Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Eerste testje met de processor aansturing van servo's:  zeer beperkt succes ...
- schakelaars 1 tot 8 sturen servo's 1 tot 8, onafhankelijk van mekaar
- schakelaars 9 tot 16 regelen gelijk welke van servo's 9 tot 16.   >:(
- Ook het vastleggen van MIN, MAX en snelheid lukt nog niet ...   :(
Zal nu de servo print eens grondig nakijken ... alle verbindingen juist? soldeerpunten zuiver?

Eén troost: het programma blijkt wél op de processor geladen te zijn  ;)

Dit moet eerst goed werken, vóór ik de servo van mijn poortje koppel ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

#1052
Dat lossen we morgen wel op. Ik ga nu slapen


Edit: morgenvroeg redelijk vroeg uit de veren voor een familie ontbijt... Terug on line ergens in de namiddag.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

(@Geert: we hebben gelijktijdig onze laatste reactie geschreven):  (Ben zelf ook pas later op de dag terug op antenne  ;) )

Situatie is sterk verbeterd:

- de parallelle aansturing van de servo's 9..16: de gemeenschappelijke pin van de pull-up weerstanden vergeten solderen  :-[
- de instelling van MIN, MAX en snelheid is nu duidelijk.

Servootje van de poort aangesloten:
- het werkt  :)
- De schokjes blijven wel  :( 

Slechte servo's?  Ik denk het niet:
Ik heb ook een servo van ModelKraft in huis, en die heeft eveneens hetzelfde gedrag.

Net als Gerolf eerder al opmerkte, gebruik ik slechts een kleine hoek om van een gesloten naar open deur te gaan (30 graden uit de 180 beschikbare).
Om die beweging realistisch te maken, moet de beweging, dus de draaisnelheid van de servo, laag gehouden worden.
Dus vallen de schokjes op.

Komende dagen ga ik eens piekeren over een overbrenging van een grote uitslag van de servo naar een kleine uitslag van de deur ...

Ander probleempje: als een servo aangesloten wordt (of als de spanning wordt aangesloten) slaat de servo plots en volledig uit !
Dik gevaarlijk voor mijn deurtjes, die uit hun hengsels gaan vliegen (of de aandrijvingsstangetjes die uit de servo-arm schieten) ...
Enige oplossing mogelijk (behalve de hardware-stops die al eerder voorgesteld werden, en waarvan ik de waarde op dat ogenblik grof onderschatte)?

(@Johan Havoc): thanks voor je info over de COM poorten.  Had je reactie eerder vandaag over het hoofd gezien.)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Bij mijn microcontroller-aansturing heb ik transistors gebruikt die de voeding van de servo onderbreken als hij geen commando krijgt.
Ik weet niet of zoiets "good practice" is, maar het helpt wel om die gevaarlijke volle uitslag te vermijden.

30° van de 180 ? mij lijkt het nog minder. Hoe dan ook heb je met een microcontroller meestal 100 stappen voor 180°.
Bij jouw 30° gebruik je dus hooguit 17 stappen - dan is het logisch dat je wat schokt, omdat je die stapjes kan zien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 27 april 2013, 23:18:36 PM
Bij mijn microcontroller-aansturing heb ik transistors gebruikt die de voeding van de servo onderbreken als hij geen commando krijgt.
Good practice of niet:  ik wik dit ook inlassen.
Bij mijn laatste test, gisteren avond, knalde de servo van het deurtje volledig op uiterste stand.
Daarbij verplooide het de drijfstang volledig om!
Gelukkig dat het deurtje zelf zó ontworpen is, dat het deurtje echanish niet buiten zijn limieten kan.
Deurtje bleef ok.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Zelfs die kleine servootjes kunnen krachtig zijn, en dus je spullen beschadigen.

Stel dat je met een transistor de servostroom wil onderbreken, heb je extra poortjes van je microcontroller nodig.
Ik weet niet of je momenteel op je schema nog ongebruikte poortjes hebt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Geert

De µC schakeling die Jean nu gebruikt is deze zoals  hier beschreven. Op het filmpje iets verder op deze link zie je dat de servo's bewegen zonder dat deze eerst volledig uitwijken. 

Een servo die voor de eerste keer gebruikt wordt staat altijd in een onbekende stand. De schakeling zal dan ook bij eerst gebruik pulsen uitsturen van 1,5ms wat overeenkomt met de middenstand. Daarna kan je de servo inregelen met een potmeter.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Net thuis (oef).
Nu eens zien dat ik alle poorten correct  regel.

Citaat van: Geert op 28 april 2013, 14:52:53 PM
... Een servo die voor de eerste keer gebruikt wordt staat altijd in een onbekende stand. De schakeling zal dan ook bij eerst gebruik pulsen uitsturen van 1,5ms wat overeenkomt met de middenstand. Daarna kan je de servo inregelen met een potmeter ...
Zal gisteren mogelijks wat fout gedaan hebben.  :-[
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Eindelijk! We zaten hier al een tijd te wachten hoor.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Niet veel vooruitgang, deze avond.
Gezien de grote uitslagen, die soms optreden, en gezien de kleine nuttige hoek van de servo's, zit ik een nieuwe aandrijving te bedenken.
Eentje die tevens een grote uitslag van de servo vertaalt naar een kleine uitslag van de poort.
Zal voor komende week zijn.  De fut is er deze avond wat uit ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw