Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Thanks, Gerolf.  Interessante aansturingen.
Het tweede lijkt wat complexer in opbouw, en zichtbaarder dan wat ik nu heb, of je eerste ontwerp.
Zal ze toch eens uitproberen (alhoewel uitvoering afhankelijk zal zijn van de testjes van de servo-aansturing van de huidige constructie).
Je beide ontwerpen vermijden wel het zijdelings kantelen.  Goed gevonden  ;)

Mijn LM556 sturing zou deze avond moeten rond zijn (nog de koppeling doen met de voeding, wat controle ledjes, en bedradingscontrole).
Spannend, zo'n eerste servootje.  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1006
Mijn servootje heeft voor de eerste keer bewogen  :) :) :)  Yeeehaaaa  8)
Maar alleen bij het opzetten van de spanning (een schokje)  :( :( :(

Het schaamrood op de wangen: zo'n eenvoudig schemaatje, en het werkt niet ???
Laat gaan slapen ... en vroeg terug op ...

Tijdens het scheren alles nog eens bekeken :

Wie heeft een ezel nodig ?
Hier in huis heb ik er ene : een dom lomp geval , en die mag hier weg ...

In plaats van twee NE555's te gebruiken, gebruik ik een LM556 (twee 555's in één IC-tje).  (niets aan de hand).
Dus vorig weekend snel de aansluitpunten hernummerd op de papieren afdruk van het schema.
Kwestie van geen foutjes te maken, hé ...
WEL dus: de ene kant van de IC nauwgezet gecheckt en genummerd, en dan, om één of andere stupiede reden denkend dat de twee kanten symetrisch waren, de rest snel op het schema aangepast.

Zie ik NU pas, dat de pootjes helemaal NIET symetrisch zijn ... (zucht)

Geluk bij een ongeluk: het is een domme fout, niet iets waar ik een eeuwigheid moet op zoeken.
Deze avond opnieuw beginnen, als straf  :-[
Pas dáárna mag ik (van mezelf) het schema van Geert in mekaar boxen nauwgezet in mekaar steken    :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Het wordt een lange dag, vóór ik hieraan mag beginnen  ;)
Met volle goeie moed  ;D

iiii-aaaahhh .... iiiiiii-aaaaahh --- iiiiiii-aaaaahhhhhh
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Overkomt iedereen.  Wie niets doet, doet niets mis!

Citaat van: Steam.N op 24 april 2013, 06:41:33 AM
...Wie heeft een ezel nodig ?
...

Ene die geld schijt, kan ik wel gebruiken  :) :) :)

Groetjes, Peter


Gerolf

Als het een troost kan zijn: zulke fouten heb ik dikwijls gemaakt  :)

Hopelijk heb je die 556 niet om zeep geholpen - of heb je toch minstens een reserve in huis  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Ik heb nog enkele reserve.  Gelukkig  ;-)
Ik zal deze avond de nieuwe uitvoering eerst met een nieuwe LM556 runnen, en als dát goed loopt, eens die van gisteren in het voetje steken.
Eenvoudigste test om te checken dat die nog ok is.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Jean dat overkomt de beste.
Dom vind ik het niet, u heeft zelf ontdekt wat er mis was.
Doe zo verder Jean, al is het met vallen en opstaan man.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Paulogic

Mijn vrouwken noemt mij heel regelmatig een Aap.
Geen probleem toch, zolang wij dieren elkaar helpen is er niets aan de hand. Oe oe, toch? ;D
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

Schema en print nog eens bekeken: ik was deze morgen dan tóch niet zo wakker, want de aansluitingen zijn correct.
Het wordt dus wat meer zoekwerk  :-[
Dat kan lang duren ... dus ...

In plaats van alles properkes te willen doen, en het dan in een mooi doosje te doen, ben ik terug het internet op geschoten.
Heb een nóg eenvoudiger schakelingetje gevonden.
Mijn breadboard opgesnord, en dat nieuwe schakelingetje er op gepatcht.
Servo gekoppeld, spanning opgezet ... schokje van de servo ... regelen aan de potentiometer ... niets  :-[ :-[ :-[   @%#  >:(
Ah ja, tóch een kabeltje fout ... goed geprikt... terug getest ... niets ... toevallig een ander kabeltje geraakt ... en ja ... servootje beweegt ...  :o
Alles goed aangedrukt ... opnieuw geprobeerd ... jaja, servo gaat op en af ... niet betrouwbaar, want slechte contacten ... maar het ding leeft  :)
Misschien doet het niet de volledige uitslag, maar genoeg om mijn poort te testen ...

Dus nu even de schakeling solderen op een strippenprint (dan heb ik die slechte contacten niet), servootje terug testen, en die dan monteren onder mijn poortje ...
Straks eerste aangestuurde poortbeweging ... Yeeehaaaa !
De juiste aansturing komt later (binnenkort). 
En dát zal wél properkes zijn.  Zoals het eigenlijk moet  :-[ ::) ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

En welke schakeling heb je nu gebruikt?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

#1014
Heb het via mijn tablet gevonden, maar kan de link niet oppikken.
Denk niet dat ik dit zo maar op 't draadje kan plaatsen.
Als je me een emailtje stuurt, stuur ik het schema door (als foto van mijn tablet  ;).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Avondje vol onderbrekingen ...
Maar het schemaatje staat nét op de print.
Servo draait.  Wel met minischokjes.
Mogelijks ligt dit aan de supereenvoudige aansturing.

Nu de aanbouw van de servo aan de testopstelling ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Het belangrijkste is dat je nu al kunt testen. Een betere sturing kan nog altijd volgen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

#1017
Inderdaad, Rian.
En het gaat sneller dan verwacht: de servo is ingebouwd.

Alweer zonder franjes, een stukje moevie :   http://youtu.be/4SIZYGfFMj0

Benieuwd naar jullie mening.

Het is wat schokkerig, maar niet door de stroefheid van het deurtje.
- Het staaldraadje moet nog wat vaster gezet worden op de servo-arm
- De servo moet vaster zitten op de basisplaat
- Dat staaldraadje moet iets dikker zijn (heb deze keer eentje van 0.5mm gebruikt, om wat veerkracht te geven indien de servo te ver ging, maar bij de handmatige test was de diameter 0.8mm, dus stijver).  Een stijver draadje wil ik alleen gebruiken wanneer de beweging volledig onder controle is).
- Ik verwacht véél van de aansturing door microprocessoren (zachtere loop van de servo). (of is dit schokkerige eigen aan deze kleine servo's ?)

De opbouw van de servo's binnen (onder) het gebouw lijkt me nu duidelijk.



Zelfs als ik elk deurtje afzonderlijk een servo geef, kunnen ze broederlijk naast mekaar staan.
Bevestiging van de servo op de basisplaat moet nog wat steviger, maar daar heb ik al een oplossing voor.  Het is niet moeilijk.

Het deurtje kantelt wel een beetje, maar nu de servo werkt, kan ik alternatieve constructies overwegen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Tof dat je test gelukt is, Jean  8)
Een deel van de oorzaak van je schokken komt omdat je regelbereik beperkt gebruikt is:
Van de 180° die een servo kan doen, heb je er hooguit 10 gebruikt in deze opstelling

Een ander probleem is "jitter". Misschien is je voedingsspanning niet sterk/stabiel genoeg?
Tracht de elektronica gescheiden te voeden van de servostroom. Gemeenschappelijke massa, uiteraard  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Dat schokken is wel deels eigen aan het type servo. Van een servo van 2€ moet je niet te veel verwachten hé. Bij trage overgang wisselaandrijving valt dit niet op. 

Ook wat Gerolf schreef dat je best de voeding servo gescheiden houd van deze voor de stuurelektronica is aan te raden. Ik heb ooit eens bij dit type servo een weerstand van 1 Ohm (1Watt) in serie geplaatst met de voedingsspanning naar de servo (niet de referentiepuls). Met een scoop heb ik de spanningsval gemeten over die weerstand tijdens het verdraaien van de servo. Afhankelijk hoe snel de servo draait hoe hoger de stroompieken. En deze varieerden tussen 0,7 en 1A! Gemiddeld was deze stroom wel laag, maar deze stroompieken hebben mogelijk wel invloed op je timerelektronica. 

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen