Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Voor een acht-hoekige pijler ???
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 08 januari 2013, 22:22:55 PM
Voor een acht-hoekige pijler ???

Draaibank-frees combinatie  ;)
Groetjes, Peter


railrunner

Inderdaad Peter, Gerolf had het eigenlijk verklapt in zijn antwoord.  Een paar geleden heb ik iemand in Duitsland eens een wijnglas zien draaien in hout...  in schaal O.  Was bijzonder knap, zeer fijne steel, maar ik denk ook zo breekbaar als het glazen grote model.  Enfin, dit terzijde.  Zou hij daar ook die torentjes mee kunnen draaien?

Oh oh, is Jean dan toch gezwicht voor de moderne elektrische hulpmiddelen?

Steam.N

Citaat van: PeterC op 08 januari 2013, 22:25:58 PM
... Draaibank-frees combinatie  ...

;D ;D ;D  en nu duren de dagen lang, vóór het aankomt  ;)

Ik ben echt benieuwd of het gaat lukken, maar het is zeker een poging waard.
Bovendien heb ik nog wat andere dingen die liggen te wachten ...

Gezwicht?  Ik had voor CNC kunnen gaan, of voor laser branden, of voor 3D printen ...  maar dan zat ik méér aan de computer dan aan de knutsel-mat...
Maar eigenlijk ... je hebt gelijk ... Ik geef mezelf een kanjer van een snoepje  ;)

Het stationneke heeft al een gedraaid stukje: het houten torenspitsje, dat ik bij Gerolf mocht gaan draaien ...  een puur genot !  ::) ::) ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Al goed dat je ...of...of... schrijft en niet ...en...en... . :o 

Zit momenteel zelf veel achter de computer en om eerlijk te zijn: het is aan het jeuken om terug achter de mat te zitten of gebogen over een modelbaan.  Ben al gestart met 2 nieuwe projecten: 1 voor forum N-baan en 1 privé. Dus ben ik nu huisjes aan het uittekenen en bomen aan het draaien.  Van dat laatste heb ik wel meer dan 1000 stuks nodig.  En ik probeer er gemiddeld 1,5 per dag te maken...

conducteur

Veel mensen willen toch en... En... En...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Maar mijnen ezel kan dat niet trekken.  ;)

Bovendien, al deze technologieën vereisen tijd en moeite om ze onder controle te krijgen.
En heb je het niet onder controle, ben je er niets mee (of het moest om te stoefen zijn).
DUS moet je selectief zijn.  Je kan niet alles, zeker niet als je kwaliteit wil ...

En wat is er mis met het dromen van dingen die je niet hebt ... Als je alles hebt heb je geen doelen meer .  Ook triestig ;)

Enfin, binnenkort moet ik opletten dat ik mijn vingers en ogen niet kwijt speel  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Citaat van: Steam.N op 09 januari 2013, 11:42:19 AM

Enfin, binnenkort moet ik opletten dat ik mijn vingers en ogen niet kwijt speel  ::)

Liefst niet, want dan is't gedaan met die prachtige modelbouw van jou :(

Steam.N

Wees gerust, Jim.
Hier op 't forum zijn er velen die erg mooi werk verrichten !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#729
Gisteren heb ik de structuren getekend, waarmee spanten aan de bovenkant met mekaar verbonden worden, ter hoogte van de lucarne.



Deze bogen steunen op de spanten (waarvan ik op dit ogenblik nog maar één prototype heb gemaakt), en ondersteunen het centrale dakstuk.
Ze liggen in het verlengde van de vertikale versterkingen van de eindvensters die bóven de boog uitsteken.

De bovenste bogenrij (die de nok van het centrale dakstuk ondersteunt) is 22mm hoog, de tweede 15mm.
De opeenvolgende bogen zijn niet steeds even lang, omdat de afstand tussen de spanten bepaald wordt door de structuur van de sporengevel.
Een beetje vreemd, maar dat ben ik aan dit gebouw ondertussen wel gewoon geworden  ;)
De tekening houdt hier nog geen rekening mee, maar de aanpassing naar de reële overspanningen is snel gedaan.

Deze avond dan een testje gedaan om dit te bouwen :



Het idee is om voor de onderste doorlopende horizontale een staaldraad te gebruiken voor de stijfheid.
In de vertikale profielen is een gaatje van 0.5mm geboord, waar die staaldraad door kan, en een druppeltje secondenlijm houdt beiden samen.

Het bouwen vlot niet goed: voor wat je nú ziet ben ik twee uurtjes bezig geweest, en het resultaat is niet OK.
Misschien is het mijn dagje niet, misschien is dit te fijntjes ...
Profieltjes van 0.28x0.5mm doen deze avond niet wat ik wil, en de sierkrolletjes komen ook niet goed (ook de ijzerdraad versie is niet OK)
Ik ga morgen nog eens een nieuwe poging doen, maar zónder de staaldraad, want die maakt het qua lijmen wat moeilijker.

Als de tweede poging niet lukt ga ik dit waarschijnlijk tóch etsen ...
Liever niet, omdat ik hier nog niet goed genoeg voor ben, maar als ik het altijd uitstel geraak ik er nooit  :-[ ::) :-\
Misschien is het laseren een andere goeie oplossing ...

De drive is er deze avond niet.   Ik kruip in bed, en ga wat lezen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

ik sta versteld..........eerlijk dat kom ik niet veel tegen !   ::) ;D

ik heb daar geen woorden meer voor, sprakeloos ben ik gewoon !  :o

Groeten Peter ;)

Jij droomt 's nachts volgens mij van je station !  ;D

marc goovaerts

Vermits je er een flink deel van nodig hebt, is etsen misschien wel een goed idee. Zelfs van bv enkel de fijnste delen ?

ToThePoint

Jean stop ermee man ik word depressief !
Ik moet al meer dan een week een houtloods maken voor de schrijnwerker in Bay-City en stel dat alsmaar uit PFFFFFF.

Goe bezig Jean !!! Knap, heel knap werk !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Paulogic

Jean... er zijn vele methodes hoor.

Alvast Pilletje tegen hoofdpijn zou vandaag in uw bus moeten zitten.  ;) :)
mvg,
Paul(ogic)

Peter

ja wadde.
Als ik niet beter wist zou ik bijna denken dat het spoor 0 is en verkleind via Photoshop, maar het is wel degelijk spoor N
Met vriendelijke groeten
Peter