Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Havoc

Boek is getiteld "Instappen a.u.b.! Honderd jaar buurtspoorwegen in België" Uitgeverij De Nederlandse Boekhandel 1985. Denk dat ik dat al zolang heb en nog nooit gelezen. Wel al eens naar foto's gekeken   ::)

Met deze posts heb ik er terug eens in gekeken. Krijg goesting om toch eens een vicinal-baan te maken.

Ik zal dat blad eens inscannen deze week en je mailen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Thanks, Johan.  Ik kijk er naar uit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1097
Deze avond een intermezzo-tje:
Ik ben de aandrijving van de archimedes-pompjes van Gerolf aan het aanpassen aan mijn etstoestel.
Principe van het toestel is hetzelfde, maar de centrale kolom van mijn toestel is breder dan het oorspronkelijk ontwerp.
Dus wat tandwieltjes extra nodig, motor anders bevestigen, ...
Eens de tandwielkast klaar is, kan ik de pompjes positioneren en vastlijmen in de bakjes.

Een nutteloze nevenactiviteit?
Neen hoor ! 
Voor de goederenloods heb ik verschillende geëtste stukken nodig, dus mijn etstoestelletje moét afgewerkt worden  ;)




Ik heb toch wel wat tijd gemaakt om een tweede Humbrol laagje te leggen op mijn test-zinken-dak.
Kleur is wat donkerder dan in het artikel van Emmanuel.
Desnoods gaat er morgen een derde, lichtere laag over.
Daarna stoeien met acryl ...
Stuk leuker dan bakstenen schilderen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1098
Ik blijf deze dagen wat hoppen van het ene trajectje in het andere:

- het zinken test-dakje heeft zijn laatste enamel laagje gekregen:



Het ziet er niet al te slecht uit.
Vanaf morgen wat acryl-washjes en pigmentjes
Leuk testje  :)

Fijn was laatste twee dagen ook, dat de meeste Humbrol potjes, die ik ondertussen al 40 jaren op zolder had liggen, nog altijd bruikbaar blijken te zijn (wel met een tandenstokertje geroerd) ! 
Misschien niet ideaal, maar toevallig waren dat de kleurtjes die ik nodig had  ;)
Indien ik het eindresultaat van dit experimentje voldoende goed vind voor het uiteindelijk dak van de goederenloods, koop ik wel verse potjes.

Ondertussen is het tandwielkastje klaar.
Nu de montage op het etstoestel aanpakken.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jean, dat ziet er heel overtuigend uit!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 22 mei 2013, 22:20:10 PM
Jean, dat ziet er heel overtuigend uit!  8)

Inderdaad, veelbelovend  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Knap resultaat en dan zeker weer voor N-schaal :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

marc goovaerts

Heel mooi, en het geeft me wat moed ivm de oude Humbrolpotjes die ook hier nog rondslingeren...

GVL

Mooie kleurstelling, Jean. 
Misschien de lipjes nog iets benadrukken.

railrunner

Prachtig Jean, prachtig!   

Steam.N

Leuke reacties.  Hartelijk dank  :)

Citaat van: GVL op 23 mei 2013, 12:24:20 PM
... Misschien de lipjes nog iets benadrukken. ...
Dat komt, dat komt: washes, drybrush, etc ...
In de procedure van Emmanuel (MSM125) zit ik pas op stap 6 van 18 of 19.
Dus dat wil zeggen dat ik het nog ruim kan verprutsen  ;)

De lipjes zijn bij enkele platen precies wat verdwenen ...
Ze zijn ook maar strookjes zilverpapier van minder dan 1/2 mm breed ...

Binnen enkele uurtjes ben ik terug aan de slag  :P
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1106
Opnieuw wat geëxperimenteerd, met de MSM 125 in de hand !



Ik ben niet echt tevreden:
- de basislagen zijn "gevlekt" en tonen onrealistische plekken
. (mogelijks veroorzaakt door de styreen niet te ontvetten, en door met een penseel te werken ipv te airbrushen)
- de basiskleur is te donkergrijs (ik had Humbrol 84 vervangen door een ander grijs, wegens 84 niet in huis.  Volgende keer de juiste potjes)
- de pigmenten zijn niet fijn genoeg aangebracht.  Met wat oefening zal dat wel goed komen, zeker?

Morgen de pigmenten fixeren (airbrush gebruiken), en wat acryl-correcties toepassen.

Al bij al een zeer nuttige oefening.
Deze techniek, alhoewel werkintensief, ga ik waarschijnlijk toepassen op het zinken dak van de goederenloods.
Maar dan moet ik zeker aan bovenstaande puntjes werken !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Toch mooi volgens mij. Kan je het even op een gebouwtje leggen om het schaaleffect in te schatten ?

Steam.N

#1108
Marc,  hier het dakje bovenop de goederenloods :



Natuurlijk zal de definitieve versie oversteken over de loskade.
Geen idee of de zinken stroken geloofwaardig zijn qua breedte.  (nu 8mm, zijnde een 1.2m in realiteit)

Volgende keer moet ik de basistint van het zink lichter houden, de zwarte wash aan de latten wat subtieler, smaller,  de roestslierten minder opvallend, en zorgen dat er geen vuil in de verf zit (op vorige posting zie je heel wat pukkeltjes) ...

Misschien moet ik overwegen om het dak minder onderhanden te nemen, en te gebruiken zoals ik dinsdag (22 mei) toonde ...

Om de oefening te beëindigen, ga ik nog Emmanuel's laatste stappen toch nog eens uitvoeren:
pigment fixer en enkele acryl-accentjes.
Benieuwd of dit het resultaat gaat verbeteren.

Vraagje ivm de uitvoering van zinken daken:
ligt aan de nok een balk, die beide vlakken van het dak scheidt, of kan ik zinken stroken van de ene kant van het dak laten overlopen naar de andere kant?
Bizar, je ziet in het werkelijke leven van alles, maar als je details nodig hebt, besef je hoe weinig aandachtig je bent ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Chrisrail

#1109
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }