die bovenbouw dan de nodige ruimte uitfrezen om een motortje en reductie in te bouwen ...

Dat is het plan ... en komende dagen hopelijk een vlotte studie  ::)
Ik heb alvast de wielen van mijn ScrapYard BR03 loc meegebracht.  Die kloppen qua afmetingen ...
Maar die loc ga ik later terug in mekaar boxen.
Dus wie een BR03 heeft waar ie vanaf wil ... geef maar een seintje  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Jean, je ambitie kent echt geen grenzen ! We blijven enthousiast volgen.

railrunner

Jean,

Ben net terug uit verlof en heb uw topicje even verder doorgenomen om bij te blijven.

Helaas kan ik uw foto van uw wissel(s) niet zien.  Ga je werkelijk uw forummodules in finescale code 40 maken?  Heeft zowel voor- als nadelen.  Was dit ook al eens aan het bekijken voor mijn project (is niet  forumbaan).  Inderdaad is het grote probleem de wielen van de lokjes.  Naast deze forum volg ik ook een project op het Stummiforum.  Daar bouwt Jürgen Büser ook een modelbaan in finescale code 40.  Hij freest telkens een deel van de wielen van de lokjes af of maakt volledig nieuwe wielen voor zijn locs, inderdaad om op die code40 profielen perfect te kunnen rijden.  Zijn wissels zijn inderdaad f-e-n-o-m-e-n-a-a-l, dat zullen die van u ook wel zijn (alhoewel ik de foto's niet kan zien)
Voor diegenen die het werk van Jürgen reeds kennen, krijgen we volgend jaar de kans om zijn werk in het echt te zien.  Jürgen zal zijn station "Rockenfeld" tentoonstellen tijdens de Modellbahntagen Lahnstein op 8 en 9 maart 2014.  Voor wie al een voorsmaakje wil zien, moet maar even googelen naar "stummiforum finescale BR93".   

Jean,

Naast al dit prachtig werk van jou, zal de rest van de forumbaan, mocht het ooit ervan komen, in het niets verdwijnen vrees ik.  Maar dat neemt niet weg dat je de lat minder hoog moet leggen hoor!  Ga gerust door, het blijft boeiend om te volgen.

Steam.N

#1263
Jim,  mijn foutje:  ik heb de folder op PhotoBucket waarin die foto zit, eerder vandaag hernoemd.
Vergeten de link aan te passen ... sorry.
Hopelijk is het nu in orde.

Code 40: benieuwd als ik thuis wat testjes kan doen met mijn eigen rollend materiaal ...
Misschien moet ik later voor de forumbaan deze module in Code 55 hermaken.  We zien wel als het zover is.
Code 40 leek me goed passen bij de rest, maar de N-forumbaan was even uit mijn gedachten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modèlisme

#1264
Jean,
Dit is een oude Belpaire loc type 1.
Daar kan je nogal wat foto's van vinden. Kijk eens in de boeken Van Dambly de deel 1 blz. 89.
Deze loc heeft verschillende ombouwingen gekent
De as afstand van de grote wielen was 2190 mm en de asafstand tussen het voorste loopwiel en het eerste grote wiel 2310 mm. De diameter van de boiler 1260mm, wieldiameter 925 mm en van het loopwiel 500 mm.
Hopelijk kan je hier mee verder.
Succes met het nabouwen van deze loc.
Paul.
 

Steam.N

Dank je wel, Paul.
Met deze afmetingen heb ik mijn vorderingen uitgecheckt:
- asafstanden kloppen
- keteldiameter lijkt eveneens te kloppen
- wieldiameters kloppen niet (volgens het plannetje hierboven zou de grote diameter 1750mm zijn ...)
  Kan het zijn dat 925mm de diameter is voor de variant met zes gelijke drijfwielen ?

De boeken Van Dambly heb ik hier natuurlijk niet, maar als ik thuis ben ga ik ze opzoeken.
Elke foto is een extra bron van informatie !

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Amaai, Jean  8)
Knappe wissel, mooi gemaakt. En nu die loc  :o Op wat voor onderstel?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stefanic

Citaat van: Steam.N op 15 juli 2013, 22:49:51 PM
Dank je wel, Paul.
Met deze afmetingen heb ik mijn vorderingen uitgecheckt:
- asafstanden kloppen
- keteldiameter lijkt eveneens te kloppen
- wieldiameters kloppen niet (volgens het plannetje hierboven zou de grote diameter 1750mm zijn ...)
  Kan het zijn dat 925mm de diameter is voor de variant met zes gelijke drijfwielen ?

De boeken Van Dambly heb ik hier natuurlijk niet, maar als ik thuis ben ga ik ze opzoeken.
Elke foto is een extra bron van informatie !
In de grote hal van Antwerpen-Centraal, aan de personeelsingang (kant Zoo) staat een perfect afgewerkt live-steam model van een type 1 stoomloc (bij de maquette van Antwerpen-centraal). Aan zo'n stuk van een meter lang kan je wel een en ander opmeten denk ik. Ik heb hier ooit op 't forum foto's gezet van die loc, maar niet meer terug te vinden. Zal vanavond eens zien op m'n externe HD.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

modèlisme

Jean,
In het boek van Phil Damply deel 1 staat er een plannetje waar ik de afmetingen uit gehaald heb.
Er staat wel duidelijk vioor de grote wielen straal 925 mm. Maar de  diameter is 1850 mm.
Ik denk toch wel dat het plannetje ( origineel uit de tijd van Belpaire ) juist zal zijn.
Trouwens deze afmeting staat bij de beide grote wielen.
De keteldiameter is groter getekend dan de straal van de wielen.
Ik denk dat ik in mijn eerste bijdrage diameter heb geschreven en het moet de straal van de wielen zijn.
Voor het kleine wiel ( loopwiel ) is de straal 500 mm dus diameter 1000 mm.
Sorry Jean. Met deze is dat rechtgezet.
Van de tender is er geen plannetje.
Groetjes,
Paul.
 

Steam.N

#1269
Citaat van: stefanic op 16 juli 2013, 06:40:16 AM
Ik heb hier ooit op 't forum foto's gezet van die loc, maar niet meer terug te vinden. Zal vanavond eens zien op m'n externe HD.

Stefan, dat zou prachtig zijn, mocht je die terugvinden !
Ik kijk er naar uit ;-)


Citaat van: modèlisme op 16 juli 2013, 09:08:04 AM
... Er staat wel duidelijk vioor de grote wielen straal 925 mm. Maar de  diameter is 1850 mm.
Ik denk dat ik in mijn eerste bijdrage diameter heb geschreven en het moet de straal van de wielen zijn. ...

Ah Paul, dat verklaart het verschil.
Met die 1750 zit ik niet erg fout: 0.7mm verschil in diameter (in N) tov 1850.
Gezien ik het locje bouw met "geleende" wielen van de BR03, die tussenin 1750 en 1850 liggen, zit ik goed  ;)
Bedankt voor de rechtzetting !


Citaat van: Gerolf op 16 juli 2013, 05:05:53 AM
En nu die loc: Op wat voor onderstel?

Nog geen idee, Gerolf.
Ik heb hier wat in styreen ineen gebokst, om een idee van opbouw en afmetingen te krijgen.
Ofwel bouw ik iets gelijkaardigs (maar nauwkeuriger en steviger) uit nieuw-zilver,
ofwel zaag ik een onderstel uit het onderstel van een BR03, waaruit de wielen "geleend" zijn waarmee ik nu bezig ben.
Styreen is niet geschikt: te fijn, te flexibel.

Zo ver sta ik:  De wieltjes zitten op styreen asjes, omdat de wielen bínnen het frame zitten, en de asjes dus langer zijn dan bij een BR03.



Buffers en balken ontbreken nog, uitsparingen in de langsprofielen ga ik hier niet uitsnijden, want het is maar een volume- en constructie-studie ...
Ook de aspotten moeten er nog op ...


[Edit:]  reactie op info Paul bijgeplaatst.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1270
Alweer even zitten prutsen met wat styreen ...

