Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

ToThePoint

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

@Gerolf & Peter (MetPeterGaatHetBeter):  erg bedankt met jullie input.
Jullie hebben gelijk: het aangrijppunt zou best op halve hoogte van de poort zitten.
Voor de (her)inbouwheid heb ik eerst geprobeerd om het langs onder te doen, en het resultaat leek bevredigend.
De achterzijde van de poorten zijn nagenoeg niet zichtbaar (de ramen van de andere muur zijn wel redelijk groot, maar toch ...

Zal eens zien of ik op een eenvoudige manier een andere aandrijfstang kan maken, die uitbouw tóch mogelijk maakt.

Niet om een excuus te hebben het níet te proberen, maar:
- ik heb nét nog eens de rechterpoort uitgeprobeerd, en die poort sluit op dit ogenblik redelijk goed aan, bovenaan.
- het linkerdeurtje is nog niet aangedreven, en drukt dus niet naar het middenpunt toe
- de servo's zou ik aansturen om iets voorbij het middenpunt te drukken, waardoor beide poorten tegeneen gedrukt worden
- ik denk eraan een tochtlat te kleven op één van beide poorten, om de spleet (die onvermijdelijk is) toch te vermijden

Ik ben hier dus nog niet mee rond, alhoewel: ik blijf toch tevreden van deze poging.

Iedereen: bedankt voor de positieve reacties. Leuk  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#992
Alvorens de soldeerbout boven te halen (thanks voor de herinnering, Geert, ivm de NE555's), ben ik met mijn metsesrs deze zondag begonnen aan "den bureau".
Die bevindt zich aan het einde van de langsmuur die net (bijna) afgewerkt is.



Als de twee secties boven de ramen af zijn, probeer ik een servo-sturingkje ineen te boxen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Citaat van: Steam.N op 20 april 2013, 18:47:26 PM
In elk geval is het maken van een filmpje gelukt (maar zonder commentaar of tierlantijnen).
Top Jean, heb over een dergelijke constructie na zitten denken voor mijn romney-loods.
Maar omdat er een loc naar binnen moet kunnen rijden ban ik daar vanaf gestapt.
En in het dak heb ik niet voldoende ruimte, dus zij het draaideuren geworden.
Maar dit is echt grote klasse.

grt Piet.

Steam.N

#994
@Piet: Hartelijk dank  ;).
Voor jouw romney-loods: staan de poorten niet aan de buitenkant?
Dan heb je, denk ik, wel een probleempje met de L-stukjes onderaan de poorten, want als je die, net als ik, die stukjes uit het oog (aan de binnenkant) kleeft, kunnen die poorten niet meer open.  Dus moet je ze in het zicht kleven (is ook geen zicht) ...




Servo-sturinkje is in de maak  :)
Kastje opgesnord, stripjes-printplaatje op maat gezaagd, en ligging van de componenten bepaald (met het programma LochMaster (demoversie) dat door PeterC elders al werd vermeld).
Solderen doe ik deze avond ...
Het gaat om een sturing met twee NE555's (eigenlijk één LM556), een viertal weerstanden, drie condensatoren, één trimmer, één potentiometer.
(ergens van 't internet geknipt, maar ik krijg de link hier niet goed ...  :-[ ). 
Voordeel van dit schema is dat je de middenpositie van de servo kunt instellen (en dat het weinig componenten bevat, natuurlijk).

Niets complex, maar om het werkend te krijgen moet je nog propertjes kunnen solderen  ;)
Ik kijk er naar uit  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

argilla

Jean, zou je effe naar de link "ergens" kunnen kijken want hij vind de server niet. ;) Voor de rest puik werk man ! ;D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Citaat van: Steam.N op 22 april 2013, 06:43:20 AM
@Piet: Hartelijk dank  ;).
Voor jouw romney-loods: staan de poorten niet aan de buitenkant?
Dan heb je, denk ik, wel een probleempje met de L-stukjes onderaan de poorten, want als je die, net als ik, die stukjes uit het oog (aan de binnenkant) kleeft, kunnen die poorten niet meer open.  Dus moet je ze in het zicht kleven (is ook geen zicht) ...
Inderdaad dat is geen gezicht, dus houd ik het maar bij de draaideuren.
Citaat van: Steam.N op 22 april 2013, 06:43:20 AM
(ergens van 't internet geknipt, maar ik krijg de link hier niet goed ...  :-[ ). 
De juiste syntax van de link is zonder de "" tekens dan werkt hij perfect.
http://www.electro-tech-online.com/general-electronics-chat/92987-operate-servo-without-microcontroller.html

grt Piet.

Steam.N

@Piet: hartelijk dank.  Probleem van de link is opgelost.
Nochtans, die aanhalingsgekens komen er automatisch, dacht ik.
't Is maar een weet.  In de oortjes geknopen  ;)

@Argilla: go ahead  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik zal seffens op de trein eens enkele schetsjes maken voor aandrijvingen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Het schema waar je naar linkt kan servo's aansturen.

Wel de volgende opmerkingen bij dit schema:

servo blijft pulsen krijgen, is in principe niet nodig als de servo zijn stand heeft bereikt.  Voorkom best slijtage van de interne referentie potmeter in de servo. Zeker als deze telkens in dezelfde stand staat te trillen.

De herhaalfrequentie is 19Hz, beter is 50 à 70Hz, maar het kan zo ook.

Je moet de servo omleggen door telkens  aan een potmeter te draaien.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

#1000
@Geert: wat pas ik best aan, om de frequentie te verhogen?
Ook een schakelaartje of drukknop toevoegen, om de pulstrein te stoppen?

Ik kan ook jouw schakeling met drukknoppen uitproberen   ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Citaat van: Steam.N op 22 april 2013, 09:53:47 AM
@Piet: hartelijk dank.  Probleem van de link is opgelost.
Nochtans, die aanhalingsgekens komen er automatisch, dacht ik.
Dat ligt er een beetje aan hoe je hem copieert.
Ik gebruik altijd de rechter muisknop en dan kies ik "snelkoppeling copieren" en met CTRL+v (of rechtermuisknop -> plakken) zet ik hem tussen de [url][/url] labels.
En dan heb ik eigenlijk nooit problemen.

grt Piet.

PeterC

Die 10K en die 1µF van de linker 555 bepalen de frequentie (1° 555 werkt als astabiele multivibrator - herhalingsfrequentie; de 2° als one-shot - pulslengte).

Let op met onderbreken van de pulstrein: de ene servo is de andere niet!  Ik heb wat zitten experimenteren met zowel de spanning van de servo als de pulstrein uit te schakelen en er zit toch veel verschil van servo tot servo.  Pulsen uitschakelen geeft het beste resultaat (spanning uit- en inschakelen geeft rare bokkesprongen tot gevolg).

Proberen en ons op de hoogte houden!


Citaat van: Steam.N op 22 april 2013, 13:00:46 PM
@Geert: Ik kan ook jouw schakeling met drukknoppen uitproberen   ;)

Doen!  Veel beter dan die (overjaarse) 555  ;)

De decoder die ik gebruik, werkt ook zonder digitale centrale (met 2 drukknoppen voor links en rechts en optioneel drie drukknoppen voor de instellingen).  Wel een beetje overkill maar qua kostprijs ongeveer die van die 555 schakeling.  Als extra is de servo curve grafisch programmeerbaar  8) 8) 8)


Groetjes, Peter


Steam.N

Allen hartelijk dank voor de input.

Wat ga ik hiermee aanvangen?
1.   nu ik tóch al gestart ben met de LM556, ga ik die afwerken, maar met enkele wijzigingen:
- de 10k, 33k en 1µF aanpassen, zodanig dat ik de frequentie verhoog
- een maak-drukknop inlassen aan de uitgang (signaal)
Dit lijkt me eenvoudig, en ik zie snel een servootje werken
Bovendien laat het me toe direct te testen of de poorten-opbouw van de goederenloods bevredigend is of niet.
Mogelijks probeer ik nog een ander bevestigingspunt van de staaldraad aan de poort, om het zijdelings kantelen te vermijden/verminderen.

2.  ik ga het circuit van Geert (met drukknoppen) eens nabouwen:
- opbouw lijkt eenvoudig, en maakt gebruik van een koperstrip kaart
- programmatie van de µC geraakt wel opgelost
Het is een goeie evaluatie voor later gebruik in een baan, en compact voor het nodige aantal servo's die in in NEEB ga gebruiken)

3.  Eens mijn etstoestel af is, de circuits van Gerolf uitproberen:
Het concept van een algemeen interface/regelbakje naar meerdere functionele bouwstenen lijkt me zeker interessant voor mijn latere automatisatieplannen.

Dat gaat niet allemaal gelijktijdig gebeuren, maar ik wil de drie oplossingen geproefd hebben.
Het zijn "plannen",  nu nog de uitvoering  ;)
(zonder de algemene NEEB-bouwplannen beduidend te vertragen !)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Zoals beloofd enkele schetsen:



Jean heeft die schetsen vannacht al in coreldraw-formaat aangekregen  ;)
Het aangrijpingspunt is telkens midden op de achterzijde van een deur. Dit vermijd het kantelen en het "spleetje"
De bovenste oplossing is de eenvoudigste. Zelfs de knik in de staaldraad hoeft niet per sé.
Met de onderste oplossing is het wat eenvoudiger om de servo te plaatsen

Ik merk dat ik op de onderste schets-reeks links iets niet getekend heb. Maar ik denk dat de "achterzichten" voor zich spreken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw