Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

JC2180

:D
Live verslaggeving.

De volgende stap van Jean wordt livestream denk ik  ;)
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Steam.N

#1186
Nee nee, Joeri, dat wil ik jullie niet aandoen  ::)




Ondertussen is het etsproces afgelopen ...
Slechts 20 minuten etsbad ...

Het plaatje ziet er als volgt uit:



- Egaal geëtst (toch naar mijn ogen)
- Overal doorgeëtst, geen braampjes weg te snijden
- De verbindingsbrugjes zijn er nog practisch allemaal (ca 0.2mm)

Samenspel van factoren ?
- Etsbad vernieuwd ?
- Meer positie van het plaatje in het bad gewisseld (omdraaien, ondersteboven zetten, in het bad "waaien") ?
- Mogelijks is vorig bad wat verprutst doordat de temperatuur tot ca 55 graden is gegaan?  (geen idee, maar dacht dat dit al wat hoog was)
- Meer gefucuste etsing, door alle raamindelingen op te vullen met een rechthoekje, waardoor direct de randjes worden aangepakt?

Een deel van de opvulvakjes van één raam verwijderd door de brugjes door te snijden :



Je ziet nog de braampjes van de bruggetjes. 
Die moeten nog weggevijld worden.

Dit geeft:



Het resultaat dat ik ongeveer in mijn hoofd had.
De braampjes moeten nog iéts verder weggewerkt worden.
Aan de achterkant zie je die niet, dus dat is prima.

Mocht ik mijn maskertje nóg eens hermaken, zou ik
- de vertikale brugjes ietjes dunner maken om de vullingen gemakkelijker te kunnen lossen
- er een kader rond getekend hebben.
Het idee nú echter, is dat ik het beter kan aanwerken aan het raamwerk.

Ik ben tevreden !   :) :) :)
Het was een gok, maar het draait goed uit, vind ik.
Als ik dit nog drie keren kan herhalen, zit ik met alle raampjes gebeiteld !    8)

Mijn avond is alweer  goed.
Alweer een horde genomen  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ERVIN

Weer goed op dreef jean , en met wat voor een resultaat man!!  :o

Je hebt het etsen duidelijk al goed in de vingers en is bijgevolg een zéér goede aankoop geweest. ;)

Gerolf

Het voordeel van etsen tegenover laseren, en zeker tegen messingdraadjes solderen, is dat je in halfreliëf kan werken.
Ik zou het raamkader daarom ook mee etsen. Maar dan moet je raamvorm wel overal hetzelfde zijn bij die herhalende muren  ;)

Etsen lijkt me prima geschikt voor ramen en deuren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Geweldig om je vordering te zien. Deze versie van het raamwerk lijkt me erg goed bruikbaar. Knap dat je toch weer die etskwaliteit omhoog kan drijven. Weer een overwinning!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 24 juni 2013, 05:29:10 AM
... Ik zou het raamkader daarom ook mee etsen. Maar dan moet je raamvorm wel overal hetzelfde zijn bij die herhalende muren   ...

En DAT is nu net het probleem:
zo'n raamopening scheelt al wel eens een half mm-tje in breedte, en het boogje is niet altijd 100% identiek ...   ::)
Als ik dan een houtwerk van 0.28mm dikte/breedte voorzie, heb ik enkele keren prijs, of valt het op dat de rand van het nieuw-zilver kader niet parallel loopt met de bakstenen ...

Door dat houtwerk met styreen te doen, ziet het er mooi parallel uit, en de kleine variatie van de rand van het raam naar de eerste spijl valt (nagenoeg) niet op gezien de verhouding speling/afstand.  :)
Variatie van de boogjes valt dan helemaal niet op.

Je moet kunnen camoufleren, hé  ;D




Erwin, Michiel: bedankt voor het schouderklopje  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Ja, dat is natuurlijk ook een probleem in N. Een halve millimeter is al dadelijk acht centimeter en bij details valt dat onvermijdelijk op.
Ik denk dat hiervoor de enige uitweg is alles aan de computer/machines over te laten... Ramen in etswerk, muren in laserwerk.
Met de hand valt variatie niet te vermijden.

conducteur

Citaat van: Gerolf op 24 juni 2013, 05:29:10 AM
Het voordeel van etsen tegenover laseren, en zeker tegen messingdraadjes solderen, is dat je in halfreliëf kan werken.
Ik zou het raamkader daarom ook mee etsen. Maar dan moet je raamvorm wel overal hetzelfde zijn bij die herhalende muren  ;)

Etsen lijkt me prima geschikt voor ramen en deuren.


Het is inderdaad een zeer mooie techniek, etsen. Ik ben blij dat ik het ook 'geleerd' heb, tot nu toe wel enkel printjes geëtst, maar de nieuwzilver platen liggen hier ergens in het donker te wachten op een toepassing, maar om nu te zeggen dat je met laseren geen halfrelief kunt creëren dan raad ik je toch dringend aan om eens Paul(ogic) zijn boerderij/fermette eens te monteren.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Maar TE strak mogen die dingen van meer dan een eeuw oud ook niet zijn. Ik vind dat een beetje scheef, een beetje afgebroken, een beetje gevlekt, ook mooi is. Het mag er best een beetje "organisch" uit zien. Het hoeft niet super strak "glas, staal en beton"-look te hebben. (Maar het mag natuurlijk ook niet uit de hand lopen).

Dus, Jean, jouw handgesneden en in elkaar gepuzzelde muren zijn perfect! Een beetje oneffen geëetst raamwerk past ook perfect!  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

CiteerMaar TE strak mogen die dingen van meer dan een eeuw oud ook niet zijn. Ik vind dat een beetje scheef, een beetje afgebroken, een beetje gevlekt, ook mooi is.

Ik denk dat metsers toen veel meer beroepstrots hadden dan nu. Trouwens, toen waren die muren maar enkele jaren oud, geen eeuw of meer.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Citaat van: Havoc op 24 juni 2013, 19:38:31 PM
... toen waren die muren maar enkele jaren oud, geen eeuw of meer ...

Klopt, Johan.
Dat is de reden waarom ik de muren niet kan ver-wash-en zoals ik anders zou doen.
Stoomlocs produceren wel vuil, maar er een afgeleefd gebouw van maken kan ik niet.




Tweede setje ramen (tot volle tevredenheid) geëtst  :), derde setje onder de lamp ...
Ik dacht, toen dat setje in 't bad lag, maar één setje te doen, maar gezien het etsbad nog nieuw is, gaat het een stuk sneller dan verwacht, dus volgende tóch maar gestart ...  ::)
Morgen nog één setje, en dan is het hoogtijd mijn truweel terug vast te pakken !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

niko

Hoi Jaen ik heb even je topic doorgekeken en genoten van de foto's.

mvg Niko

arnaud

Citaat van: Steam.N op 26 mei 2013, 14:51:07 PM


Deze morgen even de eerste Humbrol laag op het tweede teststuk geschilderd.
Deze keer de "juiste" kleuren gebruikt ... eerlijk gezegd: een verrassende keuze kleuren :


Dag Jan,
Altijd heel mooi jij project.

Als het kan helpen: voor zinc werk ik met Tamiya: een twintigtal druppel "fieldblue" in een hele pot van wit. Verwerving met rust kleur (op zinc meestal roost blijft erop; geen korsmossen zoals op stenen)

Tot binnekort
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Dirky

weer een tijdje geleden dat ik hier voorbij kwam... je blijft me verrassen Jean! ;)

Steam.N

#1199
Niko, Arnaud, Dirk: blij dat het jullie aanstaat  ;)

@Arnaud:  bedankt voor de tip !  Tegen ik effectief het dak leg ...




Na drie weken ... zijn de metsers eindelijk terug aan de slag.



Geen grote vorderingen, maar nu de truweel terug in de hand ligt ...

Plan is om nu éérst de muren volledig af te werken.
Dan de volgende stap.
(etswerk even aan de kant  ::) )




Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }