Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Vergeet vooral Michiel en Brussel-Noord niet !!!
2014 wordt een uitdaging van formaat  :)

Ik ben ondertussen aan het proberen een filmpje te maken van mijn deurtje.
Als dát lukt, kan ik dat dan eveneens op PhotoBucket parkeren?
Zo niet, wat is er dan wél mogelijk?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Is het niet beter op JB of FL? Filmpjes op photobucket kan ik niet zien. zelf met men laptop niet  >:(  :-[ :'(

groeten Cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

JB of FL ?  Mij onbekend ...
Zijn dit afkortingen? Sites?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Thanks, Cedric.
Daar ben ik nog niet actief geweest. 
Zal straks eens uitproberen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

 :-[oeps, idd, Michael zeker niet te vergeten!!  ;D goeie N vertegenwoordiging in Leuven zo ;D

Steam.N

#981
Ik hoop echt dat het lukt  ;)

In elk geval is het maken van een filmpje gelukt (maar zonder commentaar of tierlantijnen).
Dank zij  piko  staat het ondertussen op YouTube (alweer een eerste voor me  :))

Hier is het te zien :  http://youtu.be/D4FaYO1jkZk

Beweging schokt wat (was wat onhandig: klein ding vasthouden, bewegen, en vóór de camera blijven), maar met een servootje zal het gelijkmatig gaan.
Zoals je kunt zien, is de opbouw erg eenvoudig.



De basivorm van het poortje is een rechthoek met een sleuf.
Aan weerstkanten van de onderkant van de sleuf heb ik twee L-profieltjes gekleefd:
- betere geleiding
- is de onderkant van de "klem" die de poort op de juiste hoogte houdt, en de poort niet doet zijdelings kantelen bij de beweging

Dat geheel wordt door de gleuf in de basisplaat geschoven, tot de poort in het U-profiel past



Dan kleef ik aan de binnenkant twee dunne schijfjes van het L-profiel, dit aandrukkend tegen de bodemplaat.
Zo vormen deze de bovenkant van de "klem".



De poort kan nu alleen nog horizontaal schuiven.
(indien ik de poort er moet uithalen, snij ik even de twee L-stukjes door.
acheraf nieuwe stukjes maken en kleven is kinderspel)

De aandrijving zal via een stukje staaldraad door een servootje gebeuren.
Nu draai ik zelf dat draadje heen- en weer, maar met een servootje zal het gelijkmatiger gaan.

Nu heb ik een goed excuus (heb ik zelfs niet nodig, zeker  ;) ) om opnieuw met electronica te stoeien:
een microprocessor aansturing maken voor een servootje, en dat processortje programmeren ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Zeer mooi gedaan jean! Heb je direct geabonneerd en je vid geliked!  ;D ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

PeterC

Jean,

Chapeau!  Weer goe bezig!

Zoals misschien nog anderen, ben ik totaal niet op de hoogte hoe je filmke op tjoeptjoep zet.  Een woordje uitleg?  En de volgende stap een 'embedded' filmke?  ...Bestaat die mogelijkheid op 'ons' forum?

Groetjes, Peter


Steam.N

Peter, dat opladen was erg eenvoudig:
- ga naar youtube.com
- registreer, door gebruik te maken vam gmail or facebook email adres
- het filmpje opladen
Je krijgt van youtube een link naar het omgezette filmpje.

Er zijn misschien toeters en bellen, maar ken ze niet, en heb er ook niet naar gezocht.
Benieuwd naar jouw tjoebekes  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean,

Bedankt voor de uitleg; ik probeer het binnekort eens: een wisselstraatje met 9 wissels 'servo-matiseren' is wel een filmpje waard  ;)

Groetjes, Peter


Gerolf

Zal de achterzijde van je deurtjes zichtbaar zijn, Jean?
Indien niet, denk ik een betere methode te hebben om je poortje te bewegen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Tof Jean dat filmpje,

Een servo aansturen die traag heen en weer gaat kan ook met een eenvoudige NE555 timer IC. Wil je dit met een µC doen, er zijn hier op het forum die je graag willen helpen  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Metpetergaathetbeter

Jean,
ondanks alle werk staan die poorten bovenaan toch iets open, hoe ga je dat vermijden of aanpassen, nieuwe poort, of bestaat er nog een andere mogelijkheid dit te vermijden, of komt er op één van de poorten een profieletje om de andere poortdeur bij het sluiten te laten inpassen ?

Verder niks dan possitiefs, hoe kan het anders ?

Groeten Peter ;)


PS binnenkort een nominatie als filmmaker van het jaar ? :)

Gerolf

Dat die poorten bovenaan open staan, komt omdat hij onderaan trekt/duwt.
Het aangrijpingspunt hoort in het midden van de poort te zijn.
Vandaar mijn vraagje of de achterzijde van de poortjes zichtbaar is  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw