Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#885
Een tussendoor resultaatje:



Eenvoudig:
- nieuw stukje slater,
- volledig geschilderd in een basislaag "stone gray", ipv "silvergray"
- kleurpotloden oranje - rood - bruin - zwart
Het witte bandje is in silvergray, om een idee te krijgen van combinatie met "zandsteen".

Op de foto komt ziet het er goed uit (onder de loupelamp), maar de globale kleur van het stuk is grijzig (onder kamerlicht, als ik het tegen het stationsgebouw hou, en het trekt helemaal niet op het origineel (waarschijnlijk omdat geen rode baksteen-verflaag gebruikt als basis),

Met de vorige test (die ik in eerder berichtje toonde) is het net andersom:
onder de loupelamp ziet het er nogal "rozig" over, maar onder kamerlicht, tegen het stationsgebouw, ziet het er dan weer realistischer uit.
Zou het kamerlicht de basis-verfkleur méér laten doorschijnen dan het licht van een loupelamp?

De laatste testen hebben mijn sceptisme om het gebruik van kleurpotloden wel weggewerkt.
Ze zorgen voor een goede benadrukking van de muurstructuur.
Misschien moet ik mijn aandacht nu meer vestigen op de juiste primer kleur ...

Op naar de volgende test ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

In mijn testmuurtje heb ik uitsluitend talkpoeder gebruikt.  Om de voeg iets grijzer te maken, kan je vooraf steeds talkpoeder wat mengen met een beetje grafietpoeder.  Dit poedermengsel kan dan ook ingestrooid worden in de natte vernis ipv pure talkpoeder.  Een extra voordeel van deze methode is dat kleine spleetjes en gaatjes ook gelijk opgevuld kunnen worden.

Het testmuurtje is vlug vlug gemaakt, (had maar een kwartiertje tijd toen).  Met iets meer tijd kan ik er iets meer zorg insteken waardoor het resultaat natuurlijk ook aanzienlijk verbeterd.  Voor dit soort muurtjes blijf ik zweren voor potlood en ik ben blij dat Jean zijn frank (of euro) ook begint te vallen.  Eindelijk wordt hij een believer van wat ik hem vorige week reeds verteld had en andere forumleden hier herhaalden.  Voordeel van met verschillende kleuren te werken is dat het kleurpalet van bakstenen bijna perfect benaderd kan worden.

Mijn muurtje was vooraf niet geschilderd, maar mijn methode voor dit soort muurtjes kan evengoed toegepast worden op geschilderde of gespoten muurtjes.

Jean, de oplossing voor uw probleem is reeds vermeld in de laatste bladzijdes van dit topicje.  Het is aan u om daar het juiste uit te pikken.  Succes!

Kautenbach

hoi Jean,

Zeker het rechter deel ziet er harstikke goed uit, die grijstinten, kan het zijn dat de grijze ondertoon door je kleurpotlood heenkomt? ik zou denk ik eerst drybrushen met roodoranje, en dan kleurpotlood, dan ben je ook daar vanaf. Die voegen zien er prima uit, goeie kleur, en niet meer heel groot tov de steen, opzet geslaagd hoor! ;)

Steam.N

#888
Heb daarnet mijn testmuurtje gebruikt om een grijzige voeg te proberen ...



De hele muur had ik al eerder rood-oranje geschilderd.
Linkerkant was gisteren al met wit pigment gedaan.
Rechterkant is deze avond met half om half wit en zwart pigment geprobeerd.

Het geheel blijft wat een witte waas hebben, maar het resultaat is niet onbruikbaar.
Nog wat oefenen ...

Ook het vernis-spuiten moet nog wat geoefend worden, want het voegsel ging wat vliegen (té rijkelijk en té dichtbij gespoten, denk ik).



De voeg is grotendeels weg  :-[

Ik denk wel mijn techniek gevonden te hebben, maar moet nog het een en ander verder uitproberen, voor ik het stationsgebouw riskeer.

@Jim: je methode om eerst vernis te spuiten en daar het poeder in te strooien, kwam deze avond niet goed.
Zegt waarschijnlijk meer over mij dan over je methode  ;)

Deze avond ook maar een eerste testje gestart met een grijzige wash.
Zal er dit weekend wat verder mee knoeien ...

@Wim: drybrushen heeft me in het verleden nog geen goeie oplossingen geboden, maar ik ga het nóg eens proberen.
De bijwerking met kleurpotlood zou wel eens de foutjes van het drybrushen kunnen wegwerken.

Nu beddeke in.


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean,

Een korte reactie voor het slapen gaan: "Kleine washes, grote washes, stop ze in je washmachien"

Washes en filters en je gaat versteld staan van het resultaat!

"Drybrushen": vooral een goed penseel telt!

Groetjes, Peter


Gerolf

Citaat van: Steam.N op 07 maart 2013, 22:58:50 PM
Ook het vernis-spuiten moet nog wat geoefend worden, want het voegsel ging wat vliegen (té rijkelijk en té dichtbij gespoten, denk ik).
Ik vind het resultaat na het "wegspuiten" absoluut niet slecht: je voegen zijn er nog, maar een stuk minder opvallend  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Citaat van: Steam.N op 07 maart 2013, 22:58:50 PM

@Jim: je methode om eerst vernis te spuiten en daar het poeder in te strooien, kwam deze avond niet goed.
Zegt waarschijnlijk meer over mij dan over je methode  ;)


Ik heb gisteren bijna een hele dag tijd genomen om een en ander uit te testen ivm voegen N-slaterplaatjes  (in plaats van aan mijn brug verder te werken). Muren geschilderd in verschillende soorten voegkleur, steentjes ingekleurd, van alles geprobeerd.  Nota bene, ik vond het wel eens de moeite waard om uit te zoeken wat het best geschikt is daar Jean me geinspireerd heeft om terug eens een huisje proberen te bouwen met Slaterplaat in de stijl van zijn station.  Er zijn trouwens héél véél gebouwen in Belgie die de techniek van Jean gebouwd kunnen worden.  Vandaar en ook om Jean te helpen heb ik me eens verdiept.  Vele mislukkingen heb ik gisteren gehad, weinig succes, behalve mijn eerdere beschreven methode.  Deze bleek het meest succesvol, voor mij althans.  Ik ben dan ook even nagegaan waar het eventueel mis kan gaan in mijn methode.  Even een recapitulatie:

1) Bij mij worden de muurtjes niet op voorhand geschilderd.  Wat je wel kan doen, en dit heeft geen belang of dit je op voorhand doet of later, is de steentjes te kleuren met verschillende kleuren potlood en vervolgens de losse kleurpotlood deeltjes met een zacht penseel te verwijderen.  De gekleurde muurtjes worden ingespoten met matte vernis.  Hier kan het al grondig mis lopen.  Indien men een druppel heeft op de muurtjes, kun je het al vergeten, dan is het voegwerk tot mislukken gedoemd.  Je moet erop letten dat enkel een vernisfilm over de te behandelen oppervlak spuit.  Dit kan je doen door goed te kijken hoever de nevel van de spuitbus reikt.  Je houdt enkel de oppervlakte aan het eind van de nevel, zodat de nevel juist uw oppervlak bereikt.   Voordeel van de muurtjes op voorhand te kleuren is dat de vernis het kleursel mee vast zet.

2) Vervolgens  wordt direkt op de natte filmlaag gemengde (witte talkpoeder + klein beetje grafietpoeder) poeder ingestrooid en uitgewreven met de vinger over het ganse oppervlak.  Het oppervlak moet volledig wit zien!

3) Laten drogen, hoe langer, hoe beter

4) Vervolgens eerst met de vinger de niet vastgekleefde talkpoeder verwijderen.  Je mag zonder probleem stevig vegen.

5) Daarna met een niet pluizende doek wrijf je diagonaal over de steentjes, totdat de oorspronkelijke kleur van de muur weer tevoorschijn komt.

6) Eventueel terug wat bijkleuren indien gewenst.

7) De meest discutabele stap: terug inspuiten met natte vernis zoals hierboven beschreven.  Mijn inziens verdwijnt de voeg een beetje.  Ter verduidelijking twee foto's:

Afgewerkte muur zonder stap 7



Afgewerkte muur met stap 7




Persoonlijk ga ik tot stap 6.  Tot op heden heb ik al mijn muurtjes onbespoten gelaten en tot op heden zijn de voegjes van alle eerdere gemaakte huisjes nog altijd steeds zichtbaar.

Bijkomend voordeel van mijn methode tot stap 6 is dat wanneer het resultaat niet goed is, de voegjes uitgewreven kunnen worden met een hard penseel om vervolgens opnieuw te beginnen.  Vanaf stap 2 kan je moeilijk iets verkeerd doen.


Steam.N

Net terug van een weekendje weg.
Verrassing: er is hier een volledige handleiding muurtje toegevoegd !   Thanks, Jim.

Het zal niet voor deze avond zijn, maar ik neem dit aandachtig door  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Graag gedaan Jean!

Maar ik geloof nooit dat dit de enige manier is.  Volgens mij kan de gevel gespoten worden in voegkleur en dan gekleurd worden met verschillende kleuren potlood om als laatste stap te vernissen.  Ik denk dat ik iets verkeerd gedaan heb.  En hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik een vermoeden begin te krijgen.  Het moet iets met de voegkleur zijn en het type verf.  Ik heb de testjes gedaan met Vallejo en Tamiyaverf die niet zo mat zijn en met kleuren gewerkt die ofwel té licht zijn ofwel té donker.  Misschien eens proberen met Humbrol.  Wat mij ook opviel was dat de voeg niet gevuld was en dat vond ik persoonlijk dan weer niet zo mooi.  Ik ga toch nog eens een paar testjes doen wanneer ik nog eens vrij ben.  Wordt vervolgd...

Steam.N

#894
Alhoewel ik mijn verftestjes verder zet, en stilletjesaan een geloofwaardig resulaat benader, heb ik mijn geweer weer eventjes van schouder gewisseld, en wat gewerkt aan de zijmuur van de goederenloods.



Ik heb lang getwijfeld, of ik de vensterverdeling in styreentjes (0.28 x 0.5mm) zou maken of niet.
Gezien de afwerking van mijn nieuw etstoestel voor zeer binnenkort is, heb ik gekozen om de verdelingen te etsen ...
Qua fijnheid zal het beter overeenstemmen met de realiteit.

Klein foutje, heb ik net gezien:
de sluitsteen van de raamboog zit niet exact in het midden.
Dat wordt, bij het uittekenen en plaatsen van het raamrooster, wat valsspelen.
Hopelijk zal het niet opvallen.

Het gebouwde muurtje wordt een basisstuk, dat tien keer herhaald wordt.
Dus heb ik er gisteren avond een siliconenmal van gegoten.
Gezien komende vier dagen andere activiteiten gepland zijn, is het wachten tot begin volgende week voor de eerste gietsels.

Normaal zal het er ongeveer als volgt uitzien.



Rechts zie je één van mijn vorige pogingen: om onverklaarbare reden was de hoogte van raam en poort knap fout.
Je ziet wel op de foto dat elk volgend muurstuk een stukje ónder het vorige past.
Dat zou een propere aansluiting moeten geven.

Terwijl de muurtjes gegoten worden, kan ik met een gerust gemoed werken aan de loods-einden.
Ook wat nadenken over de aansturing van de poorten.
Ze allemaal aansturen is een overkill, natuurlijk (12 servootjes, want tien poorten op langskanten, en twee "grotere" poorten op de uiteinden.

Ander stapje voorwaarts: ik heb het grondplan van het stationsplein, waardoor ik zowel de afmetingen heb van het plein in het klein (maar het blijft groot, en zal me lange uurtjes bezig houden met kassei-krasserij), alsook de afmetingen van de afzonderlijke gevels van de stationsstraat.

Ander goed nieuws: mijn draaibankje is eindelijk geleverd  :) :) :)
Freesinstallatie er op gemonteerd, en met ledstrips directe verlichting verzorgd.
Prachtig speelgoed !  En hopelijk levert het mooie stukjes op  :P



Sommige dagen valt het allemaal wat mee !  Gelukkig  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

leuk dat je opnieuw in gang geschoten bent - en moet het nog gezegd worden mooi werk !

Groeten Peter ;)

PietB

Proficiat Jean met je aanwinst.
De proxxon PF230 staat bij mij ook al jaren op de verlanglijst.
Maar ik ben bang dat het er niet van gaat komen, de hobbyruimte komt vol met treintafel te staan.
En om nu weer een claim op een ruimte in huis te leggen en daar dan een machinebankwerkplaats van te maken, wordt vast niet gehonoreerd.

grt Piet.

Steam.N

Ahhh, Piet, daarom komt mijn baan bóven mijn werktafels liggen (enfin,ik droom ervan een treintafel te bouwen, en liefst in twee verdiepen) !
Alhoewel mijn twee dochters nu al een tijdje op eigen benen lopen en een eigen stek hebben, blijft mijn knutselkamer de enige trein-ruimte  ;)
Met een steeds stijgend claustrofobisch niveau voor wie niet écht gebeten is van de hobby  ;D ;D ;D

@Peter: bedankt  ;)
Ben zelf ook blij terug wat aan de slag te geraken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Goed gezien, die lokale led-werkverlichting. Ga ik ook doen, denk ik  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

#899
Hi Jean,

Fijn dat je terug in gang bent geschoten.  Als ik van u was, zou ik het kasseiwerk ook maken met een siliconenmal.  Had net hetzelfde geprobeerd hier thuis.  Kasseien in luchtdrogende boetseerklei gemaakt en dan afgegoten.  Alleen de siliconen van de boetseerklei halen ging niet zonder slag of stoot, maar uiteindelijk is het resultaat wel goed gekomen.