Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

PietB

Heel mooi Jean,
En dat schokkerige, ja daar hebben Gerolf en Geert al genoeg over gezegd.
Dat is inderdaad heel vaak een voedings probleem.
Je kunt ook de besturings electronica vie aan weerstand voeden en dan op de printplaat een elco van voldoende capaciteit zetten, die vangt dan de spannings wisselingen door het verbruik van de servomotor op.

Vraagje: Hoe ga je de andere deur bedienen?

grt Piet.

Steam.N

@Piet:
Ik ga niet alle deuren laten bewegen (wel opbouwen óm ze te laten bewegen, maar slechts een deel een servo geven.
De anderen krijgen een staaldraad veer, om ze op hun plaats te houden.

Dat voedingsprobleem ga ik oplossen voor de definitieve uitvoering.
Nu, voor het testje, was het niet nodig.
Dit is (voor mij) een nieuw aspect.
Waar zo'n testjes toch niet goed voor zijn, hé?  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Citaat van: Steam.N op 25 april 2013, 10:04:05 AM
Dat voedingsprobleem ga ik oplossen voor de definitieve uitvoering.
Nu, voor het testje, was het niet nodig.
Dit is (voor mij) een nieuw aspect.
Waar zo'n testjes toch niet goed voor zijn, hé?  ;)
Moet ik je toch even wijzen op de mogelijkheid dat je het schokken niet met een 'betere' voeding kunt oplossen als je in het definitieve stadium bent (het kan tenslotte in de servo zelf zitten hé?)
Wat dan?
Kun je, nu in de experimentele fase, niet even wat meer tijd aan de voeding besteden.
Zodat je in de afbouw fase niet alleen een werkend concept hebt, maar ook een oplossing voor hande hebt waar je tevreden over bent?
Dit ter overweging.

grt Piet.

Steam.N

Je hebt een punt, natuurlijk ... (zucht)  ;)
Maar ik dacht later voedingen te maken, ifv een globale baan: wat zijn de verbruikers, welke spanningsniveaus, welke stromen, etc, en daaruit centrale voedingen maken met verdeelleidingen.
Mogelijks fout.

Stel dat ik voor de module Turnhout-Station zou voorzien, kan ik nú al wel inschatten hoeveel wissels, hoeveel andere bewegende componenten, waar verlichting, etc.  Hoeveelheid electronica (en zijn verbruik) is me nu nog onbekend.

Als jullie spreken over twee voedingen, gaat het dan over één binnenkomende gelijkspanning (met iets té hoog niveau), die verdeeld wordt naar enkele stabilisatoren (78xx), waaruit elk type verbruiker put (waarvan één stabilisator naar de electronica, en een andere naar de servo's)?
Of gaat het om een binnenkomende wisselspanning, waarop een aantal trafootjes, met elk één of een paar stabilisatoren?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Het schokken heeft volgens mij enkel te maken met de aansturing.  Ik gebruik dezelfde servo's aangestuurd door een controllerke.  Voeding voor de servo en PIC uit dezelfde 7805 met slechts 220 µF afvlakelco op.
Filmkes: onbelast en belast.

Jean: knap werk!
Groetjes, Peter


ToThePoint

Jean ik heb enkele bedenkingen.
Om te beletten dat uw servo te ver gaat kan u een servo stop maken met styreen. Die stop belet de servoarm dat die verder kan.
Heb dat ook gedaan met de lokloods die ik maakte.
Beperk ook de speling in het mechanische gedeelte.
Als servo gebruikte ik een TG9e van turnigy. Ik vermoed dat u ook zo eentje gebruikt.
Die servo's zijn zeer snel. Hoe sneller de servo des te sneller dat die de ingestelde positie bereikt.
Het kan dus zijn dat uw handbediening te traag is voor de snelheid van de servo.
Om dat te weten kan u de potmeter vervangen door weerstanden die geschakeld worden met een schakelaar.
Zodanig dat de servo geen tussenstoppen meer maakt.
Een microcontroler doet die tussenstops ook, maar het schokkerige valt minder op omdat de tussenstops evenredig zijn.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

Citaat van: PeterC op 25 april 2013, 12:09:21 PM
Het schokken heeft volgens mij enkel te maken met de aansturing.  Ik gebruik dezelfde servo's aangestuurd door een controllerke.  Voeding voor de servo en PIC uit dezelfde 7805 met slechts 220 µF afvlakelco op.
Filmkes: onbelast en belast.

Jean: knap werk!

De timerbasis van een µC is stabieler dan de analoge versie met een NE555. Bij mijn µC projectjes draaien de servo's ook met minder schokken. Het enige wat wel zichtbaar is dat ik in stappen van 10µs werk om van bv. 1ms naar 2ms te gaan. Dit komt dus neer op 100 stappen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Jean, ik hoop dat je PIC µC programmer vanavond af geraakt. Bij mijn weten ben je nu de vijfde die iets met µC gaat doen op dit forum 'en daar ook iets van laat zien! '  o.a. : Gerolf, Conducteur, Peter(C), Geert en jij hopelijk. ;)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Geert, ik sta te springen om er aan te beginnen.
Eerst nog een paar uurtjes werken. 
En als naar gewoonte: wat ik maak, krijg je te zien ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Citaat van: Geert op 25 april 2013, 14:20:39 PM
Bij mijn weten ben je nu de vijfde die iets met µC gaat doen op dit forum 'en daar ook iets van laat zien! '  o.a. : Gerolf, Conducteur, Peter(C), Geert en jij hopelijk. ;)


Geert

Allee kval weer naast den boot. Kweet dat ik geen baan meer heb en alles stil ligt tot van de zomer, maar ooit zal TSB uit de as verrijzen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

Citaat van: ToThePoint op 25 april 2013, 20:55:43 PM
Citaat van: Geert op 25 april 2013, 14:20:39 PM
Bij mijn weten ben je nu de vijfde die iets met µC gaat doen op dit forum 'en daar ook iets van laat zien! '  o.a. : Gerolf, Conducteur, Peter(C), Geert en jij hopelijk. ;)


Geert

Allee kval weer naast den boot. Kweet dat ik geen baan meer heb en alles stil ligt tot van de zomer, maar ooit zal TSB uit de as verrijzen.

Hoe heb ik jou kunnen vergeten zeg, de starter van het µC draadje.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Tegenslag ....

Programmer is vlot in mekaar gesoldeerd.
Kasten en schuiven overhoop gehaald om een kabel te vinden, die ik kon gebruiken om een kabel te maken volgens specs (in de programmer kit zitten alleen stekkers).
Uiteindelijk een parallelle kabel gevonden.
Stekkers afgeknipt, en de stekkers voor de programmer er aan bevestigd.
Dus tijd om de programmer te testen  ::)

Maar ... aansluiting gaat niet !
Zowel programmer als laptop hebben een vrouwelijke stekker, en de kabel is manneke-vrouwke ...

Dus deze avond geen test van de programmer.   :(
Morgen naar de winkel voor een tussenstekker.
Spijtig: ik had graag geweten of de programmer in orde was.

Niets aan te doen.
Ik zal dan maar aan de servo-controller beginnen.
Hopelijk heb ik daarvoor alles in huis.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: ToThePoint op 25 april 2013, 13:45:50 PM
... Beperk ook de speling in het mechanische gedeelte. ...
JP, dat was ik ook van plan.
Bij mijn handbestuurde versie was die mechanische speling veel kleiner.
Maar de haast om het servootje de poort eens te zien bewegen ...  ;)

Citaat van: ToThePoint op 25 april 2013, 13:45:50 PM
... Om te beletten dat uw servo te ver gaat kan u een servo stop maken met styreen ...
Een microcontroler doet die tussenstops ook, maar het schokkerige valt minder op ...
Daarom wil ik graag overstappen op Geert's oplossing, en ben ik die programmer en servocontroller aan het maken.
Een mechanische stop, om een servo tegen te houden, zie ik niet graag, want daardoor beschadig je de servo mogelijks.

Citaat van: ToThePoint op 25 april 2013, 13:45:50 PM
... Als servo gebruikte ik een TG9e van turnigy. Ik vermoed dat u ook zo eentje gebruikt. ...
Ik gebruik een van de servootjes van de groepsaankoop die Gerolf organiseerde.
Geen idee welk type het is.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

@ Geert

Geen erg man, uw teller staat op 6 dus.

Soit ik blijf het draadje volgen Jean.
Ben er zeker van dat die servo sturing in orde komt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Citaat van: Steam.N op 25 april 2013, 22:13:37 PM
Tegenslag ....
- een vrouwelijke stekker, en de kabel is manneke-vrouwke ...
- Ik zal dan maar aan de servo-controller beginnen.
  Hopelijk heb ik daarvoor alles in huis.
Ondertussen het ontbrekend materiaal gaan kopen.
Deze avond moet het lukken ;-)

En dan terug aan de slag met de loods zelf  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }