Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

arnaud

#1215
Dag,

Sorry als mijn nederlands een ramp is  :-[

Vliegtuigen? Avion...ailes?
Ik herinner dat mijn broer werkt met Humbrol kleuren "licht blauw-grijs" die voorzien waren om bvb RAF vliegtuigen te schilderen. Zoals Humbrol 65...
Misschien een van deze is niet ver (zonder absoluut kleur van zink zijn: testen...) van de kleur van de zink?

En wat ik gezien hebt op de dak van Waterloo station is dat er is bijna alleen roost dat blijft op de zinc. Geen haard, stof, mossen, korstmossen (lichen, mousse)... Dat geeft een beeidelijke kleur bijna oranje (zoals roost)

Tot binnekort
Arnaud

Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Steam.N

Nu ben ik mee, Arnaud.
Bedankt !

En roest zal er zeker wat bijkomen.
Niet te veel, want het gebouw staat volgens de NEEB-tijdslijn maximaal een tiental jaren.

Wat bedoel je met "haard"?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1217
Pffffff ... truweel aan de kant gelegd ...
Niet veel steentjes geplaatst, maar het was de moeite ...

Het stuk gevel bóven de spoor-poort heeft me bloed, zweet en (bijna) traantjes gekost !
Bijna drie uurtjes snijden, vijlen, schuren, passen, passen, passen ...
Maar eindelijk ...  derde poging was de goeie ...  :)



Nog drie boogjes te gaan ... en dan de schouw ... met zijn speciallekes ...
Het einde komt in zicht.

En dan wordt het truweel ver, ver weggestopt ...
Het is eventjes genoeg geweest, die baksteentjes  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

arnaud

Citaat van: Steam.N op 02 juli 2013, 15:52:12 PM
Nu ben ik mee, Arnaud.
Bedankt !

En roest zal er zeker wat bijkomen.
Niet te veel, want het gebouw staat volgens de NEEB-tijdslijn maximaal een tiental jaren.

Wat bedoel je met "haard"?

Aard: terre? Grond, stof...

Daarop heb ik een paar foto's gedaan om zeker te zijn: inderdaad is niewe zink een beetje grijs blauwe en het gaat naar roost met de tijd. Als het interressant is kan ik deze fotos tonen (in een andere topics).
Humbrol 65 is in werkelijkeid heel te veel blauw. Het beste zal zoals latijd zijn eigen gemengt doen (op whit basis).
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Michael

Citaat van: arnaud op 03 juli 2013, 12:37:03 PM

Aard: terre? Grond, stof...

Daarop heb ik een paar foto's gedaan om zeker te zijn: inderdaad is niewe zink een beetje grijs blauwe en het gaat naar roost met de tijd. Als het interressant is kan ik deze fotos tonen (in een andere topics).
Humbrol 65 is in werkelijkeid heel te veel blauw. Het beste zal zoals latijd zijn eigen gemengt doen (op whit basis).
[/quote]

Arnaud, die foto's dat is zeker interressant om te tonen. Laat maar zien.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

"Aarde". OK.  Stoffig , vervuild ...

Arnaud, laat die foto's gerust hier zien.  Ze passen in het draadje !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

arnaud

#1221
Het komt :)








Lijn 124: Eerste foto: Eigen-Brackel (gisteren...july 2013)
Tweede foto: Waterloo, begin jaren 1990

Beide zink daken, een bijna niew, de tweede met veel rust erop..
Het moelijkste is te bepalen welke grijs is de niewe zink  :P. Wat zie jij in jij ogen? Blauwachtig grijs of niet??

Tot weerzien
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Havoc

CiteerHet moelijkste is te bepalen welke grijs is de niewe zink

Ga eens langs een dakwerker, die heeft dat liggen. Een grote bouwhandel is ook een mogelijkheid.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michael

Arnaud, een erg moeilijk kleurtje, er zijn honderdduizend grijs tinten die in de buurt komen van de kleur van de eerste foto.
Een hele uitdaging om de kleur te benaderen, mocht je een goed recept vinden laat het ons weten.
De foto grijs met een vleugje blauw.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

arnaud

Citaat van: Michael op 03 juli 2013, 19:38:33 PM
De foto grijs met een vleugje blauw.

Dag Michael,

Ik zie ook een beetje blauw in de grijs van de zink..
Gisteren had ik het artikel van Rik hergelezen en hij zet een wash vallejo blauw grijs op wit: dus ook blauwachtig.

Bedank ook voot de tip "bauwmaterialen": ik ben aannemer dus zie ik bauwmaterialen jarenlangs ;)
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Steam.N

#1225
Jongens, het dak komt nog wel, maar ik heb mijn zinnen gezet op het einde van de metselwerken.
Dus deze avond alweer een stukje verder:



Gedaan met het aanwerken van de ramen, want ze zijn allemaal gedaan.  Gelukkig.

Nu (enfin, dit weekend), het laatste muurtje:



Het zal wat hokus-pokussen zijn, om dat stukje gevel boven het raampje uit te snijden, want de muur springt in stukjes uit, en ik wil de aansluiting in verstek, om de stukken mooi te laten aansluiten.

Dan blijft daarbovenop een eenvoudige schouwconstructie (rechthoekige sectie).
De afwerking volgt dan met enkele zandsteensierstukken.

Dan smijt ik mijn truweeltje ver ver weg !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Tuttut Jean.
Na zo'n resultaat mag je dat truweeltje dan wel verguld inkaderen !

Is et trouwens nog bij de hand voor wanneer het virus weer opsteekt. Want dat doet het toch altijd.


Steam.N

@Marc:  Ik zal het in overweging nemen, maar op dit ogenblik is de truweel-liefde wat gekoeld  ;)

Nochtans, ik mag niet klagen, dit weekend.  De meiboom mag er bijna op  :)
Nog drie strookjes baksteen, nog zeven stukjes zandsteen ...
Dit moet deze avond nog lukken ...

Daarna: met argusogen het gebouw rond gaan, alvorens voegers en schilders aan het werk mogen.
Daarna: vensterbanken, houten raamwerken, deuren
Daarna: de geëtste stukken plaatsen, ramen plaatsen
Daarna: de poorten
Daarna: het zinken dak
Daarna: de servootjes
Daarna: nog wat etsstukjes
Daarna: de verlichting
Daarna: zien we nog wel, want ik ben zéker dingen vergeten ...

Het zou wel kunnen dat de volgorde van de werken wat gewijzigd wordt  ;D

Hopelijk zodadelijk een fotootje nadat de metsers hun boeltje gepakt hebben ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1228
Weekend werken worden gestaakt.
Er is vooruitgang gemaakt, in de zin dat het baksteen-werk er eindelijk op zit.
Maar de schouw is nog niet volledig afgewerkt :



Bovenop de schouw komt nog een afdekplaat, gesteund door een achttal fijne "metaal"-steuntjes (0.5mm diameter).
Maar gezien ik het gebouw nog letterlijk honderden keren ga moeten vastpakken voor alle mogelijke werken, komt die afdekplaat pas als het gros van die werken achter de rug zijn.

De twee zandsteen-sierstenen zijn bedriegelijk eenvoudig, maar ik ben wel tien keer opnieuw begonnen ...

Nu ik de foto zie, besef ik dat het tijd is dat het einde nabij is:
ik haal de nauwkeurigheid van het begin niet meer.

Komende dagen komen een hoop correctie-werkjes: muurhoeken bijwerken, spleetjes wegwerken, uitlijnen van baksteen-zandsteen, op lengte snijden van enkele zandsteenstroken, enz.
Eens ik begin te schilderen wordt het moeilijker om nog bij te werken.

Ik ben er nog niet, maar heb dit weekend een belangrijke stap gezet  :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 07 juli 2013, 23:39:23 PM
Ik ben er nog niet, maar heb dit weekend een belangrijke stap gezet  :)

Een héél belangrijke stap, lijkt me.
Erg mooi gebouw wordt dit  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw