Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Gerolf

Dat ziet er niet slecht uit, Jean
Het buisje is waarschijnlijk nog te dik - zwart verven slankt af   :)
of toch eens proberen met getwiste draadjes? Dat kan, hoor - heb ik in mijn spiegeltent ook gedaan  ;)

Goed dat je het buisje niet als geleider hebt gebruikt.
Aan twee kanten solderen/monteren terwijl er een emaildraad in zit kan problemen geven.

Voor je "glas": Ik heb hier (heldere) lichtgeleider van 3mm - misschien zoiets taps afschuinen?
met 0603's in "sunny white" of zelfs gele kan je een gasvlam imiteren - of gaven die lampen toch blauwig licht ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

CiteerIs best dunne draad ( max. TTL stroom) en prettig met een dunne kunststofmantel geisoleerd.. vind ik in ieder geval leuker dan verniste draad.

Als je wire-wrap draad bedoelt, deze is normaal gezien 0.25mm kern met isolatie rond. Werkt inderdaad prettiger dan lakdraad voor prototypes maken en herstellingen maar hier toch aan de dikke kant. Maar binnen in een buisje best te gebruiken want de isolatie is sterk en kan goed tegen warmte. Wel best met een aangepaste stripper gebruiken.

Zelf heb ik al in elkaar gedraaide 0.1mm lakdraad gebruikt om pick-up elementen aan te sluiten. Wat lastig om te maken maar goed te doen. Enkel met een XLR connector eraan moet je opletten. :D

Leds zijn er ondertussen al in 0402. Misschien is geel eerder iets voor jou?
http://www.rohm.com/web/global/new-products?newproduct-title=ultra-compact-1006-size-0402in-picoled%E2%84%A2-series
http://lighthouseleds.com/0402-smd-led-yellow-gold-ultra-bright-100-mcd.html

Het ideale zou micro-coax kunnen zijn. Dat is coax met een buitendiameter van 0.3mm (geen typfout). Wordt gebruikt voor ultrasoon koppen aan te sturen/uitlezen. Maar waar ga je daar aan geraken?
http://www.hca.hitachi-cable.com/products/hcm/products/round/coaxial/micro-coaxial-twinaxial-mxc-cable.php
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Bij die eerste link die Johan geeft hebben ze ook rgb's van 1mm2
=> kan je zelf de ledkleur kiezen als je 4 draadjes soldeert  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Man man man ... waar stopt die miniaturisatie ?
0402:  wie weet zou dat nog lukken, maar die kleinere waar die links naar verwijzen ...
Ik hou het nog even bij 0603, als ik de juiste kleur te pakken krijg  ;)

Neen, Gerolf, ik doe nú al zot genoeg, en ga geen rgb-tjes inbouwen.
Het zou anders wel leuk zijn, als de kleur wijzigt naarmate de lantaarn opwarmt (ah neen, dat is bij kwiklampen, zeker?)

De wire-wrap van 0.25 lijkt me te dik, maar die heldere lichtgeleider kan me wel bekoren   ;)

Volgende poging doe ik met getwiste draadjes.  Benieuwd hoe strak dat komt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Serojt

Citaat van: Steam.N op 15 januari 2013, 21:59:39 PM
Alleen:
- Ik heb een smd-tje nodig met gelig licht om een gasvlam te simuleren.  Huidig smd-tje is knal wit.
- De lichtgeleider is blauwig, en dat verkleurt het licht.  Dus nu op zoek naar een kleurloze lichtgeleider van 3mm diameter
Maar van deze test ben ik best tevreden.

Lijkt het me dan niet het meest opportuun om te zoeken naar gele lichtgeleiders? (in combinatie met die witte smd?)

Gr. Joris

eve

Zoals ik me het licht van gaslantaarns kan herinneren (Merksem ca. 1949 - 1950) was dat behoorlijk fel wit licht. Witter dan de toenmalige gloeilampen in elk geval.
Ik schat de kleur zowat in als "sunny warm white". Ik denk dat gewoon "warm white" nog teveel blauwsteek heeft.

Als kleine gasten stonden wij te kijken naar de gasman die met een haak-lont-stok de lantaarn kwam aansteken...

Let op : de tijd vervaagt wel wat...

Erik

Gerolf

Citaat van: eve op 16 januari 2013, 09:17:49 AM
Zoals ik me het licht van gaslantaarns kan herinneren (Merksem ca. 1949 - 1950) was dat behoorlijk fel wit licht. Witter dan de toenmalige gloeilampen in elk geval.
Ik schat de kleur zowat in als "sunny warm white". Ik denk dat gewoon "warm white" nog teveel blauwsteek heeft.

Dan lijkt het me dat je de conclusie net andersom hebt geformuleerd  ;)
Als gaslampen "witter" zijn dan gloeilampen (en dat herinner ik me ook, maar dan van kampeerhulpjes ipv stadslampen) moet er dus meer blauw in.
Koudwit zou dan niet zo slecht zijn, eventueel met een likje oranje verf op de lens van de smd ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

@Joris: klinkt logisch, maar als de lampen niet branden, zou het "glas" wit moeten zien ...
Dus ik probeer eerst een ledje in een heldere lichtgeleider.

Maar als Erik het zich juist herinnert, zit ik met het huidige ledje goed, en moet ik alleen de lichtblauwe lichtgeleider vervangen door een heldere.

Beiden hartelijk bedankt voor het meedenken !

[Edit:]
Oeps, reactie van Gerolf gemist tijdens het schrijven van bovenstaande reactie
Dus ledje behouden, oranje/geel likje op het ledje, en de lichtgeleider vervangen ...
Testje volgt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Jean,

Erik zit inderdaad juist.
Als kind herinner ik me dat we bij familie waren die verlichting op gas hadden met een speciale meter, waar ze toen iedere keer weer een dubbeltje (10 cent) in moesten steken voor een tijd gas te hebben.
Die gas verlichting (met een metalen gaasje dat regelmatig vervangen moest worden) gaf een hard wit licht, veel harder in elk geval dan de gloeilampen die ik van thuis gewoon was.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Thanks, Peter.
Dan is mijn huidig ledje ok (mogelijks op een tikje verf na).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Citaat van: Gerolf op 16 januari 2013, 09:52:52 AM
Citaat van: eve op 16 januari 2013, 09:17:49 AM
Zoals ik me het licht van gaslantaarns kan herinneren (Merksem ca. 1949 - 1950) was dat behoorlijk fel wit licht. Witter dan de toenmalige gloeilampen in elk geval.
Ik schat de kleur zowat in als "sunny warm white". Ik denk dat gewoon "warm white" nog teveel blauwsteek heeft.

Dan lijkt het me dat je de conclusie net andersom hebt geformuleerd  ;)
Als gaslampen "witter" zijn dan gloeilampen (en dat herinner ik me ook, maar dan van kampeerhulpjes ipv stadslampen) moet er dus meer blauw in.
Koudwit zou dan niet zo slecht zijn, eventueel met een likje oranje verf op de lens van de smd ...

Gerolf,

Het is spelen met woorden  :) maar witter dan het gele gloeilampenlicht kan nog steeds zonder blauw...

Van het hele kleurenpalet in de "witte" LED's : white = zeer licht blauw, warm white = nog duidelijke blauwsteek, sunny warm white = hard wit of koud als je wilt, golden warm white = al zachter wit, super golden warm white = behoorlijk wat (citroen-)geel, blijf ik bij het sunny white : koud genoeg.

Het geklieder  :-\ met verf en kleurstiften heb ik reeds lang opgegeven.

Erik

eve

Er schiet me nog iets te binnen : gas <> gas...

Het stadsgas van die jaren 40 en 50 is zeker geen butaan of propaan oid. De verbrandingskleur zal anders zijn.

Ik vraag met ook af of het materiaal van een verbrandingssokje invloed heeft : andere gloeitemperatuur = andere kleur...

Erik

Gerolf

Tja - al die benamingen "super golden warm white"  ::)
Ze zeggen me niet zoveel, en soms heb ik de indruk dat die "maar raak" gebruikt worden.

Kunnen ze dat niet gewoon in Kelvin of in RGB uitdrukken?
Het gaat immers telkens om een "vast" mengsel van rood, groen(geel?) en blauw

EDIT: De kleur van een gasvlam wordt inderdaad ook mee bepaald door het materiaal van het "pitje", en door de mix met zuurstof.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve


Michiel

Naar wat ik onthouden heb van een tekst over gasverlichting begin 20ste eeuw in stations en rijtuigen, was dat het een feler wit licht gaf dan toendertijd gloeilampen. Maar gloeilampen toen hadden helemaal niet het rendement dat ze later (jaren '30) kregen. Het licht was fel wit met een geel-groene component. Warm-witte leds komen naar mijn idee vrij dicht bij die kleur, met eventueel een extra klein stipje groene lak om die groene component te benadrukken.

Een voorbeeld van het licht dat overeenkomt met de beschrijving dat ik ooit las, is het gaslicht van deze oude gaslantaarns in Hong-Kong.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)