Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Johan, ik gebruikte Sn60Pb40 soldeersel met 2.5% flux.
Had de rand van het stukje eerst ingestreken met S-39 vertinningspasta.

Het probleem is vooral dat het zo klein is, en moeilijk vast te houden, zodanig dat alles mooi tegeneen zit.
Ook het feit dat de soldeerpunt, alhoewel het een fijne is, toch nog wat dikjes is om in de hoek te geraken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 15 juni 2013, 00:10:25 AM
...(en oh ja, PeterC, ook nog voor een oude uitdaging ...   ;D ;D ;D )...

Jean, ik ben een tijdje afwezig geweest door omstandigheden (dringend aan vakantie toe) maar ik ben niet meer mee...  Stuur eens een hint?


...In welk formaat moet ik mijn tekeningen doorsturen om te etsen  ;)  Het grootste vel dat ik nodig heb is een A3.  Dat zal wel lukken zeker  ;)

Knap werk!
Groetjes, Peter


conducteur

A3, onze etstankjes zijn iets kleiner :D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

 ;D ;D ;D
Trek het je niet aan, Peter. 
Desnoods vouw ik het enkele keren op, om het in het bakje te krijgen  ;)
Knippen is ook een optie !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 17 juni 2013, 21:30:52 PM
Ook het feit dat de soldeerpunt, alhoewel het een fijne is, toch nog wat dikjes is om in de hoek te geraken.

Het is een misvatting dat je soldeerpunt het tin moet raken. Als je het werkstuk verwarmt, volgt het tin wel  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1161
Na alweer een weekje met iets andes bezig geweest te zijn, is het vandaag weer bouwdag  :)

Gisteren avond heb ik de ontbrekende daksteuntjes geëtst (met goed resultaat !).
Vandaag soldeer ik de steunlatjes aan de achter- en bovenkant van die steuntjes.

De soldeer-poging van vorige week was niet erg bevredigend.
Daarom vandaag wat aanpassingen gedaan:  eerst gezorgd voor een goede vastzetting van de te solderen onderdelen :



Eenvoudig, maar erg efficient.  Het ding blijft nu tenminste op zijn plaats !
De braampjes en bevestigingsbrugjes hangen nog aan de steunlatjes, maar die zijn zo klein, dat ze zó moeilijk weg te knippen zijn.
Dat doe ik nadat de onderdelen vastgesoldeerd zijn (meer grip, meer stijfheid).

Links op het blokje enkele soldeerpogingen: eerst (achterste stukje)  nog een dikke klodder, maar de tweede poging was prima: nagenoeg geen soldeerspoor.
Ik gebruik vandaag soldeerpasta ivp de vertinningspasta vorige keer (thanks, Johan).
Ook het stuk beter opgewarmd, alvorens een mini-mini-pioentje op te pikken (thanks, Gerolf).
En effectief, de solduur kruipt zélf de voeg in.

Eindresultaat : eerste steuntje:



Goed bruikbaar !
Deze week heb ik verschillende keren geëtst, en telkens is het zuiver en scherp.
Absoluut niet meer dat vaag en half ontwikkeld en geëtste gepruts van vroeger !
Het is nu een absoluut plezier !

Nu bandwerk: nog twaalf steuntjes te gaan !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Mooi onderdeeltje, Jean!

Kautenbach

geweldig werk, wat een gepriegel en wat een resultaat, ik moet elke keer het suikerklontje ernaast zien om te weten hoe klein het is.

nu de rest en de montage op de loods ;D

Gerolf

Knap resultaat, proficiat  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Ik heb hetzelfde ooit met plasticcard laten uitsnijden door mijn machientje, maar toegegeven, dit ziet er veel beter uit! 

Steam.N

#1166
Dank je wel, allen, voor de positieve reacties.

Voor sommigen is dit zó vanzelfsprekend, dat het raar overkomt dat ik het hier zo vermeld.
Echter, voor mij is dit een reuzestap!  Een gevangenisdeur die openbreekt, een dijkbreuk qua mogelijkheden ...
Zoveel dingen die ik vroeger van de knutseltafel veegde wegens onmogelijk, of leidend tot ondermaatse resultaten ...
Op dit ogenblik heb ik een todo lijstje (geen wensenlijst, want het kómt, het gaat lukken) van veertien ets-projectjes !!!
Zo'n opluchting en gevoel van vrijheid !  Prachtig !

Na dit emotioneel geleuter, nu tonen dat ik alweer een stapje verder sta:





De steuntjes zitten losjes door de muur geprikt, dus wat schots en scheef.
Maar na de schildering van de bakstenen zal de montage van de steunen erg eenvoudig zijn.

En voor Wim, de obligate suikerklontjes-foto  ;D

]

De twee reserve-steuntjes, broederlijk naast mekaar ...

Nu even een boke gaan eten, en dán de volgende ets-sessie ...
Benieuwd of mijn geluk blijft duren ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Het is een beetje saai om zeggen, want het is al duizend keer gezegd, maar wat een verbluffend resultaat!.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach


Steven123

Je klinkt als een gelukkig man Jean  ;D
En terecht, want het ziet er voor de zoveelste keer weer prima uit  ;)

Succes met de ets-projecten!
Groenten Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook