Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#1035
Zit nog altijd met een verbindingsprobleem tussen laptop en PIC programmer.
Aansluiting aan de laptop is blijkbaar geen Sub-D, alhoewel contour dezelfde is.  Drie rijen gaatjes (naam van het type mij niet bekend) ...
Wil daarom een SUBtoSerial convertor gebruiken, maar die maakt poort COM21 aan, die niet selecteerbaar is door de programmer software (COM1..COM10).
Ik weet wel hoe een COM poort te hernoemen, maar gezien COM1 tot COM20 allen al in gebruik zijn, kan ik niet zo maar bv COM1..10 toewijzen.

Nu een oplossing zoeken ...
Programmer en Servo Controller staan klaar om getest te worden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ACFI

Dat is de VGA aansluiting met 3 rijen pinnen.

Welke SubtoSerial gebruik je?

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ACFI

#1038
Met een FTDI chip set?

Welke OS gebruik je? 32/64 bit?

Ik heb een gelijkaardig probleem gehad toen de oude adapter stuk was. Maar in de registry waren de poorten van de oude adapter niet vrijgegeven.

Onder Windows 7/64-bit wil het ding wel niet meer werken. Drivers incompatibel. :-(

In de registry vind je onder de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\COM Name Arbiter welke poorten al gereserveerd zijn.

Steven T.

Steam.N

Steven,  ik draai XP, 32bit.
Hoe ik in de registry moet foefelare: geen idee.
Als ik naar de device manager ga, Com poorten, selecteer de UsbToSerial Com poort (C0M21), advanced, kan ik de naam wijzigen.
Daar toont de listbox alle Com1..20 als InUse, maar zegt niet door wie of wat.
Ik ga morgen, als het even lukt, even naar het werk, connecteer de programmer aan een desktop, en probeer dan de PIC op te laden.
Spijtig dat het hier thuis niet lukt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

COM-poort probleem opgelost.
Programmer-test werkte feilloos.  :)
Eerste upload van de HEX file liep echter mis (erg verhelderend bericht "Error writing to PIC".

Nu uitzoeken wat er fout zit ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Eens opnieuw proberen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 26 april 2013, 07:01:15 AM
Citaat van: ToThePoint op 25 april 2013, 13:45:50 PM
... Als servo gebruikte ik een TG9e van turnigy. Ik vermoed dat u ook zo eentje gebruikt. ...
Ik gebruik een van de servootjes van de groepsaankoop die Gerolf organiseerde.
Geen idee welk type het is.
Is prima vergelijkbaar, en waarschijnlijk zelfs helemaal dezelfde  ;)

Citaat van: Steam.N op 27 april 2013, 10:37:48 AM
Eerste upload van de HEX file liep echter mis (erg verhelderend bericht "Error writing to PIC".
Geen meer gedetailleerde boodschap?  ::)
Je programmer heeft toch een eigen voeding?
Misschien een sync-foutje - eens opnieuw testen kan helpen
Misschien wordt je PIC-type niet herkend?
Baudrates juist?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

CiteerDaar toont de listbox alle Com1..20 als InUse, maar zegt niet door wie of wat.

Ik zie dat het al opgelost is, maar voor anderen misschien nuttig. Je moet je niet veel van aantrekken van com-poorten boven com2 die "in gebruik" zijn. Windows heeft de gewoonte om elk usb-com toestel een nieuwe com-poort nummer toe te wijzen en die toegekend te laten voor de keer dat je dat toestel opnieuw insteekt. Hij onthoudt het fabrikant ID en serienummer en leke andere combinatie krijgt een nieuw nummer toegekend.

Gewoon veranderen. Best 3 of 4 kiezen. De meeste programma's kunnen die zeker aan en 1 en 2 zijn soms nog in hardware aanwezig (maar hebben geen connector meer). Hoogsten kan je eens moeten heropstarten en het usb-toestel opnieuw insteken. Je begint echter in de problemen te komen als je meer dan 127 usb-com poorten hebt...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

#1044
Daarnet even de HEX code getest, en deze krijg ik zonder fouten in de PIC.

Waar moet je op letten:

steek de µC in het voetje, mag onder spanning gebeuren, doe ik jaren zo zonder probleem.

selecteer de juiste µC nl. 16F887

rechtsboven in het program kun je de juiste aansluiting vinden van de gekleurde draadje, dit doe je best wel zonder spanning.

HEX file selecteren en write all aanklikken. Het uploaden van dit program kan wel 30s duren. Afhankelijk hoe groot de HEX file is.


edit: kijk ook even naar de hardware instellingen: deze moet VM134 zijn en hardware delay staat bij mij op 3 en de COM poort op 1, ik werk wel met een echte COM poort, niet deze via USB. Als de software rechstreeks naar de COM poort schrijft kan dit al mogelijk problemen geven?

edit2: je kan ook de hardware testen via het pictogram rechsboven. Dit doe je dan weer zonder µC in de programmer.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Ik heb al goed nieuws Jean,  ;) de schermafdruk die je me doorstuurde laat zien dat je communicatie hebt met je µC. De rode calibratiewaarde (voor de interne RC kring) haalt hij uit de µC.

Ik heb een gelijkaardige fout zoals jij beschreven heb als ik tijdens het uploaden met de PC iets anders doe. Blijkbaar kan de software daar niet mee om...

Geert


Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

#1046
Het opladen is nog steeds bezig.  75% .
Fingers crossed  ;)
Hartelijk dank aan wie me voortgeholpen heeft !!!




Ondertussen een half uurtje verder:
Ik kom even terug uit te tuin (tja, daar moet ook het een en ander gebeuren).
Oplaad-window is verdwenen, ledjes zijn uit ...
Ik vermoed dat he topladen met succes is afgelopen.  :)
Het zou wel beter zijn, mocht het programma een bevestiging van succes melden.

Straks de servo-kaart uitproberen met deze opgeladen PIC.
Eerst de tuin in orde, dan gebruiksbeschrijving van de servokaart doornemen.

@Gerolf: (zie je reactie nú pas.  sorry)
Programmer heeft een eigen voeding, volgens specs.
Die delay-parameter heeft het gedaan.  Van 0 naar 6 (is mogelijks wat té veel, maar het werkt.
PIC werd wel degelijk herkend, en de "calibration vlalue" die het programma toont, komt uit de PIC.  Dus dat lijkt in orde te zijn.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

Je kan de software uit de PIC terug opvragen.  ;) Scrol dan eens in de EEPROM data window naar beneden. Zie je daar ergens een naam verschijnen, dan is het gelukt  8)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Even uit de tuin terug naar mijn knutselkot geslopen  ;D
Data gelezen: naam herkend, alsook zinvolle titel, net daarvoor.
Zit dus goed  :) :) :)

Nu vlug terug naar beneden, tandje bijsteken.
Straks de volgende fase  :P :P :P
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Citaat van: Steam.N op 27 april 2013, 15:19:10 PM
Even uit de tuin terug naar mijn knutselkot geslopen  ;D
...
Stout!  ::)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *