Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

PietB

't ziet er geweldig uit Jean!

grt Piet.

Steam.N

#916
Kopgeveltje is afgeraakt.



Meer tijd gestoken in het passen van de Slater baksteentjes tegen de raam- en poortbogen.
Maar het past nu redelijk goed ...
Alleen een spleetje nog bij te werken boven rechts, bij de aansluiting met de langsmuur.

Ondertussen zijn de werken gestart aan de tweede lange gevel.



Zandsteen wordt nog mooi op lengte gezaagd, natuurlijk  ;)
Maar dat is voor ná het afwerken van de baksteen-hoekjes !

Deze keer komt er wél een losplatform.
De gevel gaat uitgeven op een loskoer en de stationstraat.

De foto's lijken wat vaag en hebben weinig contrast.
Batterij van het fototoestel is praktisch leeg.
Tijd om te gaan slapen  ;) ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

pabe

hey Jean,  blij dat je terug op crusing speed geraakt  :P

dit komt samen met het station zeker goed, wat zeg ik,dit wordt een formidabel geheel  8)

groetjes uit de binkenstad, en telkens als ik hier het station voorbij rijd ...  denk ik ;D de Jean ga da fixen  :P :P :P

Paul

Pol

Haha! Ik denk er ook elke vrijdag aan als ik naar onze koorrepetitie rijdt in het Begijnhof!
Knap werk man!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Kautenbach

hoi Jean,

Toch weer mooi om te zien dat je werk weer volop loopt, goed, erg goed bezig ;)

Je ziet ook hier de fijnheid er aan af door de "groffe" n rails, zal stuk minder opvallen zodra die ook is weggewerkt

(nu nog ns een overzichtsfoto van de gehele werken die je hebt gemaakt tot nu toe, dat moet er fantastisch uitzien ;D)

Steam.N

Mannen, alweer bedankt voor de positieve reacties  :)

@Wim: dat stukje rail is geen code 55 (dat ik voorzie te gebruiken), maar het eerste stukje (oud) spoor dat ik vast had.
Tegen dat code 55 ingewerkt is, zal het zeker meevallen.

Voor een overzichtsfoto is het wat vroeg. 
Ik ben eigenlijk zélf benieuwd naar het overzicht, maar moet nog uitmaken hóe groot de verschillende modules gaan worden, en hóe ze ten opzicht van mekaar gaan liggen (natuurlijk wel in mekaars verlengde, maar waarschijnlijk wat in de diepte geschrankt, om de gebouwen die ik in gedachten heb, correct te kunnen plaatsen).
Waarschijnlijk worden het een tweetal modules naast mekaar in de diepte ...  afwachten ...

Vraagje:  Ik zal waarschijnlijk mijn gebouwen afneembaar maken, en daarom op een stevige basisplaat moeten bevestigen, zodanig date er naar de toekomst toe geen vervorming optreedt.
Welk materiaal gebruik ik best?  Liefst geen MDF, zeker? Multiplex? Kunststof? 



Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterVG


Mijn bouwsels hebben geen basisplaat. Wel tegen de ondezijde een versteviging uit styreen die in de hoeken gekleefd werd. Daardoor kan ik ten allen tijde aanpassingen doen aan ramen en interieur. Mijn huisjes staan immers los en vezonken op de modelbaan.

Gerolf

Ik zou ook geen "andere" materialen gebruiken, omwille van het bimetaal-effect van verschillende uitzetting.
Verzinken in je bodemplaat/straatkarton is zeker aan te bevelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

idd inderdaad zekergeen houtachtig maeriaal, ik kan me wel voorstellen gezien de omvang dat je een stevige bodemplaat hebt, maar die zul je nu al als bouw basis hebben neem ik aan?

Steam.N

#924
Citaat van: Kautenbach op 13 april 2013, 11:12:16 AM
... ik kan me wel voorstellen gezien de omvang dat je een stevige bodemplaat hebt, maar die zul je nu al als bouw basis hebben neem ik aan?
Neen, dat is het 'm juist.
Alleen een 0.5mm dikke folie (kan het geen plaat noemen), om de vier muren bijeen te houden.

Bi-metaal toestanden wil ik natuurlijk vermijden.
Zal dus een dikkere styreenplaat voorzien, waardoor het gebouw in één geheel kan geplaatst/verwijderd worden.
Inderdaad wat verzonken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

ja, dat is em dan, (dat je nog geen bodemplaat gebruikt bij het in elkaar monteren van je gevels? da's toch wel zo handig, hoe krijg je je stevigheid voor elkaar bij die bouwwerken?) ander voordeel vsan een bodemplaat is dat je daarop goed een evt interieur kan maken, maar dan moet wel weer je dak afneembaar zijn om erbij te kunnen..

je bouwwerken moeten natuurlijk goed stevig zijn, om ze naar tentoostellingen te transporten he ;) ;D ;D ;D

railrunner

Jean,

Ik treed Wim bij in zijn redenering.  Zelf plaats ik altijd in elk gebouw, hoe klein ook,  dat ik ontwerp een vloerplaat van 1mm polystyreen die volledig rondom gelijmd wordt met de muren.  Indien je geen volledige bodemplaat wenst om de een of andere reden, dan maak je in het midden van de bodemplaat een opening, dit kan een vierkant zijn of een rechthoek of een cirkel of een combinatie hiervan.  Dit is een heel belangrijke stap in het bouwproces omdat polystyreen de neiging heeft om met verloop van tijd te vervormen zeker als hij dunner is (zoals in schaal N, d.i. mijn ervaring - licht / warmte,...).  Als je kan, plaats dan ook een vloerplaat op het eerste verdiep en op de zolderverdieping.  Dit kan door de binnenmuren ook te plaatsen (met deuren, deurlijsten, ed.).  Het geeft uw gebouw een zekere stabiliteit, wat zeer nuttig voor een groot gebouw zoals dat van u.

Je mag ook niet vergeten dat de klassieke gebouwkes van Vollmer of Faller ook steeds een bodemplaat hebben!

Steam.N

#927
@Wim, Jim:

Een bodemplaat was van in het begin voorzien.
Alleen: ik wil zo lang mogelijk de muren los van mekaar kunnen hanteren, om het schilderwerk en afwerking zo gemakkelijk mogelijk te kunnen uitvoeren.
Binneninrichting blijft beperkt.
Bodemplaat zal een aantal openingen hebben, om evt verlichtingsproblemen op te lossen.

Ondertussen hebben de werken aan de tweede langsmuur wat vertraging ...
Eens de eerste baksteen- en zandsteenlagen gekleefd, constateerde ik (onbegrijpelijk) dat de baksteenlaag een millimeter te hoog was.
Geen zin om opnieuw te beginnen, of de bakstenen los te snijden.
Dus van de onderkant van de muur een mm afgesneden.
Volgend probleem: totale hoogte van de muur klopt natuurlijk niet meer.
Dus de muur op halve hoogte in langskant volledig doorgesneden, en er een strip van een mm tussengekleefd.

Dat is nu waarom in styreen zo'n fantastisch bouwmateriaal vind:
Dat snijden en herkleven gaat er snel, en de stevigheid blijft.
Zeker met de tweede baksteenlaag die ondertussen opgekleefd is.

Deze avond worden de raam- en deuropeningen afgewerkt, en wordt gestart met de raam-bogen.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Waar blijf je de energie halen? Ik had dat al lang het venster door gesmeten... Zeker na zo'n zaken als 1mm te kort hier of daar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Johan, het gaat niet zozeer om de energie om voort te doen.
Het is eerder op de tanden bijten, en zorgen dat waar je aan bezig bent, ook af geraakt.

Want er zijn zoveel ándere aspecten, waarmee ik zo graag wil starten (andere gebouwen, modulebakken, sporen leggen, wissels aansturen, electronica, scenery, automatisatie, ...)
Maar telkens moet ik zorgen dat ik nieuwe ideeën en informatie opberg, voor later ... ooit ...
Het is me al lang duidelijk dat dit projectje enkele jaren gaat duren  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }