Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

GVL

Sluit me aan bij Chris -- stroker iets minder breed (50 à 60 cm in realiteit?) en laten stoppen aan de nok.
Groeten.

Steam.N

#1111
Chris, Gino, bedankt met jullie reactie.

Daardoor terug het internet op gegaan, en in mijn hoop fotos gedoken ...
Heb dít gevonden :



Uit die foto drie stukjes informatie gehaald :
a. Inderdaad een noklat
b. De scheidingslatten tussen twee stroken zijn stukken dunner dan wat ik in mijn testje gebruikt heb
c. Blijkbaar zeven stroken zink voor één raam / poort.  Poort meet aan mijn modelloods ca 35mm, dus moet het 5mm per pand worden. 
. Voor het gemak 4.8mm want dat is een standaard styreenmaat.  (maal 160 = 752mm)
. Zal wel goed zijn, zeker?

Dus kan ik een nieuwe poging starten, deze avond ...
Die tussenlatjes gaan geen sinecure zijn, want wat ik eerst gebruikte was al maar 0.28x0.75mm.
Dus strookjes van 0.5mm uit een 0.12mm plaatje snijden ...

Penselen al maar opzij gelegd.  Het wordt een styreen-avondje ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1112
Ondertussen begonnen aan het tweede testje.

Alles moet wat in verhouding blijven: 
als ik tussenlatten ga voorzien met een dikte van 0.10mm, is een pure overlap van de zinken stroken (0.28mm) véél véél te dik ...
De plaatsing van tussenlatten van 0.1 bovenop die overdiktes komt zo nooit goed ...

Dus probeer ik nu die overdikte te vermijden, door een strook zink schuin in te snijden. 
Alnaargelang hoe vér ik de delen dan terug overeenschuif op die schijne snijkant komt het tweede stuk meer of minder omhoog. 
Zo heb ik de stijghoogte onder controle :



De foto toont niet goed de schuine snede, maar wél het verschil in overlap-hoogte.

Waarom die moeite? Waarom geen snedes insnijden op halve diepte, gewoon om de indruk te geven?
Ten eerste moet het roest-pigment en de vervuiling-acrylverf toch érgens blijven steken.
Bovendien kan ik de zilverpapier-bevestigingshaakjes niet nauwkeurig en proper (zonder lijmsporen) plaatsen als ze er gewoon "bovenop" liggen.
Ik vind het effect van de bevestigingshaakjes in de eerste test wel iets hebben.

Dus, omdat het een testje is, doe ik wat extra moeite.
Gewoon aftasten wat de (en mijn) grenzen zijn  ;)

Verstandig?
Waarschijnlijk niet, want de bouw duurt zo véél langer, terwijl later de toeschouwer amper het verschil zal zien ...

Gedaan met zeveren :  terug aan de slag !

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Mag ik eens een domme vraag stellen? (het is lang geleden... denk ik  ::))
Waarom styreen en geen papier?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Chrisrail

#1114
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

Citaat van: doomslu op 24 mei 2013, 20:00:04 PM
Mag ik eens een domme vraag stellen? (het is lang geleden... denk ik  ::))
Waarom styreen en geen papier?

- nooit aan gedacht
- geen ervaring met beschilderen van papier
- geen idee hoe dik het papier is dat ik in huis heb

Wie is er nu dom ?  ;)
Dat het kan herinner ik me nu:
Er zijn al prachtige dingen getoond in papier ...

Dus alweer iets dat ik later eens moet proberen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1116
Volhardend in de boosheid:  de styreentjes van test-case 2 liggen er ...



Het zijn "zink"-stroken van 4mm geworden, uiteindelijk.
Scheidingslatten zijn gesneden uit 0.10mm plaat, ongeveer 0.5mm breed.

Morgen een eerste Humbrol laagje.
Deze keer eerst ontvetten, dan de juiste kleurcombinatie.


Nu nog even verder werken aan de aansluiting van de archimedes-pompjes  van mijn ets-toestel.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ERVIN

Goh Jean , weer stevig bezig hoor , de kleur van je zink is voortreffelijk , en je tweede " probeersel" ziet er eigenlijk wel beter uit dan je eerste  , is fijner , de zinken platen lijken ook niet zo groot als de andere.

Dirky

Zeer geslaagd!

welke kleur/verf heb je nu feitelijk als grondlaag gebruikt ipv 84 Jean?

Steam.N

#1119
@Dirky: ik dacht donker grijs nodig te hebben, en gebruikte 74.

Ik heb nu de 84 in huis, en ga mijn tweede testje daarmee behandelen (1/3 + 2/3 147) als basislaag.
Ik twijfel aan het gebruik van de wasbenzine, want dacht dat dit de verf overal goed ging laten vloeien, maar dat was niet het geval.
Verf verwijderde zich steeds geleidelijk vande scheidingslatten, waardoor daar bleke sporen optraden. 
Pas bij de toepassing van de zwarte wash werd dit gecamoufleerd.

Waar ik ook op moet letten, is dat er geen stofjes of spoortjes vuil in de verf geraken.  Die broebels op het teststuk 1 storen enorm.
Sommige kan ik camoufleren als "mos"-begroeiing, maar het zijn nu teveel pukkeltjes.

@Ervin: de afmetingen zijn inderdaad nu beter (dank je wel, Chris en Gino  ;) )
Het teststukje heb ik opnieuw op de goederenloods gelegd, en de verhouding klopt beter ...



Het linkse stuk (teststuk 1) ligt nu op zijn kop (de afloopsporen gaan richting nok).
Teststuk 2 ligt er natuurlijk erg bleekjes bij, en je ziet de styreen structuur wat minder.
Morgen met een eerste laagje, zal het duidelijker zijn.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Eerlijk gezegd, de nieuwe breedte ziet er ook veel natuurlijker uit.

Jefftrack

Het tweede testje past qua verhouding inderdaad veel beter.... maar de kleur van het eerste test stukje is wel heel erg goed getroffen. Ben benieuwd naar het resultaat als het tweede testje ook op kleur is.

Jeffrey

Steven123

Citaat van: Jefftrack op 25 mei 2013, 16:39:35 PM
Het tweede testje past qua verhouding inderdaad veel beter.... maar de kleur van het eerste test stukje is wel heel erg goed getroffen. Ben benieuwd naar het resultaat als het tweede testje ook op kleur is.

Helemaal mee eens, ik vind de verwering ook goed geslaagd met die verdonkerde randen, geeft meteen extra diepte en detail aan het dak.
Goed bezig Jean, nog veel succes!  ;)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

PeterC

Jean, in stilte zitten volgen!

Die smalle stroken komen inderdaad veel beter over!  De kleuren zitten volgens mij ook goed (natte zink).

Ik vermoed dat op je laatste twee foto's de brede stroken onderste boven liggen?  De druipsporen lopen naar boven...

Groetjes, Peter


Steam.N

Marc, Jeffrey, Steven: thanks  ;)

@PeterC:  Klopt !
Zit nu pas terug in mijn knutselkot.
Toch nog proberen wat gedaan te krijgen: minstens een eerste laag op mijn tweede testgeval  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }