Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

PeterC

Citaat van: Havoc op 13 januari 2013, 20:38:45 PM
0402 is er ondertussen ook al lang... :D

Daar zeker niet aan beginnen als je een verkoudheid hebt: hatchie, kuch kuch...  ...Waar zijn de ledjes?  :)

Groetjes, Peter


Steam.N

#751
Citaat van: Havoc op 13 januari 2013, 20:38:45 PM
0402 is er ondertussen ook al lang... :D
Daar blijf ik af !

Citaat van: PeterC op 13 januari 2013, 20:43:44 PM
...Waar zijn de ledjes? 
Is me vandaag al twee keer voorgevallen  :(




Ondertussen is mijn bewondering voor Gerolf, die zo "tussendoor" eens duizende kleine ledjes soldeerde op zijn kermis, nog wat toegenomen !




Dat afkoelen heeft wat geholpen.  Eén ledje gesoldeerd ...
Ik kan weer even verder ...
KristalKlear opgesnord ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Geen duizenden, Jean. Enkele honderden, dat wel   :)
Losse 0603's aan een draadje solderen is niet zo simpel. De led fixeren zonder hem plat te knijpen is het lastigst.
Houdertje maken, dubbelzijdige kleefband, ... zijn suggesties  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Als houder gebruik ik een stukje messing U profieltje waar zo'n ledje van breedte juist in past. De opstaande kanten heb in zover afgevijld , dat er een klein stukje is waar net geen opstaande rand meer is. Op die manier raak ik tijdens het solderen nooit de rand.. Nadat een draadje gedaan is, ledje uit het profieltje halen, en omdraaien om de andere kant te solderen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Een passend sleufje in een stuk mdf werkt ook al  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

CiteerEen passend sleufje in een stuk mdf werkt ook al 

Het (kleine) voordeel van messing , of enig ander metaal is dat het ook een beetje 'koelend' werkt
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#756
Hoi Jean,

ik ben een beetje laat, en jullie zijn al een paar pagina's verder aan het zwanzen over pietluttigheden (grapje hoor, ik lees met interesse mee), maar ik kom even terug op de onderdoorrijhoogte. Als ik foto origineel en model vergelijk, dan komt zou ik ook heel sterk overwegen om die rails een paar millimeter dieper te leggen. Dan lijken die locomotieven niet zo gigantisch groot. Ben je zeker dat je meet tov het loopvlak van de spoorstaven?



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

@Gerolf & Peter:  bedankt voor de tip.  Dát en/of dubbelzijdige kleefband ga ik komende dagen uitproberen.
Zal stukken gemakkelijker zijn dat wat ik gisteren uitprobeerde.

@Michiel:  de doorrijhoogte is inderdaad gemeten vanaf het loopvlak
Blijkbaar zou de doorrijhoogte 34mm moeten zijn, en ik heb (geloof ik) 30 of 31. 

Vier millimeter zaken lijkt me erg veel, want dan heb je geen opstap meer van het perron naar de rijtuigen.
Perronhoogte is eigenlijk het enige probleem, want de pijlers aan de linkerkant kan ik gemakkelijk "op maat" maken.
2mm is wél te regelen.

Ik heb nog altijd niet nagekeken waar ik gemist zou hebben in afmetingen, maar iéts is er wel degelijk fout.
Bedankt voor de goeie raad  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Jean,
Kan je niet 1 of 1,5mm pikken aan de bevestiging tegen je stationsgevel of zou dat te veel opvallen?
De oplegconsoles iets groter maken of iets hoger zetten, iets in die aard.

Verder vol bewondering hoe je het op die kleine schaal toch weer elke keer klaarspeelt. Ik beperk me toch maar tot H0 of groter  :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Jean,

Op die foto lijkt de vrije ruimt tss het profiel van de loc's en de onderkant optisch (en misschien toen in werkelijkheid ook) toch iets groter dan jouw interpretatie, misschien dat spoor toch iets lager !

Groeten Peter ;)


PS bijna vergat ik het : KNAP ! :P

Kautenbach

nu pas valt ook goed de fijnheid van het gebeuren op, of, de "grofheid" van met name de koppelingen, flenzen en spoorhoogtes van het N materiaal. Peje af Jean dus ;)

Durango

Jean, als ik op de foto kijk ligt de overkapping met zijn stalen onderzijde gelijk met de vijfde, laat ik even zeggen witte balk. De onderste lijkt op de foto ook iets hoger te zijn als in je model. Hier valt denk ik wel 1 of 2 mm te sjoemelen. Als je de mogelijkheid hebt om de sporen iets te laten zakken ben je er denk ik.
Overigens neem ik nog steeds mijn petje voor je af hoor met dit monnikenwerk. Als je de foto's met jou model vergelijkt sla je de N-spijker precies op het miniscule kopje. Klasse.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Steam.N

#762
Frans, Peter, Wim, Leon:  hartelijk bedankt voor de positieve reactie en het meedenken  :)
Het is een leuk steuntje in een iets stiller moment  ;)

Veel "foefelen" ga ik hopelijk niet moeten doen aan het gebouw zelf.
Ik hoop dat ik er met het wat dieper leggen van de sporen en hogere pijlers ga geraken.

Deze week werk ik aan de laatste voorbereidingen om de serieproductie van de spanten van de sporenhal te starten  :P
De meeste knopen zijn doorgehakt, en de haalbaarheid uitgeprobeerd  :) :) :)

Zodanig weer aan de slag!  Verlichting ...
Ook dát moet spant per spant ingewerkt worden vóór de samenbouw ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#763
De mal werkt vlot.  De eerste (hopelijk) definitieve spant (van elf benodigde) ligt te drogen in de mal.
Rustig laten zitten tot morgen.  Niets dat haast heeft.


Messing staafjes worden in gleufjes gepositioneerd, en de gaten laten toe de stukken te lijmen, zonder dat de lijm het spant tegen de mal lijmt.
Morgen nog positioneringsstripjes lijmen op de bovenkant van het spant, om later verbindingsstukken dwars over de spanten juist te kunnen plaatsen.


Ondertussen is het prototype van de lantaarns boven de perrons nagenoeg klaar.
Een 0603 smd-tje op een stukje lichtgeleider gelijmd. (Bison alleslijmer, want kristal klear hield het niet)
Nog hier en daar wat bijsturen, maar het trekt een beetje op het origineel.
Van deze lantaarns moet ik er 28 maken.



De aansluiting van de draadjes (0.2mm) ziet er niet goed uit.
Volgende moet korter aangesloten zijn.
De draadjes moeten trouwens ook nog kaarsrecht te krijgen zijn.
Volgende keer probeer ik draadjes van 0.1mm.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

mens, wat heb jij grote suikerklontjes!  ;)

goed op weg!