Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Gerolf

Proficiat, Jean. Mooie daksteunen  :P
Dat is een stevige horde die je genomen hebt.  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

En geen kleine wereld ! (Figuurlijk natuurlijk  ;) )

Kautenbach

 :)trest meer dan geslaagd :) todolijstje weer ietsiepietsie kleiner ;D

ben benieuwd naar hoe de dakspanten eruit zien na montage, vast gaaaaaaf

PeterVG


Heel goed bezig Jean, we zijn benieuwd naar je volgende producties.


Steam.N

Deze avond is de bruikbaarheid van het etsmateriaal van gisteren eens gecheckt:

1. de rail-lasjes:

ik moet ze nog een stuk kleiner maken.  Voor Code-55 moet de hoogte gehalveerd worden, van de lengte moet één derde af.
Als ik dan de bouten nóg eens moet halveren, ga je er niet veel meer van zien.
Dus als ets-oefening was het niet slecht, maar om het toe te passen: wie weet later ...
Mogelijks plaats ik enkele lasjes op mijn volgend ets-plaatje.  Er is altijd wel wat plaats over ...

2. de daksteunen:

de afmetingen kloppen.
op mijn test-stuk had ik verschillende "profiel"-diktes gebruikt, om te zien welke het etsproces zouden overleven, en welke het best zouden overkomen op de loods.
Uiteindelijk, na veel wikken en wegen een keuze gemaakt, en een nieuwe layout gemaakt.
Twee layouts, eigenlijk, want volgens een foto (die niet gedateerd is), blijken de steunen afwisselend een horizontaal profiel te hebben of niet.
Dus maak ik een setje mét, en een setje zonder dat profiel.

Veel tijd in gestoken.  Het is nu te laat om nog te beginnen etsen.
Staat dus op het programma van morgen avond

3. de raamindelingen

Om één of andere reden heb ik de breedtes van de ramen fout afgelezen, en zijn de setjes te smal.
Geen ramp.  Een nieuw layoutje moest ik tóch maken.
De test gisteren heeft uitgewezen dat de gebruikte lijndiktes prima zijn, dus een nieuw setje zal snel gemaakt zijn.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik krijg de indruk dat Jean in een snoepwinkeltje is terecht gekomen, nu hij heeft leren etsen  ;D  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Etsen is toch een heel straffe techniek. In metalen zo'n fijne zaken maken biedt toch een pak mogelijkheden... is dus om sterk over na te denken.
Als het in N al zo mooi kan... dan belooft dit sterk voor schaal Nul he.

Snoepwinkel? Volgens mij loopt Jean nu in Dreamland te glunderen...
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

Paul, nagel op de kop !!!
Net een weggeslagen waterdam: de ideeën komen sneller op dan ik ze kan neerschrijven  ;)
Je moet het begrijpen, hé: het is nog een prille liefde, hé.   ;D
Het enthousiasme zal nog wel temperen tot realistische verwachtingen  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Maar voorlopig is je enthousiasme enorm aanstekelijk  8)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JC2180

??? Etsen... knappe techniek en met zulk een (snel) resultaat !
Ik vrees stilaan dat ik in een ander draadje een opportuniteit heb laten liggen door geen groepsbestelling te plaatsen :-[

Misschien geen erg, als ik zo zie weeral een kleinserie hobby fabrikant in de maak...

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Steam.N

#1150
Nieuwe batch daksteunen.  :) :) :)

Etsproces liep niet even vlot als vorige keer, maar het resultaat is bruikbaar (niet alle twaalf steunen zijn ok, maar ik heb er maar zes van nodig)
Braampjes wegwerken, stukjes proper schuren, en ze zijn klaar !



Waar ik het meest blij om ben is het volgende (jaja, de snoepwinkel, hé  ;)  )



Testje, omdat op het moederplaatje nog wat plaats was, en ik later in NEEB geen auto's kan laten rijden, maar wel karren en koetsen.
Dus spaakwielen !  Wieltjes, eigenlijk: 5.5mm diameter.
(en oh ja, PeterC, ook nog voor een oude uitdaging ...   ;D ;D ;D )
Ze zijn niet perfect, maar ik werd wat bang dat ze gingen lossen, en op de bodem van de etsbak verloren gingen gaan.
Dus mogelijks iéts te vroeg van het moederplaatje gehaald.

Ondertussen ook wat software geïnstalleerd, waarmee ik komende dagen gemakkelijker maskers kan tekenen dan met Powerpoint.
De laatste losse eindjes in het afwerken van mijn ets-omgeving.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Mooi gemaakt, Jean  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Inderdaad, ziet er veelbelovend uit  :D
Ga je derest van de kar ook etsen?

Nog veel succes Jean!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

#1153
Ah ja, natuurlijk, Steven !  Maar die moet ik eerst eens uittekenen.
Deze keer ging het om het principe: kan ik zo fijntjes etsen, dat het er nog wat uitziet.

Dit weekend geprobeerd om de geëtste daksteuntjes tegen de muur te bevestigen: ging absoluut niet goed:
ofwel met lijm waarvan je kloddertjes zag hangen, ofwel met secondenlijm waarvan de verbinding maar erg bros was.

Dus even terug aan de tekentafel, een nieuw maskertje gemaakt:
Ik heb extra pinnetjes voorzien aan de achterkant van de steunen, en prik die door de muren (steek ze door geboorde gaatjes).
Om de gaatjes te verbergen voorzie ik een rugplaatje.

Nieuwe steuntjes zijn geëtst (toch die met een horizontale steun), en heb het principe uitgetest:



Het resultaat is goed bruikbaar, dus ga ik alle bevestiging zó uitvoeren.
Alleen moet ik nog wat oefenen om zo'n fijne stukjes proper te solderen !!!

Mensen, mensen, wat is etsen toch een pracht-techniek:
Fijne en stevige onderdeeltjes ! Telkens nét wat je nodig hebt, en snel ter beschikking: van tekenen tot einde etsen amper een uurtje !

Genoeg plezier gehad, deze avond.
Nu beddeke in, want morgen is het alweer werkentijd ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

CiteerAlleen moet ik nog wat oefenen om zo'n fijne stukjes proper te solderen !!!

Met wat voor soldeer doe je dat? Voor zo'n fijn werk is pasta misschien toch een aanrader. Ofwel eerst vertinnen met van die "smurrie", soms noemen ze dat soldeerverf. Zoiets: [url]http://www.instalmon.nl/site/producten/griffon-s65-kiwa-pasta-200gr.20309442.html[/quote] Je smeert dat dun op, verwarmt met een brandertje (zachtjes) totdat het bruin wordt en geweldig rookt en stinkt. Dan veeg je het warm af met een vochtige doek. Alles mooi vertind. Je kan het ook koud laten worden en een sopje gebruiken maar dan is het wat meer werk. Waarschijnlijk kan je de boel er zelfs mee aan elkaar zetten als het zo'n kleine stukjes zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.