Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Bijna twee weken niet aan NEEB kunnen werken.
Batterijen wat opgeladen in een wisselvallig zuiders zonnetje   ::)
Deze avond terug met frisse energie er terug tegen aangaan  ;)

En direct een kleine ontnuchtering:  de poort om de goederenwagens door te laten is een millimeter te smal !
Heb indertijd met een oud postwagen-wagonnetje gepast, en de breedt klopte.
Nu ik met een écht goederenwagon probeer, lukt het niet.
De afmetingen van de poort kloppen nochtans met de originele plannen ...
Zouden de wagonnetjes niet volledig op schaal zijn ? ? ?

Een tegenslagje, maar geen ramp, want de vier wanden zitten nog niet aan mekaar of aan de bodemplaat gelijmd.
Hopelijk is de correctie deze avond rond, en kan ik daarna verder bouwen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Jean,

misschien zijn de wagons gaandeweg steeds groter en breder geworden net als een model van een wagen als het nieuwe model uitkomt steeds iet hoger, iets langer en iets breder !  :o ::)

Groeten Peter ;)

marc goovaerts

Het zou me niet verbazen. In Baasrode de pas gerestaureerde  puntdak-ferry wagon gezien. En die leek inderdaad heel wat smaller dan de exemplaren van latere datum die er staan. Volgens zijn maattekening is hij 2m54 breed.

Steam.N

Het lijkt te gaan om de wagonnetjes waarvan de zijdeuren openschuiven.
De U-profieltjes waarin die deurtjes schuiven zijn nogal ruim bemeten.

Gezien de meerderheid van mijn goederenwagonnetjes zo'n schuifdeurtjes hebben, heb ik geen keuze:
de poort moet iets ruimer worden.

Ik ben halverwege de aanpassing ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

#1069
Citaat van: marc goovaerts op 11 mei 2013, 16:39:24 PM
Het zou me niet verbazen. In Baasrode de pas gerestaureerde  puntdak-ferry wagon gezien. En die leek inderdaad heel wat smaller dan de exemplaren van latere datum die er staan. Volgens zijn maattekening is hij 2m54 breed.

Ferry-wagons hebben een kleiner "gabarit" : dat van de UK. Dit verschil in "gabarit" lag aan de basis van het ontstaan van de schalen 1:76 ed. om optisch aan de 1:87 te komen...

Erik

Stedahult

Je kunt de servo ook even openmaken en de potmeter loskoppelen
van zijn schakeldraad. Daarna spanning op de servo en de potmeter in de nulstand
stellen. Dan kun je zelf de stand instellen die je wenst, en hij schiet niet zomaar
in een stand die jij niet wenst. Dit gebruikte ik jaren voor aandrijving in de
scheepsmodelbouw. Voor kraantjes om te laten zwenken bv.
Mvh. Steef

Steam.N

Thanks voor de tip, Steef.
Probleem is: als ik éérst de nulpositie van de servo instel, moet ik die ook boenk juist positioneren aan dat deurtje.
Kwestie van tiendes van millimetres, of de deurtjes blijven met een spleetje openstaan.
Daarom probeer ik Geert's oplossing uit, omdat ik dan de juiste posities ná inbouw kan juist zetten.

Ondertussen worden de laatste stukjes basisplaat van de tweede eindmuur recht gezet.
Zodadelijk terug metsen en witsteen plaatsen ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1072
Ruwbouw is klaar :



Nu de bakstenen en de witsteen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

 :) :) :)pannebier zo te zien? proficiat met het bereiken vh hoogste punt denk ik? blijft indrukwekkend draadje!

Steam.N

Citaat van: Kautenbach op 13 mei 2013, 08:35:04 AM
:) :) :)pannebier zo te zien?
Bijna ;)
Schouwtje krijgt nog wat extraatjes ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1075
Alvorens de muurtjes opgemetst worden, moet de vloerplaat er in:
De muurtjes moeten dringend vastgezet en verstevigd worden, of ze gaan alle kanten opgaan ...

Plaat is klaar, maar ga ik eerst schilderen, alvorens in te lijmen.



Vraag is: hoe bereik ik best een geloofwaardige betonkleur?
Een teststukje met Faller Strassenfarbe "Beton" lijkt me veel te licht als basiskleur ...

"Even" de MSMs induiken, om wat info op te pikken ...

Van alle knutselaspecten vind ik dat schilderen veruit het moeilijkst  (zucht)  :-[
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

Qua verf is het eentje van Humbrol, ik weet enkel de nummer niet, die moet je aan Binco vragen, die vertelde me dat toen we samen naar Olaerts geweest zijn.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Steam.N

Thanks, Olivier.
Ik zoek verder  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 15 mei 2013, 22:43:55 PM
...Vraag is: hoe bereik ik best een geloofwaardige betonkleur?

Tamiya XF19 als grondlaag met de nodige washes en drybrush of eens kijken naar de Vallejo kleurtjes die Rik Martens gebruikt voor zijn RTT gebouw.
Groetjes, Peter


Steam.N

Thanks, Peter.
Testing time ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }