Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Erwin,  het eindvenster is op schaal (blauwdruk ingescand, dan verschaald naar 1/160 exact).
Waar ik wél wat kan/wil poteren is in de hoogte, maar dan heel beperkt om de verhoudingen te respecteren.
Maar de locs moeten er natuurlijk onder kunnen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Vooral die tegenlichtfoto vind ik erg leuk  8)
Bovenkant rail en perronhoogte - die afstand zou moeten kloppen.
Het lijkt me momenteel inderdaad nogal nipt. Stel dat je er wasdraad zou hangen  :-\
Ik kan me voorstellen dat er enkele lagen onder het station moeten komen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

In principe als je de afstand tussen bovenkant rail en onderkant koepel op schaal is zou het toch moeten kloppen niet? 
Dat gaat er in elk geval super uitzien  :D  Mooie constructie Jean!

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 08 januari 2013, 00:21:19 AM
... Ik kan me voorstellen dat er enkele lagen onder het station moeten komen ...

Voor zover de opstap van perron naar de rijtuigen realistisch blijft, zal ik dit inderdaad doen, maar er zijn limieten ...

Een rijdraad plan ik echter niet te leggen, gezien de tijdsperiode.
Dit wordt mogelijks een risico, indien NEEB deel gaat uitmaken van een N-modulebaan, en niet-stomers de baan op gaan ...
Voor dergelijke gevallen moet ik misschien een opzetstuk voorzien, om de spanningsafnemers onder de eindvensters te krijgen.

Vraagje:  wie kan me zeggen wat de minimale hoogte is, die ik moet voorzien om (neergedrukte) spanningsafnemers door te laten?


Citaat van: Steven123 op 08 januari 2013, 07:04:32 AM
...In principe als je de afstand tussen bovenkant rail en onderkant koepel op schaal is zou het toch moeten kloppen niet?  ...

In principe : ja, maar blijkbaar klopt het niet altijd ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Jean,
Met betrekking tot jouw vraagje -- de laagste werkhoogte van de pantograaf in N volgens NEM202 is 34 mm boven spoorstaafhoogte.  Dit zou een indicatie kunnen zijn van de vrije ruimte die je moet voorzien.
Verder mooi om je station met treinen te zien!
Gino

doomslu

Dat geeft al een heel mooie indruk van wat het gaat worden.  :P

Ik loop nu wel héél erg voor op de feiten, maar de uiteindelijke rails zullen toch fijner worden?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

@Gino:  dank je wel voor deze info.  Hiermee kan ik deze avond eens checken ...

@Luc: 
De sporen zullen Peco Code 55 zijn, dus normaal zijn die fijn genoeg.
Wat ik gisteren avond gebruikte was nog wat losse rommel waar ik direct mijn hand op kon leggen.  Mogelijks geen Code 55.

Ik denk bovendien dat de foto alles wat vervormt: ik zat er met de lens boenk op ...
En bij de uitwerking zullen de dwarsliggers grotendeels afgedekt zijn.  Dan vallen ze nóg minder op.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Tja, wat zeg je op zulke foto's  :)
Zoals al het hele draadje, gewoon prachtig werk wat Jean daar aan heet presteren is. Zeker als je de schaal in overweging neemt.

Jean, blijf ons gewoon verrassen met je kwalitatief hoogstaande modelbouw. Het zoveelste voorbeeld op dit forum dat het kan, als je maar wil.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Jean, moet het nog gezegd worden super project !

Zou het niet kunnen dat je l de afmetingen juist verschaald heb en dat het spoor mogelijks wat ingegegraven was om hoogte te winnen of heb je hier 100% zekerheid van de de plannnen ?

Groeteh Peter :D

Steam.N

#714
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 januari 2013, 16:05:59 PM
... heb je hier 100% zekerheid van de de plannnen ?...

Peter, de plans zijn van 1895, denkelijk vóór de bouw zelf (klinkt raar, maar sommige plannen zijn hertekend in 1937, stukken ná de bouw, gebaseerd op hermetingen).
Dus mogelijks (waarschijnlijk) wijkt de uitwerking ietsjes af van de plans.
Anderzijds heb ik de postkaarten, waar ik zie hoe de sporen in het echt lagen.

Ik heb dus wat vrijheid, maar moet toch realistisch blijven.
De sporen mogen iets dieper gaan, maar het mag niet op een put lijken, want nét buiten de hal heb je de overweg.

Het wordt wat uitproberen en afpassen ...
Gelukkig dat Yannick me er op attent maakte, zodanig dat ik er nog tijdig kan naar kijken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: GVL op 08 januari 2013, 08:31:08 AM
... de laagste werkhoogte van de pantograaf in N volgens NEM202 is 34 mm boven spoorstaafhoogte.  Dit zou een indicatie kunnen zijn van de vrije ruimte die je moet voorzien. ...

Gino, de huidige vrije ruimte bedraag 30mm.
Ik moet dus 4mm naar boven ... lijkt me erg veel.
Maar nu heb ik ten minste een referentiepunt, tegen ik de sporen ga leggen ...

@Luc: de sporen op vorige fotos waren van Roco.  Peco 55 ziet er beter uit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Citaat van: Steam.N op 07 januari 2013, 23:24:20 PM

Je ziet dat de pijler er wat schots en scheef uitziet  :-[
Geen getreur: ik heb een plannetje om de 22 pijlers picobello te produceren, maar heb er eventjes tijd voor nodig, want mijn nieuw speelgoed is nog niet binnen   :P :P :P )


Ben benieuwd wat uw nieuw speelgoedje is.  Ga je eindelijk de hulp inhalen van de technologie?  Het kan alleen maar nog knapper worden.

Gerolf

Citaat van: railrunner op 08 januari 2013, 20:28:52 PM
Ben benieuwd wat uw nieuw speelgoedje is. 
Ik weet het  ;D  ;D  ;)
... maar of Jean daarmee niet-ronde palen netjes kan modelleren? 't Zou knap zijn  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Nog enkele weken wachten ... spannend ...
Als dat niet lukt, zal ik andere pogingen doen met het afschuren.schrapen van styreen, tot ik een recht exemplaar heb.
Eéntje maken is genoeg.  De rest kan met een siliconenmal.

Dat gebeurt vandaag niet, want ik ben bezig met het uittekenen van de structuren waarmee spanten aan de bovenkant met mekaar verbonden worden, ter hoogte van de lucarne.
Veel kleine details ...  Hopelijk komt dit goed ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Gerolf op 08 januari 2013, 21:54:29 PM
Citaat van: railrunner op 08 januari 2013, 20:28:52 PM
Ben benieuwd wat uw nieuw speelgoedje is. 
Ik weet het  ;D  ;D  ;)
... maar of Jean daarmee niet-ronde palen netjes kan modelleren? 't Zou knap zijn  ???

Gerolf twijfelt aan niet-ronde onderdelen...  Ik vermoed dan een draaibank(je)...

Jean, ik blijf het herhalen maar ik blijf vol (be)(ver)wondering naar je werk kijken!


Groetjes, Peter