]

Het ziet er eigenlijk niet uit ...
Als studie-object gaat het nog: ik krijg wat gevoel voor de opbouw en afmetingen ...
Maar of ik dit thuis ooit tot een goed einde ga kunnen brengen ...
Ik denk dat dit een hele stap te ver is voor mijn kunnen ...

Misschien moet ik eerst naar antwerpen, naar dat model in het station.
Daar kan ik bendes fotos trekken, een nog beter gevoel krijgen voor de afmetingen en verhoudingen, de details ...

Ik leg dit even opzij.
Een nuttige oefening, maar het moet wat bezinken ...
Hier heb ik trouwens de middelen niet om een beter resultaat te bekomen (schouw en aanverwanten ga ik draaien)

Nu wat family-time ... (niet té veel, natuurlijk  ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Jean,

Als je wil, passeer ik hier wel eens in het station om wat foto's te trekken. Hij staat wel onder glas en het is in die hoek aan de donkere kant, dus ik weet net hoe ver het zal lukken. Is het de bedoeling er ook ergens nog een motortje in kwijt te geraken ?

Steam.N

Marc, dat zou wel leuk zijn !
Maar verzet geen bergen om dit te doen  ;)  Als het eens van pas komt ...

Motortje?  Was initieel inderdaad de bedoeling.
Ofwel in het locje (motortje in ketel, reductie in voorhaard, aandrijving via wormwiel op het achterste drijfwiel)
ofwel in de tender, waarvoor ik mogelijks een bestaand tendertje kan nemen, en de behuizing aanpassen aan mijn NEEB-locje.
Maar dat aspect bekijk ik maar nadat het uiteindelijk gebouwde locje zelf me aanstaat  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modèlisme

#1273
Jean,
Ik denk dat je model te hoog op zijn poten staat.
Hier wat foto's en de tekening die ik scande uit het boek Phil Dambly








Ook heb ik een paar foto's waar je de tender kan op zien ( 2 assig )  en eentje waar je de kabine gedeeltelijk kan  op zien ingescand.
Bij de tekening kan je duidelijk de flanken van het chassis zien, spijtig dat ik geen voorzicht heb, want daarmee zou je de breedte van de loc ( loopplaat ) kunnen afleiden. Maar met de breedte van een bufferbalk kan je veel afleiden.
Bij de Belpaire vuurhaard moeten de hoeken meer afgerond zijn. en je ketelbanden zijn te breed en moeten minder reliëf ( dikte  ) hebben.
Misschien ben je hier voorlopig wel mee verder geholpen.
Vergeet niet dat de rookkast dikker is dan de ketel.
Het zijn al die details die je locje mooier maken.
Veel succes met de bouw van je locje.
Groetjes,
Paul.

 

Steam.N

#1274
Thanks, Paul !
Goeie foto's, goed scherp, en nuttige details.

Mij locje staat inderdaad wat hoogjes.
Een combinatie van iets te hoge langsprofielen, drijfwielen die te laag op die profielen zitten, afstand naar onderkant ketel te groot, ...
Veel punten tot verbetering.  Deze studie was ook maar een studie, hé  ;)

Als mijn ontgoocheling wat getemperd is, begin ik de onderdelen in CorelDraw te tekenen, kwestie dan ik bij mijn terugkeer niet te veel tijd kwijtspeel   ;)
Daarvoor zijn de zijzichten, zowel van fotos als plans, goud waard !!!

De ketelbanden zijn uitgevoerd in 0.13mm dikte.  Dunner kan ik niet !
Of wel: door ze alleen maar te schilderen, en géén styreen bandje. 
Dat zal beter overkomen,

De rookkast breder maken:  kan ik niet, want de wielen zitten in de weg.
Die BR03 wielen zijn, zoals bij alle modellen, erg dik.
Dit kan ik alleen verbeteren, door ze in de draaibank te zetten, en er enkele tiendekes af te draaien ...
Dan worden de flenzen ineens wat beter.
Alternatief is om de ketel zijn diameter wat verminderen ...

Afronding van de rookkast:  genoteerd.  Had ik maar lichtjes gedaan, omdat ik aan de binnenkant van de verbinding van de vlakken geen versteviging voorzien had.  Bij meer afronding kwamen de vlakken los van mekaar  :-[
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }