Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Gerolf

Citaat van: railrunner op 21 maart 2013, 15:36:03 PM
de siliconen van de boetseerklei halen ging niet zonder slag of stoot

Eerst verven (om poriën en spleetjes te vullen)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Gerolf,  bedankt voor de tip.  Dat ik daar niet eerder aan gedacht had!

Steam.N

#902
Eindelijk nog eens naar de goederenloods gesleuteld.
De siliconenmal is OK, maar de eerste twee gietsels zijn wat plakkerig en harden niet 100% uit.
Heel waarschijnlijk heb ik de bussen hars onvoldoende geschud, alvorens beide componenten te mengen.
Het was dan ook een tijdje geleden dat ik de bussen nog eens gehanteerd had  :-[
Nieuwe poging is net gegoten.  Morgenavond zal ik mijn eerste muurelement dus hebben.

Ondertussen heb ik de oorspronkelijke plannen nog eens goed bestudeerd:
De spoorzijde blijkt alleen vensters te hebben, en geen poorten !
Is logisch, want dat is de zijde waarlangs aan de binnenkant een spoor loopt.
Binnen het gebouw is langs die langsmuur dus geen plaats om geloste goederen vanuit de buitensporen naar binnen te rijden.
Daarom lijkt het me dan ook raar dat er aan de buitenkant toch een platform langs het gebouw loopt.

Dit betekent wel dat ik voor díe muur de siliconenmal niet kan gebruiken, want die vormt een segment met zowel een venster- als een poort-deel.
Geen getreur: direct de hand aan de ploeg knutselmes, en de hele muur direct beginnen bouwen met slater en styreen :



Ik ben nu bezig de zijmuurtjes aan de ramen aan het afwerken.
Dan volgen de raam-bogen (waarvan ik de sluitsteentjes al gekleefd heb), dan de bovenstrook bakstenen, dan de voorlaag stenen.
Wel wat werk, maar als ik deze avond en morgen nog wat kan doorwerken, geraakt die muur morgenavond klaar.
Het zal tijd worden dat het hier nog eens vooruit gaat ;)  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Eindelijk!

De Jean is weer in gang geschoten.  Om eerlijk te zijn, zaten we er toch een beetje op te wachten.  Alhoewel ik toch verwacht had dat hij met zijn definitieve oplossing zou komen betreffende het kleuren van de muren. 

Maar blijkbaar toch goed dat je de foto's aandachtig bestudeerd had!  Anders zat je nu met een gevel met poorten ipv ramen.  Jean, we blijven dit prachtwerkje volgen.  Ik zit alvast op het puntje van mijn stoel te bewonderen... :P

Steam.N

#904
Citaat van: railrunner op 01 april 2013, 17:58:33 PM
Eindelijk!

Tja, vond ik ook  ;D
Hectische toestanden op 't werk, en platte batterijen als ik thuis kwam ...

Citaat van: railrunner op 01 april 2013, 17:58:33 PM
Maar blijkbaar toch goed dat je de foto's aandachtig bestudeerd had! 
Foto's hadden niet geholpen: sinds de bouw eerste helft 20ste eeuw zijn er redelijk wat verbouwingen geweest:
- verlengd
- spoor uit de loods gehaald
- van de helft van de ramen aan de sporenkant poorten gemaakt.
- recent de hele loods omgebouwd tot hotel

Ik ga mijn doestelling niet halen, deze avond: slechts drie van de tien ramen, voorlopig.



Nu even een bezoekje gaan brengen, maar deze avond nog wat verder metselen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#905
Oef, de boogjes en aansluitende bakstenen van de spoorgevel zijn af  :)



Wees niet ongerust om de spleten tussen de ramen: dat wordt netjes weggewerkt (zie verder).

Ik heb ondertussen besloten géén loskade te voorzien langs deze gevel:
enerzijds omdat die kade geen zin heeft, als je daar het gebouw niet binnenkunt, anderzijds omdat op de verschillende plannen die ik heb alleen de recentere de loskade tonen.
Dat betekent dat ik onderaan mijn muur een schortje heb moeten voorzien.

Vóór die witte styreen strip komt een sierlaag bakstenen, net als bóven en tussen de ramen (zoals je kunt zien op mijn eerste probeersel) :



Dat krijg ik deze avond echter niet rond (want ik moet bovendien nog de vensterbanken plaatsen ook).
Geen nood  ;)

Ondertussen zit ik me voor te stellen dat wagons het gebouw binnen en buitenrijden  :)
En dan stel ik me de vraag: zou een stoomloc dat gebouw gewoon binnengereden zijn? 
Wat met die stoom? Schouwen zoals bovenop een locloods zijn er niet. 
Van diesel locs in NEEB heb ik nog nergens iets gelezen ...
Of werden wagons met kabels binnen- en buitengetrokken ?

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Heu... achteruit met een rangeerlocje ?

Steam.N

Geraakte de loods dan niet vol stoom?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 03 april 2013, 07:44:14 AM
Geraakte de loods dan niet vol stoom?

Vermoedelijk wel, maar in die tijd waren er nog stevige mannen en die konden tegen een stootje (en een rook- en stoomwolkje)  ;)

Groetjes, Peter


Steam.N

#909
OK.  Dan moet ik me later geen zorgen maken over trek-installaties  ;)

De metsers zijn naar huis.
Muurtje is praktisch af.  Er komt aan deze kant dus géén loskade.



Alhoewel het wat langer geduurd heeft dan ik gepland had, is het toch redelijk vlot gegaan.  :) :) :)

Nadat ik het houtwerk voor de etsbakjes heb afgewerkt, start ik de volgende muur  ;)
Nu slapengaan.  Ik ben moe, want heb een stevige valling te pakken  :(
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Aan de snijmat te zien heb je wat snijwerk achter de rug.  Mooi muurtje (weeral), maar klopt het dat aan de rechterkant twee openigen zijn in de grijze steen?  Je schuint alle zijkanten af, waarom dan ook niet de blauwe steen (of hoe noemen die stenen die nu nog wit zien?).  Ga je dan geen naden zien van de witte stripjes?

Steam.N

Jim, de twee muren leunen maar wat tegeneen: ze zijn nog niet met mekaar verlijmd.
Daarom zie je die gaten aan de zandsteenstroken.
Vóór ik verlijm pas ik alles nog eens goed tegeneen, en corrigeer waar nodig. 
Nu zit er nog een beetje reserve op de bakstenen van de linkermuur en de zandsteen op de rechtermuur.

De reden waarom ik die stroken niet in verstek snij, is dat bij het lijmen de minste fout gezien wordt.
Bij de bakstenen valt dat veel minder, omdat de plastic iets meer in mekaar smelt.

Als ik later de zandsteen juist op maat snij (recht), en voldoende lijm toevoeg, kan ik meestal de "voeg" dichtstrijken met het beetje styreen dat tóch wat smelt.
Het eindresultaat is beter.  Meestal zie je helemaal geen aansluitvoeg meer.

De mat heeft al veel afgezien, inderdaad.
De sneden vallen wat meer op, omdat ik recent wat met grijze pigmenten aan het spelen ben geweest  ;)
Versleten is ze zeker niet  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#912
Het weekend loopt weer op zijn laatste voetjes, en ik ben (eindelijk) mijn knutselkot terug ingetrokken ...

De eindmuur van de loods krijgt vorm ...



Deze avond nog de bogen maken boven poort en raam, de tip nog metselen, en de hoeken wat bijwerken.
Lijkt wel haalbaar.

Het trimmen van de zandsteen, en het op dikte snijden van de zijkanten van raam en poort zijn voor morgen.
Eerst de lijm goed laten drogen.

En komende week de tweede langsmuur  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Ik heb even niet gevolgd en het is weer een machtig verhaal. Die laatste foto is gewoon fantastisch, het lijkt in de verte niet te stoppen. Echt knap.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

GVL

Inderdaad zeer knap. Wordt een waardige begeleider van het stationgebouw.