Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

JC2180

Dag Jean, zeer fraai knutselwerk.

Ik hoop wel voor jou dat er steeds een goede dakwerker in de buurt is want met die zink, die houdt het echt niet veel langer : zink in zulke toestand gaat immers ongetwijfeld snel binnen regenen  :D
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Steam.N

#1126
@Joeri: tja, als de dakwerkers niet in de buurt zijn, zorgen we voor goeie schilders (kwestie van de verwering wat te accentueren  ;)

Daarnet naar ATA geweest, en het boekje "Stations van weleer" op de kop getikt!
Veel interessante foto's !  En Turnhout staat er gelukkig ook tussen, met een foto die het stangenstelsel even onduidelijk toont ...

Deze morgen even de eerste Humbrol laag op het tweede teststuk geschilderd.
Deze keer de "juiste" kleuren gebruikt ... eerlijk gezegd: een verrassende keuze kleuren :



Benieuwd of hiermee het juiste eindresultaat bereikt wordt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

jean-luc

Jean,

Misschien val ik herhaling op dit draadje, maar ge zijt goed bezig!  ;)

Groeten, Jean-Luc

Steam.N

Dank je wel, Jean-Luc.
Het blijft proberen, en dikwijls komt het goed.

Voor het tweede teststukje blijft het alweer afwachten.
Kleurtje is een raar kleurtje, maar wél de menging zoals voorgeschreven.
Om tóch niet teveel tijd te verliezen, heb ik de helft van het tweede teststukje overschilderd met 100% Humbrol 147.
Die kleur komt redelijk overeen met wat ik op foto 3 van Emannuel's artikel in MSM 125 zie.

Deze avond laatste Humbrol bijsturing, dan de eerste washes.

Gezien de layout van het tweede teststukje goed overkomt, ga ik ook al het dak zélf beginnen bouwen (volgens teststukje 2).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean ben benieuwd naar het resultaat van je test stukje. Laat de foto's maar komen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

#1130
@Michael: resultaat is een serieuze teleurstelling.
De basiskleur trekt op niets (zal wel aan mij liggen), en daardoor klopt het vervolg niet.
Maar geen getreur: het dak wordt gebouwd volgens de smalle stroken, en geschilderd volgens de eerste test.

Ondertussen heb ik te veel ijzers in het vuur, en probeer ze één voor één af te werken.

Belangrijkste "tussendoortje" is het etstoestel in orde krijgen.
Grootste verschil met het toestel dat Gerolf bouwde, is dat mijn middenconsole een stuk breder is.
Had ik zo voorzien om het beluchtingspompje (dat nu wegvalt, nu de archimedes-pompjes van Gerolf af zijn en goed werken) te kunnen inbouwen.
Dat pompje blijft wel zitten, maar wordt het vacuumpompje van het belichtingstoestel dat naast het etstoestel staat.

Door de grotere breedte, past het tandwielkastje van Gerolf niet.
Geen probleem: aan weerskanten een tandwieltje bij ...
Maar het motortje trekt het niet ... bovendien breekt het styrenen aandrijfasje telkens af.
Dus even in de haren gekrabd, en het probleem anders opgelost:
Elk bakje heeft zijn eigen motortje gekregen, net bóven het bakje. 
Dus rechtstreekse aandrijving van een pompje, geen tandwieltjes.
Motortje in een styrenen kubusje gestopt, met een ingebouwd schakelaartje.
Het kost me een motortje meer, maar ik ben er gelukkig mee.




Bakjes ondertussen in ontvangst genomen, pompjes in gelijmd, verwarmingstoestel ingebouwd.
Blijft nog:
- een neon-schakelaar van de middenconsole vervangen.
. (moet iets fout mee zijn, want die "knalde" telkens ik die omzette, en uiteindelijk sprong de ingebouwde glazen zekering)
- verwarmingstoestel nog aanschakelen
- badjes vullen (ontwikkel- en etsproducten zijn binnen, alsook het gemineraliseerd water.
Eindelijk nog eens iets afgewerkt, binnen enkele dagen.

Volgende stappen:
- het vacuumpompje aansluiten aan een nieuw te maken vacuumzakje voor de UV-belichting.
- maken van een lichtbakje, om de transparanten voor dubbelzijdige belichting juist te positioneren
- de tekeningen voor die transparanten afwerken (ik ben er ver)
En dan is het volledige ets-traject afgewerkt, en kan ik beginnen etsen ... (en er ligt wat in de pijplijn ...)  (als het lukt, natuurlijk)

Ander ijzer in het vuur: giethars copieën maken van een HO-wagon. (niet voor mezelf, natuurlijk, want ik blijf bij mijn geliefde N-schaal)
Het is de eerste keer dat ik op die grootte een poging doe.
Deze avond de siliconenmal gegoten ...
... en het was direct circus :
De kap zit in een bakje, en je overgiet het (voorzichtig) volledig onder. 
Wat zegt de natuurkunde?  De lucht binnen de kap doet die naar boven drijven, natuurlijk.
Had ik (dacht ik) voldoende opgevangen, door de kap deels met plasticine te vullen, maar de natuur is sterk !!!
Eventjes grote paniek, als ik de kap stilletjes zag naar boven komen.
Snel met mijn prikpen de boel terug naar beneden gedrukt, en de prikpen met wat hulpmiddelen vastgezet.
Te snel, te ondoordacht, ... ik draai me even om, en de stelling valt dooreen, prikpen in de siliconen, etc ...
Even diep ademgehaald, nét niet zwaar gevloekt, pen uit de siliconen, proper gemaakt, alles terug in de stijgers ...
Twee uurtjes later ... de boel staat nog recht ...



Morgen avond waarschijnlijk dit stuk siliconen een dikkere bodem geven, vóór ik de binnenmal giet ...
Ach, het is wat leergeld, en het komt mogelijks zelfs goed.
In het ergste geval begin ik opnieuw ...

De goederenloods, dan, volgend ijzer in het vuur ...
Gezien mijn zinken-dak-tussendoortje was het baksteenmetsen op het uiteinde van de loods stilgevallen.
Dus dát terug willen aanpakken ...
Maar het was eerder bakstenen afbreken, want niet tevreden over wat ik laatst gedaan had ...
Maar ik kom er.  Wat moest afgebroken worden is weg, nu kan ik terug naar boven.



Het is wél verbazend hoe snel je een techniek kwijt speelt.
Zo vlot als bijvoorbeeld het stationsgebouw vooruit ging, met niet altijd de gemakkelijkste hoekjes en kantjes, zo tergend traag en onhandig ben ik nu bezig aan wat rechte strookjes ...
Maar het komt terug !  En het is niet al te veel ...

En nu hopen dat ik me kan inhouden, en niet holderdebolder weer andere zaken opstart ...
zoals bijvoorbeeld die microcontroller toestanden, waarvan ik zit te watertanden, en te trappelen om er wat meer van te proeven ...
Ik honger naar meer informatie over die seriële communicatie, om een nest van die zwarte blokjes met mekaar te zien praten ...

De wachtrij to-do dingen (rechstreeks in verband met NEEB) is al zo lang ...

Maar nú eerst dingen afwerken en afronden.
En deze avond is het baksteen metsen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

techniek kwijtspelen... hmmm!

Eén van de laatste kleine seinhuizen wou ik het dak dezelfde look geven als het allereerste uit die reeks en da's me niet meer gelukt! geen idee wat ik toen allemaal heb gedaan en in welke volgorde  :(

hoe dan ook vinden we wel weer een oplossing hé Jean! Daarvoor zijn we al te lang modelbouwers  :) ;)

marc goovaerts

Citaat van: Dirky op 06 juni 2013, 21:40:33 PM
Eén van de laatste kleine seinhuizen wou ik het dak dezelfde look geven als het allereerste uit die reeks en da's me niet meer gelukt! geen idee wat ik toen allemaal heb gedaan en in welke volgorde  :(
Misschien altijd stap-voor-stap foto's op het forum plaatsen ? Heb je meteen een geheugensteun ! (En iedereen gelukkig  ;))

Gerolf

Pittige wenslijst ... een bekend gevoel.
Stap voor stap - en vooral niet vergeten intussen plezier te hebben in de hobby  8)
Mijn "planning" voor vandaag zag er ook anders uit dan wat ik uiteindelijk heb gedaan  :)

Dat baksteenmetsen zal je snel terug in de vingers hebben. De ervaring die je hebt stuurt je wel  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 06 juni 2013, 21:48:55 PM
... Misschien altijd stap-voor-stap foto's op het forum plaatsen ? Heb je meteen een geheugensteun ! (En iedereen gelukkig  ;))
En tóch, Marc, is dit niet altijd voldoende.
Het zijn kleine details, die zo vanzelfsprekend zijn, of waarvan je geen fotos trekt, omdat je al je twee handen voor iets anders nodig hebt.
Neem nu:  het in verstek snijden van een strook baksteentjes ...
Honderde keren gedaan, ik kon het met de ogen toe en twee vingers in de neus: telkens krak juist ...
En nu telkens vier-vijf keren proberen, en dan bíjna juist.
Weet je wat het detail was?  Breng je snijmat op de rand van je werkblad, en leg je strookje nét op de rand van je snijmat ...
Stom, hé ?  Maar alleen dán heeft je mes de juiste positie ...

En ik ben zeker dat velen dit herkennen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Wat aan mijn to-do lijstje gewerkt  ;)
- schakelaar van de middenconsole van het etstoestel in orde gemaakt
- verwarmingstoestel aangeschakeld
- een lichtbakje gemaakt, om transparant-koppels goed te positioneren alvorens ze te lijmen
- het bakje waarin ik de siliconenmal giet voor de HO wagen een cm verhoogd

Zo kan ik morgen een extra cm siliconen gieten om de bodem van de mal te verstevigen.
(Met de miserie van gisteren nogal wat siliconen kwijtgespeeld, waardoor op dit ogenblik de kap van de HO wagen bijna door de siliconen piept.  Mag natuurlijk niet, noch voor de stevigheid van de mal, als de mogelijkheid tot lekken, als ik later giethars ingiet)

Ik verwacht er geen problemen mee, en zal overmorgen de binnenmal kunnen aanmaken.

Morgen ook terug bakstenen metsen, en wat transparantjes aanmaken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1136
To-Do lijstje ivm het etstoestel is afgewerkt.  Oef !
Toestel ziet er op dit ogenblik als volgt uit:



Niet toevallig een serieuze gelijkening met het toestel dat Gerolf ontworp  ;)
Het ziet er wat vermassacreerd uit, met die gaten bovenaan de middenconsole.
Eventjes geöpereerd, na de omwisseling van beluchting van de bakjes met de Gerolf-pompjes van Archimedes (of was het andersom  ;D )
Console wordt nog wat opgecalefaterd.  Misschien gewoon een plaatje ervoor, met de hoofdrichtlijnen voor goed gebruik.

Gisterenavond twee ets-proefjes gedaan:  spannend, want mijn eerdere etspogingen (maanden geleden) waren écht niet om te stoefen, zélfs als de resultaten  (uit de tijd van de Scrap Yard en Sedelocus) dan toch gebruikt werden.

Eerste testje (hoe kon het ook anders) :  Rail lasjes :



Redelijk goed resultaat (behalve dat ik de bouten te groot getekend heb tov de plaatjes.
Ik was me er van bewust, maar was zó hevig om het testje uit te voeren, dat ik vergat de boutjes te verkleinen.
Deze avond leg ik er eens eentje tegen een Code-55 spoor van Peco.

Wat me vooral aanmoedigde, was dat de etsing egaal gebeurd was over het hele plaatje (wat in het verleden nooit het geval was), en dat de kader niet te erg aangetast was (dank zij een betere zwarting van de (betere) transparanten).

Dus volle goede moed een tweede testje, natuurlijk met enkele onderdelen voor de NEEB-goederenloods (want dat was de dringende reden waarom ik het etstoestel klaar wilde hebben vóór ik met de loods verder ging):


Halverwege het etsproces even een foto getrokken (zo fier was ik dat het etsen zo scherpe resultaten toonde  ::) ), voor het geval het achteraf zou verprutst geraken.
Maar onterechte vrees, want na 30 minuutjes etsen:



Een buit aan daksteunen, die de dakuitsteek boven de loskade moeten steunen, en een setje raamindelingen.
Het gaat hier om een test, want je ziet dat de steunen verschillende diktes hebben.
Wordt veroorzaakt door verschillende lijndiktes op de transparanten.
Stukjes zien er eigenlijk niet uit, want ze moeten nog gefatsoeneerd worden (braampjes weg, randjes bijschuren, etc)

Maar ikke heel erg blij !!!
Een reuzestap vooruit, ten opzichte van mijn vorige ervaringen, en voldoende resultaat om verder te gaan.
En het zijn de volgende probeersels die me meer ervaring gaan geven, waardoor de resultaten beter worden, en het proces onder controle.
Yeeehaaa !  Vree content, en ongeduldig om nieuwe probeersels te starten  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Dat ziet er strak etswerk uit! En zeker omdat het de eerste testjes zijn. Ik denk dat je weer een stapje hoger op de ladder van modelspoorbouwbegaaftheid bent gekropen. (En deze hier toch stiekem een tikkeltje jaloers, maar dat is zijn eigen schuld/keuze.)  ;)

Jean, super dat je het etsen ook meester bent geworden. Dat belooft veel actie voor de komende tijd! Ik zit er al klaar voor.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

chef garde

Respect Jean, respect!! 

Steam.N

Citaat van: Michiel op 12 juni 2013, 08:58:18 AM
... Dat belooft veel actie voor de komende tijd!...

Ik kijk er ook naar uit  ;)
Een nieuwe wereld aan mogelijkheden !!!
(of het gaat lukken is nog iets anders, maar het lijkt wel goed te komen (eindelijk))
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }